ایسنا نوشت: ، گزارش‌ها حاکی از آن است که پایه‌های خلافت داعش در حال فرو ریختن است و مناطقی که زمانی تحت تسلط کامل داعش بوده‌اند برای نخستین بار با تهدید جدی مواجه هستند.

یک نشریه انگلیسی گزارش داد که سوری‌هایی که ساکن شهر رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش هستند می‌گویند این گروه تروریستی به دو دلیل جلوی خروج آنها از این شهر را می‌گیرد اول آنکه این گروه به دنبال کشته شدن غیرنظامیان بیشتر به منظور اهداف تبلیغاتی است و در درجه دوم می‌خواهد از آنها مالیات اخذ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه ایندیندنت انگلیس، گزارش‌ها حاکی از آن است که پایه‌های خلافت داعش در حال فرو ریختن است و مناطقی که زمانی تحت تسلط کامل داعش بوده‌اند برای نخستین بار با تهدید جدی مواجه هستند؛ حملات هوایی علیه محموله‌های نفت داعش موجب شده که تعداد زیادی از تروریست‌های این گروه به دلیل عدم دریافت حقوق از این گروه جدا شوند و خلافت داعش ضعیف‌تر از هر زمان به نظر می‌رسد.

همچنین تحمیل دیدگاه متحجرانه داعش از اسلام باعث شده که ناآرامی‌های هرچه بیشتری در بین مردم مناطق تحت تسلط این گروه به وجود بیاید. براساس مطالعه‌هایی که از ساکنان مناطق تحت کنترل داعش در سوریه صورت گرفته دیگر این ساکنان تحمل سرکوبگری‌های این گروه را ندارند. کسانی که در شهر رقه زندگی می‌کنند مدعی هستند که داعش جلوی رفتن آنها از این شهر را به دلیل آنکه خواهان کشته شدن غیرنظامیان به دلیل اهداف تبلیغاتی است، می‌گیرد.

از طرف دیگر داعش قصد جمع آوری مالیات این شهروندان به عنوان یک درآمد حیاتی برای سرپا نگه داشتن خود را دارد. برخی از افرادی که از مناطق تحت کنترل داعش فرار کرده‌اند می‌گویند این گروه از رویکرد خود برای آموزش کودکان سوری در راستای اهداف سرکوبگرانه خود بیش از حد تندروی کرده است.

در شهر مرعا، در شمال حلب و غرب شهر رقه که از سه جبهه توسط داعش محاصره شده است اخیرا یک گروه از زنان متعلق به این شهر در قالب یک گروه کانونی درباره تجربه‌هایشان حرف زدند.

یک مادر جوان که مثل دیگر زنان این گروه نامش را فاش نساخت، گفت: داعشی‌ها مثل هیولایی هستند که به یک باره ظاهر شدند. زن دیگری اظهار کرد: داعش فرشته مرگی است که در حال گسترده کردن محدود خود از سمت شرق است. وقتی شما آنها را می‌بینید انگار فرشته مرگ را دیده‌اید. آنها زشت‌ترین پدیده‌ای هستند که از داخل زیباترین پدیده یعنی اسلام سربرآوردند.

هم‌چنین یک معلم متعلق به شهر مرعا گفت که برخی از شاگردانش که از کنار سرهای بریده و جسدهای آویزان شده از تیرهای چراغ برق عبور کردند، در پاسخ به اینکه در بزرگسالی می‌خواهید چکاره شوند گفتند که می‌خواهند در راه داعش کشته شوند.

وی ادامه داد: "داعش در حال تبدیل مدارس به مراکز آموزشی است." جانی هیلد، یک کارشناس نظرسنجی که بیش از دو سال است در قالب گروه‌های کانونی آرای عمومی در مناطق تحت کنترل داعش و دیگر مناطق در سوریه را دنبال می‌کند، گفت: نشانه‌هایی وجود دارد که مردم آگاهی بیشتری از واقعیت زندگی تحت کنترل داعش پیدا کرده‌اند و مخالفت‌ها علیه این واقعیت در حال افزایش است.

وی افزود: گروه‌های کانونی نزد ساکنان شهر رقه فاش ساختند که سیاست جذب نیروی داعش از میان کودکان سبب شده که کسانی که نگران آینده کودکانشان هستند از آنها منزجر شوند.

همچنین بسیاری از این ساکنان دیگر موافق جایگزینی نظام آموزشی آکادمیک با آموزش‌های مذهبی از جانب داعش نیستند.

در جدیدترین نظرسنجی درباره آراء عمومی در سوریه که نمونه‌های آن تابستان گذشته اخذ شد تنها هفت درصد از شرکت کنندگان متعلق به 14 استان سوریه گفته‌اند حامی داعش هستند. در این نظرسنجی 16 درصد حامی جبهه النصره، 21 درصد حامی ایران و 26 درصد حامی دولت سوریه بودند.

در شهر رقه 54 درصد نیز حامی راه حل سیاسی و 34 درصد حامی راه حل نظامی در سوریه بوده و 12 درصد نیز گفتند که انتخاب خود را نمی‌دانند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =