معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم مراجعه افرادی که احساس خطر ابتلا به ایدز را دارند، به واحدهای مشاوره وزارت بهداشت گفت: برای چهارمین برنامه استراتژی کشوری کنترل HIV مشارکت تمام بخش‌ها را نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طبق آماری که پیش از این از مبتلایان به ایدز منتشر شده بود، رییس رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDS در سه ماهه چهارم سال 93 كشور را مجموعاً 29414 نفر اعلام کرد که 88 درصد آنان را مردان و 12 درصد را زنان تشكيل مي‌دادند.


بر اساس این آمار، تا آن زمان 6990 نفر مبتلا به ايدز شناسايي شده و 6202 نفر از افراد مبتلا به اچ آي وي فوت كرده‌ بودند که 45.6 درصد از مبتلايان به HIV كه سن زمان شناسايي آنان مشخص بوده در گروه سني 34 - 25 سال قرار داشتند كه بالاترين نسبت در بين گروه‌هاي سني را به خود اختصاص مي‌داد.


اما امروز و همزمان با روز جهانی ایدز، آمار جدیدی از مبتلایان به ایدز در دنیا و کشور خودمان منتشر شد. آماری که بخش جهانی آن را می توانید در اینجا ببینید. معاون بهداشت وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایدز گفت که نزدیک به 37 میلیون مبتلا به ایدز در دنیا وجود دارد و 22 میلیون آنها نیازمند درمان هستند و 17 میلیون نفر از بیماری خود اطلاع ندارند.


او در مورد این امار در کشور گفت: در کشور ما 30 هزار و 183 نفر مبتلا به HIV هستند که این آمار تجمعی است و در واقعیت 90 هزار مبتلا وجود دارد و فقط یک سوم از این بیماران از بیماری خود اطلاع دارند و از درمان برخوردار می‌شوند.


این آمار جدید نشان می دهد که نسبت به سال گذشته، در چند ماه اول سال به جمعیت مبتلایان به ویروس اچ آی وی ده هزار نفر اضافه شده است که از این تعداد، فقط درصد کمی شناسایی و ثبت شده اند. 


در آمار قبلی، تعداد افرادی که شناسایی شده بودند 29 هزار و 400 نفر بود که این عدد در آمار جدید به 30 هزار و 183 نفر رسید و این در حالیست که طبق تخمین ها، ده هزار نفر به مبتلایان به ایدز اضافه شده است.


در آمار قبلی وزارت بهداشت، در بين كل مواردي كه از سال 1365 تاكنون در كشور به ثبت رسيده‌است، مهمترین علل به ترتيب، تزريق با وسايل مشترك در مصرف‌كنندگان مواد (66.6 درصد)، رابطه جنسي (14.5 درصد) و انتقال از مادر به كودك (1.4 درصد) بوده است و راه انتقال در 16.7 درصد از اين گروه نامشخص مانده است. 


اما معاون وزیر بهداشت در تشریح آمار جدید گفت: در حال حاضر اعتیاد تزریقی 40 درصد موارد، تماس جنسی 40 درصد و انتقال از طریق مادر به فرزند چهار درصد موارد ایدز را به خود اختصاص می‌دهند که این جای نگرانی دارد؛ چراکه راه انتقال در جامعه در حال تغییر است و مربوط به رفتارهای پنهان مردم می‌شود؛ چراکه جامعه‌ای که از طریق تماس جنسی مبتلا به ایدز می‌شود در دسترس نیست و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.


طبق این آمار، انتقال از طریق تماس جنسی حدود سه برابر آمار تجمیعی از سال 65 تاکنون شده است و انتقال از مادر به کودک هم همین مقدار افزایش داشته است که نگرانی ها از ایجاد موج جدید ایدز در کشور را بیشتر می کند.


نگرانی دیگری که در این زمینه وجود دارد، گپ بزرگی است که بین آمار تخمینی و تعداد افراد شناسایی و ثبت شده وجود دارد. مسئله ای که روز گذشته در کافه خبر خبرآنلاین نیز با حضور گری لوئیس  هماهنگ کننده سازمان ملل در تهران بررسی شد.(اینجا) وقتی طبق مدل تخمینی، 90 هزار مبتلا به ایدز در کشور داریم و فقط 30 هزار نفر آنان شناسایی شده اند، نگرانی از شیوع و ورود این بیماری به مراحل سخت خود بیشتر می شود. در این زمینه، برنامه ریزی های وزارت بهداشت و البته آگاهی بخشی به مردم ضروری به نظر می رسد. پرویز سیاری، معاون وزیر بهداشت در این زمینه گفت: برای چهارمین برنامه جامع استراتژی کشوری کنترل HIV لازم است دو کار را انجام دهیم؛ اول مشارکت تمام بخش‌ها که باید به صورت همراه عمل کنند و دوم همراهی و آگاهی مردم است؛ چراکه تا مردم آگاه نباشند و مسوولیت سلامت‌شان را بر عهده نگیرند، امکان ندارد که در این مساله پیروز شویم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: بنابراین امیدواریم بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم تا هرکس که احساس خطر می‌کند، به مراکز ما مراجعه کرده و مشاوره رایگان بگیرد، تست HIV قرار گیرد و اقدامات پیشرفته درمانی را دریافت کند و همه مطمئن باشند که تمام اطلاعات‌شان محرمانه بماند. بنابراین هرکس احساس می‌کند به این ویروس مبتلا شده، به مراکز ما مراجعه کند و حتی نیازی نیست که بگوید من برای مشاوره ایدز آمده‌ام؛ تنها کافی است که بگوید برای مشاوره آمده‌ام و رمز ما همین واژه مشاوره باشد.


روز گذشته هم مدیر کشوری UNAIDS در نشست خبری خود از راهکارهای عملی شناسایی این افراد گفت. درودی گفت: شکاف بزرگی بین موارد شناسایی شده و میزان تخمینی بیماران وجود دارد. این توسط دولت و وزارت بهداشت نیز مکررا ذکر شده و برای آن در برنامه چهارم راهبردهایی دیده شده است. در برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ ابتدا افزایش شناسایی مورد توجه قرار گرفته. یکی از اقدامات، تیمهای سیار است و به صورت نمادین، اتوبوس را رسانه ای کردند. این به صورت نمادین، به جوانان می گفت اگر رفتار پرخطر دارید تست انجام دهید. این علاوه بر مراکز بیماریهای رفتاری است. برای اینکه دسترسی بیشتر شود، برخی برنامه های جدید نیز در برنامه کشوری مبارزه با ایدز تعبیه شده تا افراد بتوانند بیشتر دسترسی داشته باشند. 


کار دیگر این است که تست در مکانهایی که بیماریهای دیگر بررسی می شود، ارائه شود. مثلا در تست دوره ای هپاتیت، آزمایش HIVنیز باشد. یا مثلا برای تست سل، خدمات تست ایدز نیز انجام شود. اینها باعث افزایش میزان دسترسی می شود تا فاصله بین موارد شناسایی شده و تخمینی، کم شود.


با توجه به رفتن انتقال ویروس ایدز به سمت انتقال جنسی و انتقال از مادر به کودک، باید منتظر موج جدید ایدز در کشور باشیم که این، برنامه ریزی های خاص و بر اساس تغییرات فرهنگی ایجاد شده را می طلبد.
304 42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =