ایسنا نوشت: چند روز پس از بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت رهبر طالبان افغانستان، رئیس جمهوری این کشور تاکید کرده هیچ مدرکی که اثبات کند رهبر طالبان مرده است، وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان پس از آن مطرح شد که چندین منبع شبه نظامی درباره صحت پیام صوتی طالبان که ادعا می‌کند ملا اختر منصور، رهبر این گروه شبه نظامی زنده و سلامت است، ابراز تردید کردند.

اشرف غنی در کنفرانسی خبری گفت: هیچ مدرکی دال بر اینکه ملا اختر منصور کشته شده وجود ندارد. رویداد رخ داده باید با دقت تجزیه و تحلیل شود.

منظور اشرف غنی از رویداد رخ داده همان درگیری داخلی گروه شبه نظامی طالبان در شهر کویته پاکستان است که گفته می‌شود ملا اختر منصور در جریان آن به شدت زخمی شده است.

تکذیب قاطعانه گروه شبه نظامی طالبان در خصوص رخ دادن چنین درگیری به شدت مورد تردید قرار گرفته به ویژه آنکه این گروه به مدت دو سال مرگ ملا عمر، رهبر طالبان را پنهان کرده بود.

این اظهارات غنی مغایر با اظهارات یکی از سخنگویان دولت کابل است که روز جمعه در صفحه توییتر خود نوشت: ملا اختر منصور مرد.

در همین حال عبدالله عبدالله، مدیر اجرایی دولت افغانستان گفت: احتمال قوی‌تری وجود دارد که ملا اختر منصور در یک درگیری‌ زخمی شده باشد که بر درگیری داخلی در طالبان تاکید دارد.

ملا اختر منصور 31 ژوئیه سال جاری میلادی به عنوان رهبر طالبان اعلام اما فورا تفرقه‌هایی در این گروه پدیدار شد و برخی از رهبران ارشد از بیعت با این رهبر جدید امتناع کردند.

گمانه‌زنی‌ها درباره مرگ ملا اختر منصور این خطر را به همراه دارد که تلاش‌های جدید منطقه‌ای برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان را نقش برآب کند.

اشرف غنی تاکید کرد در چند روز آتی برای شرکت در یک کنفرانس منطقه‌ای به پاکستان سفر می‌کند. تا به تلاش‌های جدید برای کاهش تنش‌ها میان این دو کشور و از سرگیری مذاکرات صلح بپردازد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =