پیش‌بینی یک کارشناس روس از سهم روسیه و چین از بازار تسلیحاتی ایران

یک کارشناس مسائل ایران و روسیه معتقد است سهم روسیه از بازار تسلیحات ایران احتمالا 70 و سهم چین از این بازار 30 درصد خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه ایزوستیا در گزارشی به قلم یگور سوزایف گوریف دربارۀ افزایش سطح تعاملات ایران و روسیه نوشته است: ولادیمیر کوژین، دستیار رئیس جمهور روسیه ضمن اشاره به احتمال افزایش قابل توجه سفارش های نظامی از طرف تهران بعد از رفع تحریم های مربوطه از ایران تا 5 سال آینده، دربارۀ زمینه همکاری نظامی - فنی میان دو کشور خاطرنشان کرد که طرف ایرانی به نوسازی جدی نیروهای مسلح خود نیاز دارد و به همین علت به این گونه همکاری علاقه زیادی از خود نشان می دهد.

این نویسنده با استناد به اظهارات رجب صفروف مدیر مرکز مطالعه ایران معاصر گفه است که روسیه در بازار تسلیحات ایران صاحب سهم 70-60 درصدی خواهد شد و چین 40-30%. به گفته وی، ایران به دلیل امنیتی به فناوری های نظامی غربی سوء ظن دارد و لذا پیشرفت قابل توجهی در همکاری نظامی فنی با روسیه قابل پیش بینی است.

مسکو امیدوار است که بتواند از این طریق میلیارد ها دلار به دست آورد. نویسنده یادآوری می کند که قبل از سفر ماه نوامبر ولادیمیر پوتین به ایران، دمیتری روگوزین ،معاون نخست وزیر و مسئول صنایع دفاعی روسیه به این کشور سفر کرده بود.

گوریف در این مقاله آورده است: ایران به رغم سالهای متمادی تحریم، موفق به راه اندازی صنایع نظامی خود شده است. در ایران سلاح های گرم، نارنجک اندازها، تانک ها، بالگردها، موشکها و ناوهای جنگی تولید می شوند. بخشی از هواپیماهای جنگی ایران یعنی جنگنده های اف4 و اف5 در زمان شاه خریده شده بود.

کارشناسان معتقدند که گرم شدن روابط بین مسکو و تهران و مقابله مشترک آنها با داعش می تواند برای صنایع دفاعی روسیه سفارش های ایرانی جدیدی فراهم کند.

رسلان پوخوف مدیر مرکز تحلیل راهبردها و فناوری ها معتقد است که ایران به همه انواع تسلیحات نیاز دارد ولی با توجه به تحریم تسلیحاتی تا 5 سال آینده، باید اولویت ها را درست تعیین کرد. قبل از همه سامانه های غیر جنگی نظیر پدافند هوایی، مقابله الکترونیکی، پهپادها و وسایل ارتباطی و اطلاعاتی خریداری خواهند شد.

به عقیده این کارشناس، ایران با روسیه و چین همکاری نظامی فنی خواهد داشت؛ به خصوص اینکه ایران به چین اعتمادی بیشتری دارد چرا که چینی ها هیچ وقت از اجرای قراردادهای خود امتناع نکرده اند در حالی که روسیه از سابقه منفی در زمینه اجرای قرارداد اس-300 برخوردار است.

4952

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    14 2
    اینجوری که اوضاع منطقه داره پیش میره و هر روز یکی از کشورهای منطقه به سرش میزنه نمونش همین ترکیه و عربستان که از نظر تجهیزات نیروی هوایی و زمینی نه نیروی انسانی از ما جلوترن باید مسولان اولویتشون بذارن برای ارتقای تجهیزات نیروی هوایی هر چند مجبور باشن از چین و روسیه خرید کننبا توجه به تجربه فروش سلاح های پیشرفته به شاه که بعدا بر علیه منافع آمریکا استفاده شد هیچگاه آمریکا به ما سلاح پیشرفته نخواهد فروخت ه چند که تو کیفیت سلاحهای شرقی در مقابل غربیها اما و اگر هست
  • بی نام DE ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    8 2
    یعنی بازار ما بین چیپ و روسیه تقسیم شد. خبر اینه.
  • علی A1 ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    7 0
    رسلان پوخوف
  • بدون نام ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    3 4
    به باد رفتیم