تسنیم نوشت: برخی منابع عراقی با افشای جزئیات تجاوز نظامیان ترکیه به خاک عراق از دست داشتن برخی طرف‌های بعثی صدامی در این زمینه پرده برداشتند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، صدها نظامی ترکیه روز جمعه سیزدهم آذر با نقض آشکار تمامیت ارضی عراق، با تانک‌های خود نزدیک شهر موصل که در اشغال گروه تروریستی داعش است، مستقر شدند. دولتمردان ترکیه بارها از سوی مقامات سوری به همکاری و همدستی با گروه تروریستی داعش و خرید نفت ارزان مردم سوریه و در مقابل فروش سلاح به این گروه تکفیری متهم شده‌اند.

هرچند دولت ترکیه در توجیه اقدام مداخله‌جویانه خود مدعی شده است مربیان آموزش نظامی این کشور در یک پادگان در منطقه بعشیقه درحال آموزش نیروهای پیشمرگه کرد هستند، با این حال تجاوز آشکار نظامیان ترکیه به شمال عراق با اعتراض و محکومیت شدید مسئولان رده‌های مختلف عراق روبه‌رو شده است.

تجاوز نظامیان ترکیه به خاک عراق با خشم گسترده مردم این کشور هم روبه‌رو شده است که برگزاری تظاهرات عراقی‌های خشمگین از نقض حاکمیت کشورشان در برابر سفارت ترکیه را به‌دنبال داشت.

در حالی که سران و اکثر سیاستمداران عراقی، اقدام تجاوزکارانه ترکیه را محکوم کرده‌اند، مسئولان منطقه کردستان عراق در اقدامی سؤال‌برانگیز این اقدام را توجیه کردند.

مسئولان منطقه کردستان عراق، تجاوز ارتش ترکیه به عمق خاک عراق تا شهر موصل و استقرار نظامیان ترکیه در بعشیقه در پایگاه الزلکان را توجیه و ادعا کرده‌اند ترکیه از طریق سه پایگاهی که در شمال عراق ایجاد شده از جمله سوران و قلاجولان، به عراق کمک‌ نظامی می‌کند.

از سوی دیگر آنچه فرماندهی آزادسازی نینوا خوانده شده و خود را نیروهای ملی خوانده، از تجاوز نظامیان ترکیه به استان نینوای عراق حمایت و در توجیه ورود نظامیان ترکیه ادعا کرده است حمایت دولت مرکزی عراق در سطح مطلوب نبوده است و به همین سبب سه گردان از نیروهای ترکیه با تجهیزات رزمی کامل از جمله توپخانه سنگین وارد پایگاه الزلکان در اطراف شهر موصل در شمال عراق شده‌اند..

به‌گفته منابع عراقی، اکثر اعضای آنچه فرماندهی نیروهای آزادسازی موصل خوانده می‌شود، از افسران گارد صدام معدوم بوده که با نظارت آمریکا این گروه را ایجاد کرده و سرکرده این گروه به‌نام محمود السورجی به‌دنبال بخشیدن ماهیت مثبت به حضور نظامیان ترکیه برای سرپوش گذاشتن بر نقش افسران بعثی در موصل است و به همین سبب از واژه فریبنده الحشد الوطنی (نیروهای ملی) برای فریب افکار عمومی عراق استفاده کرده‌اند در حالی که به‌گفته منابع نظامی عراق، السورجی از افسران بعثی سابق، بیشترین همکاری و هماهنگی را با سفارت آمریکا و نظامیان آمریکایی در عراق به‌ویژه نظامیان مستقر در پایگاه‌های موجود در منطقه ربیعه انجام می‌دهد و با فشار آمریکا بر دولت عراق، به عنوان مسئول الحشد الوطنی در نینوا تعیین شده است.

ردپای فراری محکوم به اعدام؛ لشکرکشی ترکیه برای اجرای توطئه خطرناک

از سوی دیگر منابع نزدیک به مقاومت مردمی در موصل تحت اشغال تروریست‌های تکفیری در تماس با نهرین از ورود طارق الهاشمی فراری به‌همراه نظامیان ترکیه به خاک عراق پرده برداشتند.

این منابع گفتند اطلاعاتی از ورود طارق الهاشمی معاون سابق رئیس جمهور عراق (که به ترکیه گریخته بود) به‌همراه نظامیان ترکیه و استقرار وی در پایگاه الزلکان وجود دارد و وی از این پایگاه با برخی سیاستمداران وابسته به اقلیت به‌ویژه اسامه النجیفی رئیس سابق پارلمان و اثیل النجیفی استاندار سابق استان نینوا و متهم به نقش داشتن در سقوط موصل در تماس است، این در حالی است که طارق الهاشمی پس از اثبات تشکیل و ساماندهی و رهبری تیم‌های ترور و انفجارهای تروریستی در بغداد سه بار از سوی دستگاه قضایی عراق به اعدام محکوم شده است. در نتیجه اقدامات تروریست‌های وابسته به طارق الهاشمی شمار زیادی از شهروندان عراقی که بیشتر آنها شیعه بودند، کشته شدند.

منابع مرتبط با مقاومت مردمی در موصل اعلام کردند اسامه النجیفی و اثیل النجیفی با فرماندهی سازمان اطلاعات و ارتش ترکیه هماهنگی می‌کنند و در هماهنگی با ترکیه با مشارکت طارق الهاشمی برای ورود نظامیان ترکیه به خاک عراق تا اطراف شهر موصل دست دارند و هدف از حضور نظامیان ترکیه در اطراف موصل، جلوگیری از پیشروی نیروهای داوطلب مردمی برای آزادسازی این شهر از اشغال داعش و تلاش برای تأمین نیروهای کافی برای حمایت از طرح شخصیت‌های وابسته به اقلیت با آمریکایی‌ها و مقامات ترکیه برای اعلان تشکیل اقلیم (ایالت) سنی‌مذهب در عراق پس از آزادی موصل و الرمادی با حمایت مستقیم نظامیان آمریکایی است.

به‌گفته این منابع، منطقه کردستان و به‌طور خاص شخص مسعود بارزانی رئیس آن یکی از طرف‌های اساسی در هماهنگی میان مقامات ترکیه،‌ سورجی (رئیس گروه موسوم به الحشد الوطنی) و نظامیان آمریکایی درباره ورود و استقرار نظامیان ترکیه در اطراف موصل به شمار می‌رود.

این منابع افزودند نظامیان ترکیه از تاریکی شب برای پیشروی سریع به داخل خاک عراق و طی مسافتی تا اطراف موصل سوء‌استفاده کردند و پیش از اعلام حضورشان در منطقه به سانسور شدید روی آوردند.

محمود السورجی سخنگوی نیروهای موسوم به قوات تحریر نینوی گفته است نظامیان ترکیه برای مشارکت در چارچوب نیروهای ائتلاف بین المللی در نبرد بازپس‌گیری موصل از گروه داعش آماده می‌شوند و نشانه‌هایی برای نزدیک بودن آغاز عملیات وجود دارد. السورجی از دولت مرکزی عراق خواسته است از پایگاه الزلکان که بیش از هشت‌هزار داوطلب به‌زعم وی در آن مستقر هستند، حمایت کند.

السورجی افزود: سه گردان از نظامیان ترکیه به‌همراه تجهیزات کامل شامل تانک، زره‌پوش و توپخانه وارد شده‌اند و ما منتظر حمایت کافی از بغداد برای افزایش تعداد جنگجویان هستیم.

افشای هماهنگی و همکاری طارق الهاشمی فراری، اسامه النجیفی، اثیل النجیفی با آمریکا و ترکیه در موضوع تجاوز نظامیان ترکیه به خاک عراق و هدف پشت‌پرده آن در حالی است که آمریکا منکر ارتباط با این مسئله شده و ادعا کرده است تحرک نظامیان ترکیه در خاک عراق در چارچوب عملیات ائتلاف بین المللی ضد تروریسم نیست.

مقامات ترکیه که ادعا کرده‌‌اند جنگنده روسی را به‌خاطر نقض حریم هوایی کشورشان سرنگون کرده‌اند، همچنان به توجیه تجاوز نظامی خود به خاک عراق و لشکرکشی به اطراف موصل ادامه می‌دهند و ادعا می‌کنند که حضورشان در عمق خاک عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش است، ادعایی که با توجه به افشای ارتباطات و همکاری گسترده آنکارا با داعش و حمایت‌هایش از این گروه تروریستی تکفیری، بیشتر به طنز شبیه است تا واقعیت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =