عماد افروغ: نباید برای نقد منتظر بمانیم / هنوز برای نامزدی در انتخابات تصمیم نگرفته ام

جماران نوشت: یک نماینده مجلس هفتم گفت: یکی از موضوعاتی که نقد باید به آن توجه داشته باشد ارتقای ظرفیت هاست.

عماد افروغ  در پاسخ به سئوالی در مورد نقد درون گفتمانی که چندین سال پیش توسط وی مطرح شده بود، یادآور شد: نقد درون گفتمانی برای پاسداری از مبانی انقلاب اسلامی مطرح شد. اینکه تفاوتی بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی قائل شویم تا هر اتفاقی که در رفتار و سیاست جمهوری اسلامی می افتد به پای انقلاب اسلامی نوشته نشود، در حالیکه باید این 2 را از هم جدا کنیم و انقلاب اسلامی را معیار نقد رفتارها و سیاست های جمهوری اسلامی کنیم. اگر سیاست ها و رفتارها منطبق بود که مطلوب ماست و در غیر این صورت سیاست ها و رفتار ها مورد نقد قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نقد درون گفتمانی بحثی تاریخی نیست، گفت: بحث نقد درون گفتمانی بحثی مستمر است که همواره باید مطرح باشد. اگر می خواهیم انقلاب حفظ شود و قربانی برخی سیاست ها و رفتارهای ناموجه روزمره نشود، حتما باید علم نقد درون گفتمانی بلند باشد. اگر این علم بلند نباشد، نقدهای برون گفتمانی می آید. نقد برون گفتمانی خطر دارد و همراه آن ممکن است لیبرالیسم، سوسیالیسم و انواع و اقسام ایسم هایی بیاید که امتحانشان را پس داده اند.

افروغ افزود: گفتمان انقلاب اسلامی مستجمع شعارهای بزرگ بشری از جمله آزادی، عدالت، اخلاق و معنویت است که می تواند سازنده باشد، هم جلو ایسم های دیگر را بگیرد و هم خودش را آسیب شناسی کند و جلو سیاست ها و رفتارهای ناموجه را بگیرد، اما اگر این گفتمان از بین برود و همه چیز توجیه شود، خطر استحاله از درون وجود دارد. خطر ورود ایسم ها و گفتمان هایی وجود دارد که هیچ سنخیتی با تاریخ و هویت ما ندارند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم با اشاره به سیال بودن ظرفیت های نقد شدن در جوامع مختلف، تصریح کرد: ظرفیت ها در مقابل نقد چنان نیستند که یک بار و برای همیشه تعریف شود و یا اگر ظرفیت وجود نداشت آن را تولید نکرد. باید ظرفیت ها برای نقد را ایجاد کرد. یکی از موارد نقد من همین عدم ظرفیت هاست که به عنوان مقابله با کم ظرفیتی ها و بی ظرفیتی ها در مقابل نقد مطرح شده است.

وی با بیان اینکه نباید منتظر باشیم که ظرفیت نقد ایجاد شود بعد نقد کنیم، افزود: یکی از موضوعاتی که نقد باید به آن توجه داشته باشد ارتقای ظرفیت هاست. نباید وقتی ظرفیتی برای نقد نیست کسی نگران باشد. نباید سر سفره آماده ای بنشینیم و از سر تفنن حرفی بزنیم. نقد هزینه دارد و باید هزینه آن را داد.

افروغ با اشاره به کتاب مناقشه حق و مصلحت و بن بست جنبش دانشجویی، یادآور شد: در این کتاب 28 مانع برای نقد ذکر کرده ام. یکی از موانع نقد این است که باید تفکیکی بین ماقال و من قال ایجاد کنیم. ما به محتوای یک سیاست باید کار داشته باشیم نه به ناقل آن. آنجایی که حیطه این 2 را خلط می کنیم، هتاکی می کنیم و پا را از گلیم اخلاق فراتر می گذاریم. ما اگر به محتوا کار داشته باشیم و به شخص کار نداشته باشیم می توانیم آن را نقد کنیم. این فرصتی ایجاد می کند کسانی نظر خودشان را درباره موضوعی بگویند باید به او هم بگوییم اخلاقی عمل کند، حتی اگر اخلاقی سخن نگفت فرصت این وجود دارد که پاسخی اخلاقی بدهیم.

وی افزود: در مقابل کسانی که نقد روشمند نمی کنند و اخلاقی برخورد نمی کنند و جنجال به پا می کنند تا جایی که قانون نشکسته و تهمت و افترا نزده است، باید تحمل کنیم و جواب منصفانه و عاقلانه بدهیم که این خود برای مردم هم آگاهی بخش است که چه کسی چه سئوالی کرد و چه کسی چگونه جواب داد.

افروغ همچنین در پاسخ به سئوالی درباره حضور یا عدم حضور در انتخابات مجلس دهم، اظهار کرد: تاکنون تصمیمی برای نامزدی انتخابات مجلس دهم نگرفته ام .

این فعال سیاسی اصولگرا در مورد عدم حضور در مجلس های هشتم و نهم نیز گفت: من از سال 85 اعلام کرده بودم در انتخابات دور بعدی مجلس حضور نخواهم داشت و وقتی اعلام کرده بودم کاندیدا نمی شوم، دلیلی نبود که در لیست اصولگرایان حضور داشته باشم. با اینکه خیلی ها با من رایزنی کردند و آمدند و صحبت کردند، اما من ضمن عذرخواهی گفتم حضور نخواهم داشت.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    1 1
    مثلا شما کدوم نقد اساسی و مهم به نحوه اداره کشور رو به گوش مسوولین رسوندی؟