استاد دانشگاه آمریکایی ضمن تاکید بر لزوم دعوت از همه ذینفعان جنگ یمن به میز مذاکرات ، ایران را بازیگری مهم برای حل مناقشه یمن توصیف کرد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، محمد الشامی (Mohammad Al-Shami) استاد دانشگاه سیراکیوس آمریکا در نشستی برای بررسی تحولات یمن در موسسه تحقیقاتی موسوم به وودرو ویلسون در واشنگتن گفت:« بازیگران و نقش آفرینان متعددی در مناقشه یمن درگیر هستند. اما بسیاری از این بازیگران علاقه ای ندارندکه راه حلی سیاسی برای مناقشه یمن پیداشود. علت این مسئله نیز نگرشهای سیاسی و خاستگاههای سیاسی متفاوتی است که در ذهن این کنشگران وجود دارد. یمن به عرصه ای برای بازی بازیگران منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است. جنگ یمن می تواند نفوذ قدرتهای منطقه ای را تغییر بدهد. باید به ظرایف مطرح در این مناقشه توجه داشت.این جنگ می تواند دو نتیجه بالقوه داشته باشد. نتیجه اول این است که ائتلاف تشکیل شده به رهبری عربستان سعودی ، گروه حوثی ها را نابود کند. نتیجه محتمل دیگر این است که دولت جدیدی متشکل از حوثی ها و متحدان آنها تشکیل شود. وقتی از راه حل سیاسی برای مناقشه یمن صحبت می شود ، این مذاکرات نباید فقط به دولت (سابق) یمن و شبه نظامیان حوثی محدود شود. باید همه گروهها سیاسی و فعالان جامعه مدنی یمن در این روند درگیر باشند و مشارکت پیدا کنند. جامعه بین المللی به اندازه کافی درخصوص مسئله یمن نقش آفرینی نداشته است. برای حل مسئله یمن باید روند آشتی ملی به صورت جدی پیگیری شود. جامعه بین المللی می تواند به این روند کمک شایانی کند.» 
وی گفت:«گفته می شود جنگ یمن میدان جنگ واقعی بین ایران و عربستان سعودی است. اما به نظر من، این جنگ درواقع بین ائتلاف تشکیل شده به رهبری عربستان سعودی با حوثی ها و نیروهای علی عبدالله صالح است. مردم یمن با این ائتلاف در عرصه میدانی می جنگند. البته باید توجه داشت که از منظر سیاسی و رسیدن به راه حل سیاسی برای مناقشه یمن، کشوری همانند ایران می تواند به شدت بر حوثی ها اعمال نفوذ کند. ایران می تواند در رسیدن به راه حل مناقشه نیز نقش بسیار زیادی ایفا کند. باید به سابقه تنشهای ایران و عربستان سعودی نیز در منطقه توجه داشت. با چنین پیشینه ای ، طبیعی است که یمن به بازی برای دعواهای منطقه ای و بین المللی تبدیل شود و همه بازیگران و کنشگران مطرح بخواهند در این میدان، به دنبال منافع خودشان باشند. جامعه بین المللی به وضع یمن توجه کافی ندارد زیرا مشکلی همانند آوارگان و پناهجویان سوری در یمن برای غربی ها شکل نگرفته است. مردم یمن فعلا به سمت خروج از کشورشان نرفته اند . اما اگر این جنگ استمرار داشته باشد احتمال دارد موج آوارگان یمنی نیز به سمت اروپا سرازیر شود که می تواند بسیار نگران کننده باشد. جامعه بین المللی باید اقدام کند و نه اینکه آنقدر زیاد صبر کند که چنین وضعی پیش بیاید. رسیدن به راه حل سیاسی برای مسئله یمن دشوار است اما شدنی است. می توان این هدف را محقق کرد. باید طرفهای جدی مطرح در مناقشه یمن سرمیزمذاکرات آورده شوند. همه بازیگران مطرح در این زمینه باید شناسایی شوند و به مذاکرات دعوت شوند.»
308308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =