سید حسین موسویان می گوید: ظرف یکی دوماه آینده مهمترین بخش از تحریمهای سازمان ملل، اروپا و آمریکا علیه ایران برداشته و امکان رشد 7 درصدی اقتصاد ایران فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید حسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی، سفیر پیشین ایران در آلمان و عضو تیم پیشین هسته ای کشورمان در اجلاس خلع سلاح سازمان ملل که در سئول برگزار شد، سخنرانی کرد.

اجلاس خلع سلاح سازمان ملل با پیام تصویری دبیرکل سازمان ملل در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار شد. در این اجلاس که با حضور نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح و بسیاری از دیپلماتهای عالیرتبه بین المللی و سفرای خارجی مقیم برگزار شد، مسائل مهم جهانی خلع سلاح هسته ای مورد برسی قرار گرفت.

سيد حسين موسويان، دیپلمات پیشین کشورمان به عنوان اولین سخنران اجلاس، توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی و آثار مثبت آن بر خلع سلاح منطقه ای و جهانی را تشریح کرد.

موسویان در این کنفرانس گفت: افزایش توان سلاحهای متعارف ایران برای حفظ بالا نس سلاحهای متعارف در منطقه ضروری است و باید خلع سلاح هسته ای اسراییل در اولویت جامعه جهانی قرار گیرد.

• ايران در سال ١٩٧٤ طرح خاورميانه عاري از سلاح هسته اي را پيشنهاد كرد و اكنون هم با برجام گام بلندي در راستای تقویت خلع سلاح جهانی و عاری سازی خاورمیانه از سلاحهای هسته ای برداشته است. كشورهای خاورميانه مي توانند با پيروي از أصول برجام، طرح خاورميانه عاري از سلاح هسته اي را محقق سازند. اسراییل تنها دارنده سلاح هسته ای در خاورمیانه است که باید خلع سلاح هسته ای اسراییل در اولویت جامعه جهانی قرار گیرد.

• موضوع توان موشكي ايران ربطي به سلاحهاي كشتارجمعي نداشته و در قالب سلاحهاي متعارف مي گنجد. آمريكا و غرب از يكطرف ساليانه دهها ميليارد دلار سلاحهاي فوق پيشرفته متعارف در اختيار اسرائيل و همسايگان عرب ايران ميگذارد و از طرف ديگر دنبال محدودسازي توان تسليحاتي ايران هستند. مادامي كه غرب به سياستهاي خود ادامه دهد، ايران براي حفظ بالانس سلاحهاي متعارف در منطقه بايد توان تسليحاتي خود از جمله توان موشكي خود را توسعه دهد.

• در سال 1384قدرتهاي جهاني به رهبري امريكا پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل كشانده و تحريمها را به قصد برچیدن تاسیسات هسته ای ایران اعمال و مسیر دیپلماسی را بستند تا اینکه بعد از 10 سال کشمکش با ایران به توافق رسیدند.

موسویان در ادامه سخنرانی خود دلایل اصلی حصول توافق هسته ای را اینچنین برشمرد:

1- ايران براي اينكه امريكا را به پاي ميز مذاكره بكشاند، با افزایش تحریمها، ظرفيت و سطح غني سازی خود را افزایش داد تا در آستانه "نقطه گريز" قرارگرفت و امريكا را از نابودی توان هسته ای ایران، ناامید كرد.

2- آمريكا زبان تحقير و تهديد وقلدری را کنار گذاشت و با احترام و به طور مستقيم با ایران وارد مذاكره شد.

3- رييس جمهور امريكا استراتژي "غني سازي صفر" در ايران را به "بمب هسته اي صفر" تغيير داد.

4- انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در ایران فضای سیاسی بین المللی در مورد ایران را تعدیل وزمینه مناسب فراهم شد.

5- قدرتهای جهانی پیشنهاد ایران درمورد اصل معادله "حقوق مشروع ايران" در برابر "رفع نگرانيهاي مشروع قدرتهاي جهاني"را پذیرفتند.

6- دوطرف بر روی تهيه يك برنامه عمل جامع با اقدامات متناسب متقابل در دستور كار قرار گرفت.

7- آمریکا سیاست بازی با زمان به قصد فشار بیشتر را کنار گذاشت و جدی به قصد حصول توافق مذاکره کرد.

با گزارش اخیر مدیرکل آژانس، موضوع اتهامات نظامی برنامه هسته ای ایران در آستانه مختومه شدن قرار گرفته و با انجام تعدادی از اقدامات اعتماد ساز از سوی ایران، ظرف یکی دوماه آینده مهمترین بخش از تحریمهای سازمان ملل، اروپا و آمریکا برداشته و امکان رشد 7 درصدی اقتصاد ایران فراهم خواهد شد.

 برجام موجب شد امريكا نقش منطقه ای ايران را به رسميت بشناسد. مذاكرات بين المللي صلح سوريه پس از سالها شكست، زماني پيشرفت داشت كه بعد از برجام، ایران به مذاکرات جهانی دعوت شد. اين حقيقتي است كه قدرتهاي بزرگ بايد در مورد تمام مديريت همه بحرانهاي منطقه در نظر داشته باشند.

 دبير كل سازمان ملل نیز در سخنان افتتاحيه كنفرانس نسبت به خطر دسترسي گروههاي تروريستی به سلاحهاي هسته اي و كشتار جمعي به جهان هشدار و خواستار اقدام مشترک جهانی شد.

  كيم، نماينده عالي سازمان ملل در امور خلع سلاح نیز در این نشست با الگو خواندن توافق هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني گفت: در شرايط كنوني ١٦٠٠٠ بمب هسته اي در جهان وجود دارد كه تهديد اصلي براي موجوديت بشر است. جامعه جهانی نیازمند ابتكاراتي ويژه براي خلع سلاح هسته ای جهاني است.

در این کنفرانس، نماينده چين نیز گفت: تفاوت موضوع هسته اي ايران و كره شمالي اين است كه امريكا حق ايران براي غني سازي ،آب سنگين و بهره مندی از تکنولوژی و تاسیسات هسته ای صلح آمیزرا پذيرفت اما در مورد كره شمالي، این کشور هيچیک از این موارد برای مصارف صلح آميز نمي پذيرد. اگر آمريكا حقوق مشروع كره شمالي درمورد تكنولوژي هسته اي صلح آميز را همچون ايران بپذيرد و حاضر باشد امتيازات اقتصادي كه به ايران داد، مثل رفع تحريمها را به كره شمالي بدهد، بحران هسته ای كره شمالي هم حل ميشود.

نماينده كره جنوبي نیز در این گردهمایی افزود: متاسفانه امريكا غني سازي در كره جنوبي را نپذیرفت، با وجودي كه ما متحد امريكا بودیم. در عين حال معتقديم توافق هسته اي با ايران ميتواند الگوي حل بحران هسته ای كره شمالي باشد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =