۰ نفر
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰

ایسنا نوشت: به دنبال واکنش بغداد نسبت به استقرار سربازان ترکیه‌ای بیشتر در موصل، ترکیه 350 نیروی خود را از مرز عراق-ترکیه عقب کشید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، منابع آگاه اعلام کردند، این نیروها در مرز منتظر بودند و اگر آنکارا و بغداد در خصوص این مساله به توافق می‌رسیدند به عراق اعزام می‌شدند.

ترکیه حدود 600 نیرو برای آموزش گاردهای محلی سنی عراق در موصل مستقر کرده است.

در همین حال آمریکا بار دیگر تاکید کرده با هرگونه استقرار نیروی نظامی در داخل عراق بدون موافقت و رضایت دولت عراق مخالف است.

برت مک گورک، نماینده ویژه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش روز جمعه گفت: آمریکا از استقرارهای نظامی در داخل عراق بدون موافقت و رضایت دولت عراق حمایت نمی‌کند. این مساله شامل استقرار نیروهای نظامی آمریکا و همچنین نیروهای نظامی دیگر کشورهاست.

در همان روز پس از آنکه عراق تهدید کرد از سازمان ملل خواهد خواست تا ترکیه را وادار به خروج سربازانش کند، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه نامه‌ای به همتای عراقی خود نوشت و وی را از تصمیم آنکارا برای توقف اعزام سربازان بیشتر به منطقه نزدیک به موصل مطلع ساخت.

مک گورک گفت: در 24 ساعت گذشته ما مقامات ترکیه و عراق را ترغیب کرده‌ایم تا از طریق کانال‌های مناسب درباره وضعیت کنونی مذاکره کنند. تماس تلفنی اخیر میان وزرای دفاع ترکیه و عراق گام مثبت و سازنده رو به جلو محسوب می‌شود.

وی افزود: ما از شنیدن گزارشات مبنی بر اینکه به دنبال رایزنی‌های دیپلماتیک نیروهای نظامی ترکیه از مرز عراق عقب نشینی کرده‌اند، بسیار خوشحال شدیم. همزمان با مبارزه با تروریست‌های داعش، واشنگتن به ترغیب تمامی طرفین برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک برای این مساله ادامه می‌دهد.

عراق از جامعه بین‌الملل خواسته تا در مبارزه با تروریست‌های داعش تسلیحات و اقدامات آموزشی بیشتر برای این کشور فراهم کنند اما با انواع مداخله مستقیم مخالف است چرا که به تمایلات قدرتهای خارجی اعتماد ندارد.

ترکیه اخیرا 150 نیروی خود را در اردوگاه زلکان در شمال شرق موصل مستقر و اعلام کرده که هدف از اعزام این نیروها آموزش نیروهای عراقی برای مقابله با داعش است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =