مشروح نشست خبری سخنگوی کاخ سفید با موضوع آزمایش موشکی ایران، تروریسم، داعش، عراق و سوریه.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری با حضور خبرنگاران به سوالات خبرنگاران دربارۀ مسائل مختلف اعم از ایران، داعش، سوریه و عراق پاسخ داد. 

وی گفت: اشتون کارتر امروز در برابر کمیته نیروهای مسلح سنا حاضر شد. حضور وی در برابر این کمیته پیام خاصی را می دهد. او به مدت یکسال است که در تلاش برای تضعیف و نابودی داعش است.او همچنین در این جلسه استماع فرصتی در اختیار داشت که تشدید تلاشها در هفته های اخیر را به خوبی توضیح دهد و پیشرفت های صورت گرفته بر ضد داعش را در عراق و سوریه به خوبی شرح دهد.

وی همچنین درباره تعهدات ما به انگلیس، آلمان و فرانسه همپیمانانمان در ائتلاف صحبت کرد. او درباره پیشرفت هایی که نیروهای امنیتی عراق و بهره ای که از پشتیبانی و حمایت آمریکا و هم پیمانانمان داشته اند و تلاش آنها برای بازپسگیری رمادی ،صحبت کرد. وی همچنین در این جلسه درباره ماموریت های ویژه که به کشته شدن برخی سران داعش و دستیابی به اطلاعات آنها منجر شده است نیز صحبت کرد.

کارتر همچنین درباره اعزام نیروهای ویژه آمریکا به سوریه صحبت کرده است. هدف این نیروها کمک رسانی به نیروهای ائتلاف عربی در سوریه در جبهه زمینی است.این نیروها تاکنون داعش را از نهصد کیلومتر مربع از مناطق شمال شرقی سوریه بیرون رانده اند. به نظرم تمامی این موارد یادآور خوبی از تعهد مردان و زنانی است که در ارتش ما خدمت می کنند،است. با وجود اینکه در فصل جشن و شادمانی به سر می بریم اما آنها جان خود را برای امنیت ملی ما می دهند و ما از آنها تشکر می کنیم.

ارنست افزود: من باید در برابر رفتار کنگره به طور شفاف سخن بگویم. اشتون کارتر همچنین در جلسه پرسش و پاسخ خود به این موضوع اشاره کرد که با وجود درخواست های مکرر جلوی بیش از یکصد و شانزده میلیون دلار بودجه لازم برای انجام ماموریت آموزش و تجهیز نیروها در شمال شرق سوریه را مسدود کرده است.

این بودجه قرار بوده است که برای تهیه تجهیزات و تسلیحاتی برای نیروهای محلی در شمال شرق سوریه که سبب بیرون راندن داعش از نهصد کیلومتر مربع از مناطق شمال شرقی سوریه شده است، مصرف شود. وزارت دفاع بارها درخواست این بودجه را از کنگره برای تامین پشتیبانی لازم از این نیروها کرده است اما کنگره متاسفانه اقدامی در این رابطه صورت نداده است. حقیقت این است که کنگره جلوی پرداخت این بودجه را مسدود کرده اند.در زمانه ای که بار سنگین تامین امنیت کشور برعهده زنان و مردان نظامی ما ست لازم است که کنگره اقدامی حقیقی را برای آنها انجام دهد.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: بر اساس اظهارات مطرح شده در یکی از جلسات استماع کنگره عاملان تیراندازی سن برناردینو از دو سال پیش تمایلات افراطی در آنها ایجاد شده است و یکی از آنها دو سال پیش وارد آمریکا شده است ،آیا سازمانهای اطلاعاتی کشور از این موضوع مطلع بوده اند،

گفت: هنوز بسیار زود است که اعلام کنیم که آیا اقداماتی در جهت جلوگیری از روی دادن این اقدام تروریستی صورت گرفته یا نه. تحقیقات در حال انجام است.اطلاعات مرتبط زیادی با این حادثه باید جمع آوری شوند.
اقدامات قابل توجهی در حال انجام است تا بتوانیم به پیشینه این افراد و تمایلات آنها و عوامل تحریک کننده آنها و اینکه آیا آنها ارتباطی با تندروها در کشورهای دیگر داشته اند، پی ببریم.
تحقیقات زیادی در جریان است که تعیین کنیم که این افراد چگونه وارد کشور شده اند.هم وزارت خارجه و هم وزارت امنیت داخلی و سازمان های مرتبط با آنها در تلاشند که با بررسی این حادثه اصلاحاتی را که لازم است برای تقویت امنیت ملی ما انجام دهند، صورت دهند.

هدایت این تحقیقات به عهده اف.بی.آی است و آنها تاکنون این موضوع را تعیین نکرده اند که آیا این افراد با شبکه و یا سلولهای تروریستی مرتبط بوده اند یانه اما هر حال همه این موارد در حال بررسی است.

خبرنگاری پرسید: آیا باراک اوباما قصد ندارد که واکنشی به اظهارات اخیر دونالد ترامپ داشته باشد،

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال گفت: رئیس جمهور به زودی در یکصد و پنجاهمین سالگرد لغو قانون بردگی سخنرانی خواهد کرد. ما به عنوان یک ملت متعهدیم که فرصت های برابر را برای همگان بدون توجه به این که قیافه آنها چگونه است،مذهب آنها چیست، چه چیزی را دوست دارند، فراهم کنیم.

این پیام اصلی رئیس جمهور برای کشور است. وی از ابتدا به قدرت رسیده است پیامش این بوده است و او در زمان باقیمانده از دوران ریاست جمهوری اش هم باز این پیام را خواهد داد. شما نباید پیام وی را با لفاظی های نامزد های جمهوری خواه مقایسه کنید. لازم است در اینجا به تفاوتها توجه کنیم. پیامی که رئیس جمهور در این سخنرانی خواهد داد در راستای پیام هایی بوده است که در سالهای گذشته داده است.این پیام کاملا در تضاد با اظهاراتی است که نه تنها ترامپ بلکه دیگر نامزد های انتخابات از حزب جمهوری خواه بیان می کنند.

آنچه که امروز رئیس جمهور درباره آن صحبت خواهد کرد دفاع از ارزشهایی است که ما مدتهاست از آنها دفاع می کنیم. حضور رئیس جمهور در این مقام برای دفاع از این ارزشها است. در دوره های تاریخی مختلف ما شاهد این موضوع بوده ایم که عملکرد کشورمان در این زمینه راضی کننده نبوده است. ما شاهد بوده ایم که در این راه موانعی وجود داشته است که با شجاعت و فدارکاری بر این موانع فائق آمده ایم و این چیزی است که رئیس جمهور در این رابطه صحبت خواهد کرد.

ارنست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا فکر نمی کنید که به واسطه اظهارات اخیر ترامپ شاهد افزایش تنشهای نژادی و مذهبی در کشورمان و حتی در جهان باشیم؟
گفت: به نظرم تمایل نامزد حزب جمهور خواه برای گفتن اظهارات تفرقه انگیز، تهاجمی و تشنج انگیز و عصابی کننده نمی تواند، سازنده باشد و کشور ما را قدرتمند تر کند.از نظر ما این مطمئنا یک راهبرد حساب شده برای دو شقه کردن کشور و تلاش برای پیشبرد اهداف حزبی اش بوده است. این اقدامی خیره سرانه، زننده است که رئیس جمهور به صراحت و در برهه های زمانی مختلف بر ضد آن سخن گفته اند و مطمئنم که رئیس جمهور هم در آینده هم این کار را انجام خواهد داد.مم

این سخنگو درباره مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا درباره اعمال محدودیت های تازه برای شهروندان 38 کشور دارای قانون لغو ویزا گفت: موضوعی که سبب دلگرمی دولت شد اقدامی بود که مجلس نمایندگان دیروز در تصویب برخی اصلاحات درباره برنامه قانون لغو ویزا داشت.این اصلاحات، اصلاحاتی هستند که دولت آمریکا از آنها حمایت می کند. برخی از این اصلاحات بر اساس تغییرات اجرایی هستند و نظر دولت این است که این موضوع موثرترین روش برای حفاظت از کشور و ترمیم نقاط آسیب پذیر در سیستم است.این لایحه مورد حمایت نمایندگان هر دو حزب در مجلس نمایندگان بود. این مایه دلگرمی است که نمایندگان هر دو حزب در این مورد به وظایفشان به خوبی عمل کرده اند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا احساس نمی کنید که اظهارات اشتون کارتر در جلسه استماع مغایرت هایی با اظهارات رئیس جمهور اوباما درباره مبارزه با داعش دارد؟
گفت: اظهارات وی به طور مستقیم تناقضی به آنجه که رئیس جمهور گفته است، ندارد.اگر شما نگاهی به متن اظهارات رئیس جمهور داشته باشید او به صراحت اعلام کرد که چگونه اشتون کارتر با وی هم نظر است.او معتقد است که داعش پیشرفتی در قلمروهایش در عراق و سوریه نداشته و این پیشروی ها متوقف شده است و در برخی از مناطق کلیدی آنها به عقب رانده شده اند.

یکی از مناطقی که آنها به عقب رانده شده اند در شمال شرق سوریه بوده است.آنها از نهصد کیلومتر مربع در شمال شرق سوریه عقب رانده شده اند اما هنوز کنگره منابع لازم را برای حفظ این وضعیت فراهم نکرده است.
رئیس جمهور در آن مصاحبه این موضوع را تایدد کرد که چالش های زیادی برای کنترل ایدئولوژی داعش وجود دارد و آمریکا وارد راهبردی منسجم برای کنترل این موضوع شده است.یکی از حملاتی که اخیرا صورت گرفت حمله هوایی بود که به طور موفقیت آمیز سرکرده داعش در لیبی را از بین برد. معتقدم که کارتر وزیر دفاع اعلام کرد که با اظهارات ژنرال دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش موافق است و وی هم همان چیزی را گفته که رئیس جمهور گفته است.وی اعلام کرده که داعش از لحاظ تاکتیکی در مناطقی که در عراق و سوریه حضور داشته است، متوقف شده است اما از لحاظ راهبردی نگرانی هایی درباره افزایش و گسترش آن به مناطق دیگر وجود دارد. این یکی از دلایلی است که وزارت دفاع حملاتی را به لیبی صورت داد تا بتواند سرکرده داعش را از بین ببرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا تصور نمی کنید که اقدامات اخیر مجلس نمایندگان در تصویب اصلاحات در حیطه لغو ویزا سبب شود که اعضای داعش با آزادی بیشتری بتوانند پس از ورود به کشورهای اروپایی راهی آمریکا شوند،
گفت: آنچه که اصلاحات در قانون لغو ویزا انجام می دهد این است که معیارهای سختگیرانه نظارتی بر مسافران و از جمله مسافرانی که به تازگی به مناطق جنگی سفر داشته اند اعمال می کند. رئیس جمهور در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور اولاند در سه هفته پیش اعلام کرد که ما دوست داریم که هم پیمانان اروپایی ما کارهای بیشتری در حیطه همکاریهای اطلاعاتی و امنیتی داشته باشند و ما اطلاعات خود را با آنها به اشتراک بگذاریم .به نظرم آنچه که هم پیمانان اروپایی ما لازم است که انجام دهند این است که در بین خودشان هم همکاریهای اطلاعاتی و امنیتی داشته باشند و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند و آنگاه این اطلاعات را در اختیار آمریکا قرار دهند.بنابراین ما می توانیم بسیار موثرتر با هم تعامل داشته باشیم تا از مرزها و شهروندانمان به شیوه ای موثر حفاظت و حمایت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید:از نظر شما هم پیمانان عرب ما در منطقه چه کارهایی می توانند در این حیطه انجام دهند،
گفت: این موضوعی بود که اشتون کارتر وزیر دفاع در جلسه استماع علنی خود به آن اشاره داشت. ما انتظار دیدن تعهدات بیشتری را از طرف هم پیمانان عرب خود حتی در بطن اقدامات نظامی خود داریم. او نگرانی خود را درباره اینکه برخی از هم پیمانان ما به خاطر درگیریهای یمن تا اندازه ای از این موضوع منحرف شده اند.هم پیمانان ما در منطقه می توانند کارهای بیشتری انجام دهند.برخی از آنها فشار این مسئوولیت را برعهده گرفته اند و برخی از آنها میزبان میلیونها آواره از سوریه هستند.ما توانسته ایم که تعامل خوبی با همتایان خود در امارات برای مقابله با اقدامات داعش برای ارائه پیامهایش در رسانه های اجتماعی داشته باشیم. این مشارکت با ارزشی از طرف همپیمانان اماراتی ماست. برخی گام های غیرنظامی مهم برداشته شده است.

ما شاهد آن هستیم که هم پیمانان ما در منطقه تلاش می کنند که فرآیند سیاسی را به پیش ببرند. در حالیکه ما در حال صحبت با هم هستیم کنفرانسی در ریاض و متشکل از گروه بزرگ و مختلفی از مخالفان دولت سوریه در حال برگزاری است که آنها تلاش می کنند که مخالفان را طی فرایندی با هم متحد کنند تا آنها وارد پروسه انتقال سیاسی شوند.هم پیمانان عرب ما به روش های مختلف مشارکت دارند.ما مطمئنا از اقدامات آنها تشکر می کنیم.اما حرف شما هم درست است و آنها باید کارهای بیشتری انجام دهند.

وی افزود: از نظر ما هم پیمانان اروپایی ما هم در زمینه امور اطلاعاتی و امنیتی هم باید کارهای بیشتر انجام دهند و آنها کارهایی انجام داده اند اما صحبت درباره این اقدامات به خاطر اطلاعاتی بودن موضوع دشوار است. من برای شما مثالی می زنم. موضوعی به نام سوابق نام مسافران وجود دارد و ما معتقدیم که هم پیمانان اروپایی ما می توانند در زمینه جمع آوری اطلاعات در این رابطه بسیار خوب عمل کنند و این اطلاعات را در اختیار دیگر هم پیمانان اروپایی خود قرار دهند و آنگاه به روشی موثرتر این اطلاعات را در اختیار آمریکا قرار دهند.

بنابراین باید کارهای بیشتری انجام شود و رئیس جمهور اوباما در کنفرانس خبری اخیر خود با رئیس جمهور اولاند در این رابطه صحبت کرد. با شیوه پیچیده ای که اروپا اداره می شود،کشورهای مختلف مرزهای متفاوتی دارند و این موضوع سبب ایجاد چالش هایی برای آنها در زمینه ایجاد امنیت در کشورشان می شود.در حال حاضر در اروپا این بحث وجود دارد که خطوط مرزی را چگونه ترسیم کنیم تا امنیت ملی و حریم خصوصی را متوازن کنیم.این موضوع به آسانی قابل حل و فصل نیست. در کشور ما هم بحث های زیادی برای حل و فصل بهتر این موضوع وجود دارد.معتقدیم که کارهای بیشتری نه تنها در زمینه تقویت امنیت ملی کشورهای اروپایی بلکه در زمینه امنیت ملی ما هم انجام شود که حریم خصوصی افراد را زیر سوال نبرد.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:آیا این موضوع را تایید می کنید که ایران ماه گذشته یک موشک بالستیک آزمایش کرده است،
گفت: این گزارشی است که ما آنرا دیده ایم. من هم این گزارش را دیده ام و آمریکا در حال بررسی آن است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: زمانی که ایران در ماه اکتبر یک موشک بالستیک آزمایش کرد ما شاهد هیچ تبعات و عواقبی برای این کشور نبودیم،
گفت: من با این موضوع که تبعات و عواقبی برای این موضوع نبوده است، موافق نیستم.در بیست و یکم اکتبر آمریکا این موضوع را محکوم کرد و گزارشی مشترک همراه با فرانسه آلمان و انگلیس به کمیته تحریمهای ایران در شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد و ما از کمیته خواستیم که این موضوع را بررسی کند و اقدام مقتضی را در این رابطه به عمل آورد.
همین ماه گذشته ما همراه با انگلیسی ها و فرانسوی ها از این کمیته خواستیم که خواهان توضیح رسمی ایران شود. بسیاری از شرکتهایی که در این آزمایش مشارکت داشته اند پیش از این هدف تحریمهای آمریکا بوده اند. رئیس جمهور از تابستان بارها درباره تعمیق همکاریها با هم پیمانانمان در منطقه برای مقابله بهتر با برنامه موشکی بالستیک ایران صحبت کرده است.این موضوع مشورتها بین آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس است. آنها توجه زیادی را معطوف مقابله با این برنامه موشکی بالستیک کرده اند. کارهای بیشتری باید انجام شود و آنها به طور فعال در حال انجام کارهایی هستند و پیش از این آزمایش موشکی در ماه اکتبر کارهایی انجام داده اند.

وی افزود: آنها (ایرانی ها) پیش از این تحریم شده اند و ما پیش از این هم به دنبال تعمیق همکاریهای خود با هم پیمانان خود در منطقه برای مقابله با این برنامه بوده ایم. برنامه موشکی بالستیک ایران برای سالها مایه نگرانی بوده است و همچنان هم هست.این موضوعی است که از نزدیک آنرا زیر نظر داریم و این موضوعی است که در گفتگوهای مستمر با هم پیمانانمان در منطقه مطرح می کنیم.

ارنست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: اشتون کارتر می گوید که داعش متوقف نشده است و رئیس جمهور اوباما می گوید که این گروه متوقف شده است،آیا شما این دو حرف را یکی ارزیابی می کنید،
گفت: من به طور دقیق به اظهارات رئیس جمهور رجوع می کنم.وی گفته که ما بدون هیچگونه انکاری موفقیت هایی در محدود کردن توانایی های داعش با گرفتن قلمروهای زیادی از آنها داشته ایم. این درگیری نظامی با شکست ها و موفقیت ها و فراز و نشیبهایی همراه بوده است اما آماری که جامعه اطلاعاتی و نظامی ما گردآوری کرده اند نشان می دهد که داعش 25 درصد مناطقی را که پیشتر در اختیار داشته است هم اکنون از دست داده است.
این شاهدی بر متوقف شدن داعش در عراق و سوریه است. این دلیل آن است که ما به افزایش فشارها بر آنها ادامه می دهیم.این دلیل دستور رئیس جمهور برای انجام عملیات بر ضد داعش در عراق و سوریه است. وی نگران این است که این گروه از این دو کشور به منزله مکانی امن برای حمله به کشورهای دیگر استفاده کند.این نگرانی است که رئیس جمهور از روز نخست داشته است.این موضوع سبب شده است که وی راهبردی نظامی را برای مبارزه با آنها در نظر بگیرد تا به فوریت آنها را نابود کند.

وی افزود: وزارت دفاع نشان داده است که توانایی اجرای تمامی فرامین رئیس جمهور را بر اساس اجازه ای که کنگره در سال دو هزار و یک داده است پ، دارد.این موضوع پیام قدرتمندانه ای به شهروندان و نظامیان ما و هم پیمانان و دشمنان ما می دهد که تضعیف و نابودی داعش، اولویت آمریکا است.

مردان و زنان زیادی در ارتش ما در عراق و سوریه حضور دارند که مسئولیت های خطیری را انجام می دهند. رئیس جمهور به عنوان رئیس کل قوای کشور حفظ امنیت و ایمنی آنها را مسئوولیت خود می داند و خود را مسئول هر فرمانی که می داند که جان آنها را در خطر بیندازد. رئیس جمهور درباره دادن اجازه استفاده از بالگردهای هجومی در عملیات های نظامی در عراق و سوریه دستوری نداده است.
به نظرم آنچه که کارتر وزیر دفاع گفت این بود که تمامی این اقدامات به درخواست نخست وزیر عبادی صورت گرفته است. نیروهای امنیتی عراق در زمینه بازپسگیری رمادی پیشرفت هایی داشته اند.این موضوع قابل انکار نیست که پیشرفت هایی در آنجا صورت گرفته است.این تعهد ما را به نیروهای عراقی همزمان با پیشروی های آنها دو چندان می کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =