ایرنا نوشت: نخست وزیری ترکیه روز جمعه با اعلام مذاکرات رئیس سازمان اطلاعات و قائم مقام وزارت امورخارجه این کشور با مقامات بلند پایه عراقی دربغداد، اعلام کرد، فعالیت نیروهای این کشور در اردوگاه بشیقه با مکانیزم جدیدی ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، در اطلاعیه ای که لحظاتی پیش از سوی نخست وزیری ترکیه صادرشد، آمده است: حاکان فیدان و فریدون سینرلی اوغلو به عنوان فرستاده های ویژه احمد داوداوغلو روز گذشته در بغداد با حیدر العبادی نخست وزیر، ابراهیم جعفری وزیر خارجه و خالد العبید وزیر دفاع عراق گفت و گو کرده اند.
این اطلاعیه می افزاید:دراین دیدارها، براحترامی که ترکیه به تمامیت ارضی وحاکمیت عراق قائل است، تاکید گرده و ادامه حمایت ترکیه از دولت عراق در مبارزه با داعش تاکید شد.
بنابر این اطلاعیه تصمیم گرفته شد، افزایش شمار نیروهای نظامی ترکیه در اردوگاه بعشیقه که برای آموزش داوطلبان عراقی در مبارزه با داعش که با لحاظ دغدغه های امنیتی افزایش داده شده، دوباره و با لحاظ حساسیت های دولت عراق تنظیم شود.
همچنین برای تعمیق همکاریهای امنیتی با دولت بغداد نیز مقرر شده فعالیت هایی برای شکل دادن مکانیزم های جدید بین دو طرف اقدام شود.
دولت عراق هنوز به این ادعای ترکیه واکنشی نشان داده است، اما خبرگزاری رویترز عصر امروز اعلام کرد که حیدر العبادی نخست وزیر عراق از وزارت امور خارجه این کشور خواسته تا رسما به شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر تجاوز ترکیه به خاک عراق شکایت کند.
بغداد هفته گذشته از آنکارا خواست نیروهای خود را از بعشیقه در نزدیکی موصل خارج کند و یک ضرب الاجل 48 ساعته تعیین کرد.به دنبال این واکنش تند، داوداوغلو با ارسال نامه ای به العبادی گفت: تا زمان رفع حساسیتهای دولت بغداد انتقال نیرو را متوقف خواهند کرد.
به رغم این ترکیه تاکید دارد، نیروهای خود از عراق را خارج نخواهد کرد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز شب گذشته در آنکارا در پاسخ به اعمال فشارهای بغداد برای خارج کردن نیروهای این کشور از عراق، گفت: چنین موضوعی مطرح نیست.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =