تسنیم نوشت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اخبار مربوط به آزمایشات موشکی جدید ایران گفت که این آزمایشات نقض برجام نیست اما نقض قطعنامه‌های موجود شورای امنیت است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود به صحبت درباره مسائل مختلف و خصوصا ایران پرداخت.

روز گذشته برخی مقامات آمریکایی مدعی شدند که ایران اخیرا موشک بالستیک جدیدی را آزمایش کرده است.

جان کربی در خصوص واکنش واشنگتن به آزمایش جدید موشکی ایران گفت: من این گزارش‌ها را دیده‌ام اما در موضعی نیستم تا آنها را تایید کنم و حرف‌های بیشتری در این زمینه ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه و درخصوص اینکه آیا واشنگتن نگرانی دارد ایران به این الگوی آزمایش موشک بالستیک که برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است، ادامه دهد؟ نیز گفت: ما در حال بررسی جدی درباره این گزارش و رویداد هستیم و اطلاعات بیشتری در این زمینه ندارم. من نمی‌خواهم زودتر از افرادی که در حال بررسی این مسئله هستند، صحبت کنم اما اگر این گزارش ها تایید شوند و اگر نقضی علیه هر یک از قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد روی داده باشد، ما قصد داریم اقدام مناسب را در پیش گیریم همانطور که ما در گذشته ثابت کردیم، این توانایی را داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: من فکر می‌کنم سالها ایران قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت سازمان ملل متحد را نادیده گرفته است و این یک حقیقت است. ما همواره گفتیم توافق ایران، برنامه جامع اقدام مشترک مبتنی بر تغییر در رفتار ایران نیست بلکه مبتنی بر تغییرات خاصی است که باید در برنامه هسته‌ای آن روی دهد. بنابراین ما به صورت واضح گفتیم که به فعالیت‌های برهم زننده ثبات که آنها علاوه بر توانایی انجام آن، تمایل آشکار برای مشارکت در آن دارند، توجه داریم. هیچ کس چشم خود را به روی آن نمی‌بندد. ما همچنان اقدامات یکجانبه برای مقابله با این مسئله را در اختیار داریم. هیچ کس چشم خود را به روی آنچه که ایران می‌تواند در منطقه انجام دهد، نمی‌بندد.

جان کربی گفت: آنچه که جان کری وزیر امور خارجه در تلاش برای توافق ایران بر سر داشت این بود که ایران از توانایی برای تولید سلاح هسته‌ای دور گردد و فقط این مسئله تمرکز توافق بود و اکنون تمرکز بر روی برنامه جامع اقدام مشترک است که ما مطمئنا می‌خواهیم اجرا شود و این مسئله به چیز دیگری مربوط نمی‌شود.

همانطور که وزیر امور خارجه آمریکا در آن زمان و پس از آن در جلسه استماع کنگره و به صورت علنی گفته است، ما هرگز انتظار نداریم ایران به صورت خودکار رفتار خود را در نتیجه این توافق تغییر دهد. آنها باید به اجرایی شدن توافق برسند و ما معتقدیم که آنها به آن خواهند رسید. ما معتقد نیستیم که این توافق قرار است بر محاسبات ژئوپولتیک آنها و کارهایی که می‌توانند کنند و می‌خواهند در منطقه کنند که برهم زننده ثابت است، تاثیر چشمگیر داشته باشند.

جان کربی گفت: ما به زیر نظر گرفتن آنها ادامه می دهیم و به همین جهت حضور قوی نظامی در منطقه داریم و به همین جهت اکنون نیز همچنان توانایی اعمال تحریم‌های یکجانبه خود را برای مقابله با توانایی ایران در برهم زدن ثبات داریم که شامل برنامه موشک بالستیک است.

آزمایش موشک بالستیک به خودی خود نقض برنامه جامع اقدام مشترک محسوب نمی‌شود بلکه در حقیقت نقض قطعنامه‌های موجود تحریم شورای امنیت سازمان ملل است و در حقیقت نقض آن دسته از قطعنامه‌های شورای امنیت است که پس از روز اجرا (تحریم‌های غیرمرتبط با هسته‌ای) نیز اجرا خواهند شد. بنابراین جامعه بین‌المللی از راه‌های مختلف می‌تواند برای جلوگیری از این رفتار تلاش کند و آمریکا به صورت یکجانبه نیز این کار را می‌کند و ما به تمرکز خود در این زمینه ادامه می‌دهیم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =