واحد مرکزی خبر نوشت: روسیه روز جمعه اعلام کرد وضع حقوق بشر کره شمالی هیچ تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی نیست و این موضوع نباید در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از نیویورک ، یوگنی زاگاینوف Yevgeny Zagaynov معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت مطرح شدن مسئله حقوق بشر کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل متحد باعث تضعیف اهمیت و کارآمدی این نهاد بین المللی خواهد شد.
لیو جیه یی Liu Jieyi سفیر چین در سازمان ملل متحد نیز ماه گذشته گفت پیشنهاد بررسی مسئله حقوق بشر کره شمالی در شورای امنیت پیشنهادی بد برای این نهاد بین المللی است زیرا بحث درباره مسئله حقوق بشر وظیفه شورای امنیت نیست.
شورای امنیت سازمان ملل متحد سال گذشته برغم مخالفت های چین مسئله حقوق بشر در کره شمالی را به دستور کار خود اضافه کرد. 
10 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی استرالیا، شیلی، فرانسه، اردن، لیتوانی، لوکزامبورگ، کره جنوبی،‌ رواندا، انگلیس و آمریکا پیشتر نامه ای را امضا کردند که در آن در آن از مقامات سازمان ملل متحد درخواست شده بود درمورد وضع حقوق بشر در کره شمالی به شورای امنیت گزارش بدهند.
در این نامه همچنین درمورد افزایش و شدت موارد نقض حقوق بشر در کره شمالی که در گزارش جامع کمیسیون تحقیقات سازمان ملل متحد نیز به آن اشاره شده ابراز نگرانی شده و آمده بود موارد نقض حقوق بشر تهدیدی برای ثبات منطقه و تلاش ها برای حفظ صلح و امنیت جهانی است.
در صورتی که یک موضوع در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار بگیرد، می تواند هر زمانی در این نهاد بین المللی مورد بحث و گفتگو قرار گیرد.
دیپلمات ها می گویند احتمالا چین هرگونه تلاش شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای ارجاع کره شمالی به دیوان کیفری بین المللی وتو خواهد کرد.
با توجه به اینکه کره شمالی در میان 122 کشور عضو دیوان کیفری بین المللی نیست ، تنها شورای امنیت سازمان ملل متحد است که می تواند اوضاع در کره شمالی را به دادگاه لاهه ارجاع دهد. رسیدگی به جنایات جنگی جدی مانند نسل کشی و دیگر جنایات علیه بشریت به عهده دیوان کیفری بین المللی است.
308308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =