۰ نفر
۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه و در حاشیه کنفرانس قلب آسیا در پایتخت پاکستان با همتای چینی خود درخصوص روابط دوجانبه تهران-پکن و همچنین مهم ترین موضوعات منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد.

 'محمد جواد ظریف' و 'وانگ یی' ضمن تاکید بر ضرورت توسعه روابط تهران-پکن در همه زمینه ها، افزایش همکاری های منطقه ای با هدف کمک به حل مسائل منطقه از جمله مسائل افغانستان را یک ضرورت انکار ناپذیر دانستند. جزییات بیشتر مربوط به گفت وگوی وزیران امور خارجه ایران و چین متعاقبا منتشر خواهد شد. ظریف قرار است تا دقایقی دیگر با خانم 'سوشما سواراج' وزیرامور خارجه هند نیز دیدار کند.

وزیر امور خارجه ایران که از عصر روز گذشته (سه شنبه) با هدف شرکت در کنفرانس قلب آسیا-روند استانبول با محوریت کمک به حل مسائل افغانستان وارد اسلام آباد شده است تاکنون با نخست وزیر پاکستان، همتایان پاکستانی، تاجیک، افغان و چینی خود دیدار کرده است.
ظریف همچنین عصر امروز با 'اشرف غنی' رییس جمهوری افغانستان دیدار خواهد کرد.
ظریف پیش از این در پنجمین کنفرانس قلب آسیا-روند استانبول سخنرانی کرد و گفت: ورود مولفه های ناامن کننده جدید با نام ها و نشانه های جدید به خصوص گروه تروریستی داعش، شکاف ها در داخل گروه طالبان افغانستان و احتمال سود بردن داعش از آن، از موارد بسیار نگران کننده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به پایتخت پاکستان افراط گرایی و تروریسم را خطر و تهدید اصلی برای منطقه دانست و گفت: در کنفرانس 'قلب آسیا' در اسلام آباد مطالبی را در خصوص ضرورت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی مطرح خواهیم کرد.
کنفرانس دو روزه 'قلب آسیا' از روز سه شنبه باهدف گسترش همکاری ها برای کمک به حل مسایل و بهبود اوضاع امنیتی افغانستان، با حضور نمایندگان بیش از 40 کشور عضو و حمایت کننده این کنفرانس و بیش از 10 نهاد بین المللی و منطقه ای آغاز بکار کرد و بخش اصلی این کنفرانس در سطح وزیران امور خارجه، امروز (چهارشنبه) با سخنرانی 'محمد نواز شریف' نخست وزیر پاکستان و 'اشرف غنی' رییس جمهوری افغانستان، برگزار شد.

ظریف طی سخنرانی در این کنفرانس مواضع و راهکارهای جمهوری اسلامی ایران برای تقویت صلح و ثبات در قلب آسیا به ویژه افغانستان را اعلام کرد.
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چین، افغانستان، پاکستان، هند، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان از جمله وزیران امور خارجه شرکت کننده در این کنفرانس خواهند بود.
از روسیه، زمیر کابل اف نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان و از آمریکا نیز یکی از معاونان وزیر امور خارجه این کشور در کنفرانس قلب آسیا شرکت خواهند کرد.

چهارده کشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.
همچنین فهرست کشورهای حامی قلب آسیا شامل آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس است.

نخستین کنفرانس قلب آسیا در سطح وزیران خارجه، در سال 2011 به میزبانی استانبول برگزار شد. نشست های بعدی به ترتیب به میزبانی افغانستان، قزاقستان و چین در سال های 2012 تا 2014 برگزار شد.
از آنجا که ترکیه یکی از مبتکران برگزاری کنفرانس قلب آسیا است، نام این کنفرانس به 'قلب آسیا-روند استانبول' معروف شده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =