ایرنا نوشت: حمید بعیدی نژاد از مذاکرات فشرده کارشناسان برای تنظیم پیش نویس قطعنامه 1+5 در وین خبر داد و گفت: کمیسیون مشترک به بحث های کلی می پردازد ولی بحث های جزیی و عبارت پردازی در نشست جانبی انجام می شود که تا روزهای آینده ادامه خوهد داشت.

وی که برای شرکت در نشست های کارشناسی کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین بسر می برد، در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما افزود: پیش نویس قطعنامه با مشورت و گفت و گوی مستقیم ایران تهیه می شود. امیدواریم به متنی برسیم که ما را به اجرای برجام نزدیک کند.
مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه به جلسه رسمی کمیسیون مشترک ایران و 1+ 5 در روز دوشنبه اشاره کرد و گفت: طبیعی است برای اینکه تصمیمات آن کمیسیون مشترک بررسی و کارشناسی شود از روز پنجشنبه جلسات کارشناسی میان ایران و 1+5 آغاز شده و ادامه دارد . فردا نیز دنبال خواهد شد.
حمید بعیدی نژاد اظهار امیدواری کرد : تصمیمات مورد نیاز برای اجرایی شدن برجام اتخاذ شود و جلسه کمیسیون مشترک بتواند ماحصل مباحث کارشناسی را تصویب کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع جلسه کمیسیون مشترک پیش نویس قطعنامه با 1+ 5 خواهد بود؟گفت: قطعا یکی از موضوعات که مورد توجه ایران و تمامی کشورهای1 +5 است پیش نویس قطعنامه شورای حکام درباره مختومه شدن بحث پی ام دی است ؛ در کمیسیون مشترک بحث های کلی است و بحث های جزیی و عبارت پردازی های قطعنامه در نشست دیگری خواهد بود که در کنار کمیسیون مشترک است و طی روزهای آینده ادامه دارد تا بتواینم به پیش نویس واحد برسیم.
بعیدی نژاد ادامه داد: در جلسه کمیسیون مشترک موضوعات مربوط به جنبه های اجرایی شدن برجام مورد توجه است .
مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش آیا ایران از متن پیش نویس قطعنامه 1+5هم مطلع خواهد شد یا خیر؟ گفت: پیش نویس قطعنامه ای که تهیه می شود با مشورت و گفت و گوی مستقیم ایران است و امیدوارم متنی که اماده می شود متنی باشد که ما را به اجرای برجام نزدیک کند که به عنوان پیش نیاز باید بحث پی ام دی را مختومه اعلام کنند .

** انتقاد داریم اما ...

مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه درباره این پرسش که گزارش آمانو را چگونه می بینید؟ آیا سیاه است یا سفید ؟ گفت: ما انتقادی به گزارش داریم ؛از نظر ما گزارش ایده آل و کاملا مطلوب نیست اما باید با توجه به واقعیت ها آن را ارزیابی کنیم .
بعیدی نژاد تصریح کرد: بر اساس نقشه راه قرار بود آژانس درباره برنامه هسته ای ارزیابی نهایی اش را اعلام کند و پیرو آن پی ام دی مختومه شود . همین روند در جریان است و همه چیز خوب پیش رفته و آژانس توانسته است ارزیابی نهایی خود را اعلام کند. طبیعی است که این ارزیابی نهایی ، مطلوب ایران نباشد و قطعا مطلوب ایران نیست . بسیاری از عناصر که آمده مورد موافقت ایران نیست و آن را به آژانس اعلام کرده ایم.
وی ادامه داد: همواره مخالفت خود را با برخی از عناصری که آژانس به آن اعتقاد داشته اعلام کرده ایم . از نظر ما این گزارش ایده ال نیست اما اگر مفاد آن را با گزارش2011مقایسه کنید تفاوت زیادی را مشاهده می کنید ؛ این تفاوت به خاطر همکاری های ایران بوده که در اجرای نقشه راه انجام گرفته است.
مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه تصریح کرد: ما خوشحالیم که علیرغم نقص ها و ضعفهایی که این گزارش دارد و مورد قبول ما نیز نیست اما آژانس توانسته در ارزیابی نهایی خود به این برسد که برنامه هسته ای ایران به هیچ وجه به اهداف غیر صلح امیز انحراف نداشته و برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و به هیچ وجه اقداماتی خلاف ان پی تی در ایران صورت نگرفته است.
بعیدی نژاد افزود: اینها نتایج مهمی است که در این گزارش آمده و ارزیابی نهایی مدیر کل آژانس این است که ایران و برنامه هسته ای ایران انحراف نداشته است. این نقطه محوری این گزارش است؛ همان نقطه ای است که انتظار داریم منجر به مختومه شدن پرونده پی ام دی در آژانس شود.
رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای درباره این پرسش که در نشست ویژه شورای حکام آیا تصویب به صورت اجماع است یا رای گیری ؟ گفت: این قطعنامه هم مثل سایر قطعنامه ها ها تابع رویه تصمیم گیری در اژانس است و مستثنا نیست. پیش بینی می کنیم این قطعنامه با اتفاق آرا و با حمایت کامل اعضای شورا تصویب خواهد شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =