تسنیم نوشت:نخست وزیر عراق از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست تا برای خارج کردن فوری نیروهای ترکیه از شمال عراق وارد عمل شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، حیدر العبادی در گفت وگوی تلفنی با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو خواستار آن شد که این سازمان از اختیارات خود استفاده کرده و ترکیه را ترغیب کند تا نیروهایش را فوری از شمال عراق خارج کند.

در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق آمده است: العبادی در این تماس تلفنی موضع عراق در مخالفت با حضور نیروهای ترکیه در خاک این کشور را به اطلاع استولتنبرگ رساند و گفت که این نیروها بدون آگاهی و موافقت عراق در این کشور حضور دارند.

وی افزود: عراق از طریق کانال های رسمی از ترکیه خواسته است که ظرف مدت دو روز این نیروها را فوری از خاک عراق خارج کند زیرا اقدام نیروهای ترکیه نقض حاکمیت عراق به شمار می رود و ناتو باید از اختیارات خود برای ترغیب ترکیه برای خروج فوری نیروهایش از خاک عراق استفاده کند.

از سوی دیگر، استولتنبرگ در این تماس تلفنی بر موضع ناتو در حفظ حاکمیت عراق تاکید کرد و گفت که اعضای ناتو را از این امر آگاه و نگرانی عراق را به ترکیه و نمایندگی آن در ناتو منتقل خواهد کرد.

وی همچنین بر اهمیت ایجاد یک راه حل دیپلماتیک برای این بحران تاکید کرد.

این درخواست عبادی پس از ورود نظامیان ترکیه به خاک این کشور صورت می گیرد. مهلت عراق به ترکیه برای خارج کردن نیروهایش سه شنبه شب به پایان رسید.

دولت عراق: حاکمیت عراق خط قرمز است

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز روز دوشنبه بر مخالف قاطع خود با ورود نیروهای ترکیه به عراق تاکید کرد و از آنکارا خواست تا هرگونه دلیلی را که ثابت کند، ورود نیروهایش به عراق با آگاهی دولت عراق بوده است، ارایه دهد.

وی همچنین بر اهمیت توقف قاچاق نفت از طرف داعش از مسیر ترکیه تاکید کرد و به نیروی هوایی ترکیه دستور داد که در آمادگی کامل برای دفاع از عراق و حاکمیت آن باشند.

دولت عراق حاکمیت ملی و مرزهای جغرافیایی عراق را خط قرمز دانست و حیدر العبادی نخست وزیر این کشور را مکلف کرد تا هرگونه اقدامات مناسب را درقبال ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق اتخاذ کند.

تحریم کالاهای ترکیه

در همین حال، شورای استان بغداد نیز تحریم کالاهای تولید ترکیه و بستن قرارداد به شرکت های ترکیه ای را اعلام کرد.

دولت عراق نیز در جلسه عصر سه شنبه خود حاکمیت ملی و مرزهای جغرافیایی عراق را خط قرمز دانست و حیدر العبادی نخست وزیر این کشور را مکلف کرد تا هرگونه اقدامات مناسب را درقبال ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق اتخاذ کند.

یک مسئول امنیتی ترکیه روز جمعه گفته بود که صدها نیروی ترکیه برای تقدیم خدمات آموزشی به نزدیک شهر موصل رفته اند و ائتلاف ضد داعش از این موضوع اطلاع دارند.

این درحالی است که دولت آمریکا اعلام کرد این اقدامات درچارچوب ائتلاف ضد داعش نیست.

این مسئول امنیتی ترکیه افزوده بود که حدود 12 دستگاه تانک و مین روب در نزدیکی موصل هستند.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی شمار نظامیان ترکیه در منطقه بعشیقه در نزدیک موصل را 150 نفر اعلام کرد و از استقرار 20 تا 25 دستگاه تانک ارتش ترکیه در این منطقه خبر داد.

دولت ترکیه گفته است که مربیان آموزش نظامی این کشور در یک پادگان در منطقه بعشیقه درحال آموزش نیروهای پیشمرگه کرد وابسته به دولت محلی منطقه کردستان عراق هستند و نیروهای جدید جایگزین نیروهای قبلی شده اند که کار آموزش نیروهای پیشمرگه را از دوسال و نیم پیش برعهده داشتند.

ورود نیروهای ترکیه بدون اطلاع دولت مرکزی عراق به شمال این کشور با اعتراض و محکومیت شدید مسئولان رده های مختلف عراق روبرو شده است.

واکنش شخصیت ها و گروههای سیاسی عراق

این مسئولان از جمله فواد معصوم رئیس جمهور، حیدر العبادی نخست وزیر و خالد العبیدی وزیر دفاع عراق این اقدام ترکیه را محکوم و آن را نقض حاکمیت عراق و قوانین بین المللی و اصول حسن همجواری دانسته اند و از ترکیه خواسته اند که نیروهای خود را از خاک عراق بیرون بکشد.

شورای وزاری امنیت ملی عراق اعلام کرده است: عراق حق دارد که از همه گزینه های موجود به علت ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق استفاده کند و در صورت عقب نشینی نکردن 48 ساعته نیروهای ترکیه از خاک عراق به شورای امنیت رجوع خواهد کرد.

گردانهای حزب الله عراق نیز هشدار داده است که "پاسخی قاطع" به یورش نیروهای ترکیه به خاک عراق خواهد داد.

در همین حال، جنبش عصائب اهل الحق عراق به دولت ترکیه هشدار داد که اگر نیروهای نظامی خود را از خاک عراق خارج نکند، تمام منافع این کشور را هدف قرار خواهد داد.

سازمان بدر نیز در بیانیه ای جداگانه به دولت ترکیه به خاطر نقض حاکمیت عراق هشدار داد.

* شکایت عراق به شورای امنیت

در همین حال، وزارت خارجه عراق تهدید کرد که اگر ترکیه نیروهای خودش را در موعد مقرر دو روزه از خاک عراق خارج کند، شکایتی رسمی به شورای امنیت خواهد کرد و از جامعه بین المللی خواهد خواست تا در قبال اقدام ترکیه در نقض حاکمیت عراق موضعگیری کند.

احمد جمال سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت: ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق در تماس تلفنی مولود چاوش اوغلو همتای ترکیه اش با وی بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق و خروج همه نیروهای ترکیه از خاک عراق در مهلت تعیین شده تاکید کرد.

جمال افزود: جعفری تاکید کرد که اگر این امر انجام نشود، وزارت خارجه عراق شکایت رسمی به شورای امنیت خواهد داد و از جامعه بین المللی خواهد خواست تا درقبال این اقدام ترکیه موضع گیری کنند. جعفری در عین حال بر تمایل عراق برای تداوم روابط دوستانه با ترکیه در راستای منافع دو کشور براساس احترام دوجانبه و رعایت اصول حسن همجواری تاکید کرد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =