نماینده مردم تهران گفت: ما روابطی نداریم که پسر و دختر بخواهند به راحتی با هم صمیمی شوند. اینکه با یکدیگر کوه برویم و بگوییم و بخندیم که نمی شود. اگر بخواهند با یکدیگر هم‌صحبت و صمیمی شوند، باید محرم یکدیگر باشند.

مهم‌ترین بخش از سخنان علی مطهری در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که به همت انجمن اسلامی دانشجویی آزادی‌خواه دانشگاه شهید بهشتی که کانال تگرامی این نماینده مجلس آن را منتشر کرده به این شرح است:
** دانشجو و دانشگاه ها یکی از دیده‌بان‌های جامعه هستند که به موقع باید آژیر خطر بکشند. یکی از دلایلی که قیام ۱۵ خرداد ابتر ماند و بی نتیجه شد، این بود که در آن زمان قشر دانشجویی فعال نبود، اما به هر حال همان قیام مقدمه ای برای انقلاب اسلامی شد.
** باید از خود بپرسیم آیا امروز نیز نیازی به جنبش دانشجویی داریم یا خیر؟ ما امروز دنبال سرنگونی نظام نیستیم بلکه به دنبال اصلاح نظام هستیم. ما همیشه نیاز به جنبش دانشجویی داریم زیرا همیشه نقد قدرت لازم است، در غیر این صورت حکومت‌ها فاسد می شوند.
**قدرت همیشه محتاج نقد است، اما نقد آدابی دارد و باید رعایت و نصح و خيرخواهى شود. تسلط به موضوع و رعایت انصاف از جمله مواردی است که باید در انتقاد کردن لحاظ شود. ... نقد چیزی بین تملق و چاپلوسی و تخریب و لجن‌مال کردن است که البته ما معمولا عادت به لجن‌مال کردن داریم.
** نقاط ضعف قشر دانشجو هم این است که احساسات او بر عقلش غلبه دارد زیرا دوران جوانی دوره شهوت و خشم است. خطر ابزار واقع شدن نیز از جمله ضعف های مربوط به قشر دانشجویی است که ما در دوره هایی در مقاطع پس از انقلاب شاهد بودیم که دانشجو ابزار گروه های سیاسی واقع شد.
** دانشجو نباید اهل رودربایستی و همرنگ شدن با جامعه باشد. دانشجو نباید آسیب هایی که می خواهد برطرف کند، در خود داشته باشد يا بنده جاه، مقام و شهوت نیز باشد.چراکه دانشجو رصدکننده اوضاع جامعه است.
** نمی توانیم بگوییم انقلاب ما چون ولی فقیه دارد، ما دیگر وظیفه ای نداریم. ولایت فقیه هیچ تکلیفی را از ما ساقط نمی کند و هر کسی باید در جایگاه خودش نقد کند و به اصلاح بپردازد.
** سه آسیب مربوط به جامعه و انقلاب اسلامی است؛ اولین آسیب، برداشت غلط از یک مفهوم انقلاب یعنی اصل ولایت فقیه است. برخی این اصل را محدودکننده آزادی بیان و دموکراسی می دانند در حالی که نباید اینطور باشد زیرا ولایت فقیه، ولایت ایدئولوژی و مکتب است و ولایت شخص نیست.
** ما در عمل با کاسه های داغ‌تر از آشی مواجه هستیم که هیچ اظهار نظری در مخالفت با نظر ولى فقیه را نمی پذیرند، در صورتی که شخص رهبری بارها گفته اند «ما نگفتیم کسی از ما انتقاد نکند».
** برداشت غلط دیگری که در جامعه وجود دارد، مربوط به مساله حفظ نظام است. برخی بر اساس این اصل هر مخالف و منتقدی را حذف می کنند. مانند ماجرای قتل های زنجیره ای که عده ای برای حفظ نظام، داریوش فروهر و همسر او را کشتند. در صورتی که آنها اعتقادات شخصی خود را داشتند.
** ما به فصل سوم قانون اساسی کم‌توجهی کردیم و گویی چنین فصلی در قانون اساسى وجود ندارد. بر اساس این فصل، شنود، استراق سمع، مجازات بدون حکم قضایی، حبس و حصر کردن هیچ توجیه قانونی ندارد و متاسفانه در مجلس شورای اسلامی هم کسی به این فصل استناد نمی کند و اگر فرد کم‌عقلی مانند من حرفی بزند، می گویند مطهری بی‌عقلی کرده که چنین مطالبی را می گوید.
** در سال ۸۸ اگر اجازه تجمعات داده می شد و معترضین در تلویزیون حاضر می شدند و حرف‌های خود را می‌زدند و پاسخ مى شنيدند، آن حوادث قابل کنترل بود و این همه هزینه برای نظام پیدا نمی شد.
** مساله حجاب منحصر به زنان نیست و برای مردان هم وجود دارد،.اصل حجاب را کسی نباید منکر شود. نظام خانوادگی ما اسلام است که قواعد خاص خودش را دارد و ما نمی توانیم بگوییم تحریک غریزه در جامعه آزاد باشد و از طرفی ارضاء غریزه ممنوع. در غیر این صورت باید کلوب های شبانه و کاباره‌ها را باز کنیم.

** حالا اگر شما می گویید باید کاباره ها را باز کنیم و سبک زندگی غربی را در جامعه ترویج دهیم، نظر شما است و نظر اسلام نیست.
** هر روابطی باید در کادر ازدواج موقت يا دائم باشد. ما روابطی نداریم که پسر و دختر بخواهند به راحتی با هم صمیمی شوند. اینکه با یکدیگر کوه برویم و بگوییم و بخندیم که نمی شود. البته صحبت های معمول دانشجویی عیب ندارد، ولی زن و مرد و پسر و دختری اگر بخواهند با یکدیگر هم‌صحبت و صمیمی شوند، باید محرم یکدیگر باشند. این روش اسلام است ولی اینکه شما چیز دیگری می گویید بحث دیگری است.

** آن چیزی که در خیابان ها مشاهده می‌شود این است که حجاب چندان رعایت نمی شود و کسی هم کاری ندارد .البته ممکن است که سختگیری کنند و بی جا باشد ولی شما به من نگویید که چون تو طرفدار آزادی بیان هستی، باید طرفدار آزادی پوشش و حجاب هم باشی.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EE ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 6
    الان اونایی که تا دیروز سینه چاک مطهری بودن به خاطر روابط دختر و پسری خارج از کادر ازدواج مخالف مطهری می شوند
  • حسین A1 ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    3 7
    مطهری هم راهش رو پیدا کرده 4 تا برا اونوری ها میگه 2 تا هم برا اینوریها با خودت چند چندی عامو؟
  • بی نام A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    2 1
    من دیگه حرفی ندارم
  • بی نام A1 ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    2 0
    کاری ندارم حرفای ایشون درسته یا غلط ولی خداییش گذرتون به کوچه حاجیان افتاده بود تا قبل اینکه ببندنش؟ تو فضای دانشگاه های امروزی بودین؟؟؟ واقعاً اوضاع خرابه... انقدر خرابه که نمیتونید تصور کنید... یه سری دانشجوها واقعاً افسار گسیخته شدن و دارن هرکاری که پدر مادرشون قبل و بعد انقلاب نکردن و حتی تو کشورهای دیگه 5درصد دانشجوها هم انجام نمیدن رو دارن میکنن وضعیت اخلاقی فاجعست یا باید محدودیت گذاشت یا فرهنگ سازی کرد و یا رسوبات مغزی اونایی که فکر میکنن آزادی و روشنفکری یعنی 100 تا دختر یا بالعکس تو آستین د اشتن رو زدود
  • بی نام A1 ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    4 1
    لایک به افتخار شعورت جناب مطهری نه مذهبیتت
  • محمدرضا IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    4 4
    من نمیدونم چرا آقای مطهری انقدر اصرار دارند دیوار بکشن بین زن و مرد آقای محترم، میشود لبخند زد، میشود صحبت کرد، میشود کوه رفت انقدر کوته فکر و متعصب اونم کورکورانه نباشد
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    3 3
    آقا برای کوه شناسنامه ضروریه
  • حسین 7 IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    9 2
    ممنون از آقای مطهری با این صحبت های زیبا و دلنشین و کاملا منطقی
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    10 6
    نقطه ضعف بزرگ مطهری همین دیدگاهش در مورد مسائل اجتماعیه
  • رضا A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    15 3
    من مدیر یک شرکت هستم یک روز توی کوه خانمی به من کمک کرد و راهنمایم شد اتفاقا از ظهر تا غروب باهمدیگر بودیم و ایشان نهار میهمان من شدند . من هنوز نفهمیده ام که این خانم مجرد بود یا متاهل و البته به من هم ربطی ندارد اما هم اکنون به عنوان مشاور من و به صورت دوستانه در یک مورد تخصصی کمک می کند . نکند این رابطه ما هم غیر شرعی باشد .
  • مجتبی A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    14 1
    همه مشکلات مملکت حل شده فقط مونده کوه رفتن دختر و پسر؟ چرا خودتون و مردم رو گول میزنید؟ دین و اعتقاد زورکی نمیشه. تا کجا میخواهید از تجارت مذهبی سود ببرید
  • بدون نام ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    5 1
    به نظر ميرسه اقاي مطهري برخي از اين ديدگاههاش رو در جهت تلطيف ديدگاهاي به حق سياسي خود عنوان مي كند.