روزنامه شرق نوشت: ابراهیم نکو، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس درباره چرایی تخلفات یارانه‌ای در دولت‌های گذشته گفت: احمدی‌نژاد برای خود مصیبت می‌تراشید.

وي افزود: دولت قبل هم گرفتار این مصیبت بود و مشکل او حتی بیشتر از دولت کنونی بود، چراکه دولت نهم و دهم خود برای خود مصیبت‌های دیگری علاوه بر مصیبت پرداخت یارانه‌ها می‌تراشید. دولت احمدی‌نژاد مصیبت‌هایی مانند دست‌انداختن به صندوق‌های مهم کشور مثل صندوق توسعه ملی، بازگذاشتن شرایط برای ایجاد گرانی در حوزه ارزی و طلا که گمان می‌رود برای جبران کسری پرداخت یارانه نقدی بوده و موارد دیگری را برای خود ایجاد می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم نیز گاهی به بازار ارز برای جبران اعتبار لازم برای پرداخت یارانه نقدی نگاه می‌کند، گفت: باید این حقیقت تلخ را پذیرفت که پرداخت این میزان یارانه برای دولت بسیار مشکل‌ساز است و این موضوع از اساس اشتباه بوده است، اما اینکه دولت یازدهم می‌تواند این اشتباه فاحش را جبران کند، باید گفت این اقدام قطعا برای دولت یازدهم بار سیاسی به همراه خواهد داشت. به این خاطر برای این دولت هم سنگین است که بتواند نیمی از افراد مشمول دریافت یارانه نقدی را از لیست یارانه‌بگیران حذف کند.

نکو با اشاره به اینکه آمار رسمی هنوز از میزان انحراف از بودجه عمرانی برای پرداخت یارانه‌های نقدی وجود ندارد، اما شواهد از این انحرافات حکایت می‌کند، گفت: به دلایل مختلف متأسفانه این کوتاهی‌ها طبیعی به نظر می‌رسد، اما به‌هر‌صورت دولتی که کوتاهی می‌کند باید پاسخ‌گوی این کوتاهی نیز باشد. به‌هرحال هر تخلفی در هر دولتی با هر نگاه جناحی که صورت گرفته باشد، تخلف است و باید به آن رسیدگی شود.

او ادامه داد: دولت یازدهم که به عقیده من یکی از دولت‌های پاکدست کشور محسوب می‌شود، باید برای تبرئه خود از این کوتاهی‌ها، اقدام به پاسخ‌گویی کند. به نظر من دولت یازدهم برای این‌گونه پرونده‌ها باید پیش‌دستی کند و از پاسخ‌دادن به این‌گونه پرونده‌ها نترسد که البته خوشبختانه سخنان اخیر رئیس‌جمهور نیز بر پاسخ‌گویی به مردم تأکید دارد.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 0
    دولت رو حانیباید با مردم حرق بزند و روشنگری کند احمدی نژاد نفت را100 دلار می فروخت واین دولت زیر 50 دلار با نصف در امد احمدی نژآد مردم نباید توقع معجزه از دولت روحانی داشت .جبران ندانم کاری های دولت قبل سخت است.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    1 3
    اگربه جیب شماواریز می شدمصیبت نبود چون به مردم دادمصیبت شد