چرا لبنان عمق استراتژیک ایران تعریف می‌شود؟

استاد دانشگاه تهران در گفتگویی با خبرآنلاین از عمق استراتژیک ایران در خاورمیانه می‌گوید.

ناصر هادیان، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به این موضوع تاکید کرد: «ما عمق استراتژیک خود را بر اساس دریافت تهدید (Threat perception) از منطقه تعریف کردیم. تهدیداتی که به ترتیب برای ما اسرائیل، آمریکا، نظم مستقر جهانی و همچنین هرج و مرج منطقه ای تعریف می شوند.»

هادیان در ادامه با اشاره به این موضوع که این راهبرد عمدتا تدافعی و نه تهاجمی است، افزود:  «یعنی ما می خواهیم اسرائيل از اقدامی خصمانه علیه ایران باز داشته شود و چنانچه دست به اقدام زد راهبرد تلافی جویانه ای از سوی ما در دستور کار قرار گیرد یعنی Deterrence and Retaliation. هر دوی اینها امور تدافعی هستند و آرایش ما اساسا تدافعی است.

دانش آموخته دانشگاه تنسی آمریکا در ادامه به عوامل بازدارنده ای که در این مسیر می تواند ما را یاری رسان باشد اشاره کرد و افزود: «عوامل بازدارنده یکی موشک های خودمان است، و دیگری راکت ها و موشک های حزب الله. البته باید در نظر داشت که راکت ها و موشک های حزب الله از موشک های خودمان مهم تر است.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرآنلاین با اشاره به بدیهی بودن این موضوع تاکید کرد: «در نتیجه این یک مقوله امنیتی است و برای ما حالت بازدارندگی ایجاد می کند. طرف غربی هم این را می داند و این اصلا مفهوم پیچیده و پنهانی نیست. بنابراین ما سرنوشت خود را به اسد گره نزدیم. ما سرنوشت خود را به دولتی در سوریه گره زدیم که رابطه خوبی با ما داشته باشد و این امکان را برای ما تسهیل کند. البته از منظر روانی و معنوی هم برای ما ارزشمند است. چون به هر حال سوریه بخشی از محور مقاومت است. اما عمدتا برای ما ارزش وسیله ای دارد و قابل مقایسه با حزب الله و عراق نیست.»

مشروح گفتگوی دکتر ناصر هادیان با گروه بین الملل خبرآنلاین را می توانید اینجا بخوانید. 

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =