در مدت کوتاهی، جمعیت جهان از 3 میلیارد نفر به 7 میلیارد رسیده است، این یعنی بیش از 2 برابر. توانایی غذا دادن به این جمعیت روبه‌رشد هیچ سهم کوچکی در انقلاب سبز (توسعه بی‌رویه و صنعتی شدن کشاورزی و افزایش تولید مواد غذایی) ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ استفان اموت، نویسنده کتاب 10 میلیارد از 11 سال پیش استاد دانشگاه کمبریج است. او در یادداشتی در گاردین خطاب به سران کشورهای شرکت کننده در کنفرانس اقلیم پاریس اعلام کرده تا زمانی که تاثیر افزایش جمعیت بر تغییرات آب و هوایی را در نظر نگیرند هیچ مشکلی حل نمی شود.

فریادی ابدی؛ ما نیاز داریم تا در رابطه با تغییرات اقلیم صحبت کنیم، این هفته با حضور رهبران جهان در پاریس این اتفاق خواهد افتاد. اما تاثیر شدید افزایش جمعیت کاملا غایب است، نه فقط در بحث تغییرات آب و هوا بلکه در آب و غذا، بیماری، آلودگی و انرژی.

بیایید به خودمان آمار جمعیت را در 50 سال اخیر یادآوری کنیم؛ در حدود نیمی از تمام زمان زندگی ام، جمعیت جهان از 3 میلیارد نفر به 7 میلیارد رسیده است، این یعنی بیش از 2 برابر. توانایی غذا دادن به این جمعیت رو به رشد هیچ سهم کوچکی در انقلاب سبز (صنعتی شدن و افزایش کشاورزی و تمام صنعت تولید غذا) ندارد.

تولید این مقدار غذا به آب زیادی احتیاج دارد، در واقع الان حدود 70 درصد آب قابل استفاده در جهان برای تولید مواد غذایی استفاده می شود و حدود 40 درصد کل سطح زمین به کشاورزی اختصاص داده شده است.

انقلاب سبز، غذای زیادی تولید کرد و همین قیمت غذا را کاهش داد. در نتیجه این موضوع اروپا، آمریکا شمالی و ژاپن پول بسیار بیشتری برای مصرف کردن داشتند. پس تلاش بی سابقه ای در ساختن فرهنگ، لباس، تلویزیون، برق، موبایل، اتومبیل داشتیم.

تمام غذا و هر چیزی که ما تولید و مصرف می کنیم نیاز به انرژی فراوانی دارد. در نتیجه ما از نفت، گاز و ذغال سنگ (که تاثیر شدیدی روی گرم شدن زمین دارد) استفاده بیشتری می کنیم.

الان ما اثراتی از این اتفاق را روی سیستم حمایت از زندگی‌مان، زمین، مشاهده می کنیم؛ افزایش کشاورزی منجر به تخریب خاک و کاهش آب در بسیاری از مناطق کشاورزی شده است، کشاورزی در خشکی ها منجر به تخریب زیستگاه های بسیاری از حیوانات شده. این فقط اکوسیستم های خاکی نیستند که آسیب دیده اند بسیاری از اکوسیستم های دریایی به علت ماهیگیری بی رویه، آلودگی و اسیدی شدن آب ها تخریب شده اند.

نیاز ما به انرژی در 50 سال اخیر منجر به تجمع دی اکسیدکربن در اتمسفر شده است، این مقدار دی اکسیدکربن برای ده ها میلیون سال روی زمین دیده نشده است.

...و بله نتیجه این دست‌درازی‌ها،‌تغییرات اقلیم کره زمین است که در حال ظهور است، تغییراتی که نتیجه آن افزایش دما زمین و پدیده های شدید آب و هوایی است؛ امواج گرمایی، سیل ها و خشکسالی ها. این تغییرات نتیجه فعالیت های حدود 3 میلیارد نفر است، نه 7 میلیارد نفر اکنون.

علاوه بر این منتقدین کتاب من، 10 میلیارد، می خواهند به من یادآوری کنند که رشد در جمعیت از سال 1960 رو به کاهش است و اینکه ما با هر مشکلی که با آن روبرو می شویم خودمان را وفق دهیم. اما من به این علت در حال وحشت آفرینی هستم که تغییرات آب و هوایی در حال بدتر شدن است. من می دانم که زاد ولد روبه کاهش است، اما در 50 سال اخیر جمعیت 2 برابر شده است و برنامه سازمان ملل این است که در چند دهه آینده جمعیت به 10 میلیارد نفر برسد.

به علاوه، آمار تولد در بسیاری از کشورها روبه افزایش است؛ به گزارش سازمان ملل انتظار می رود جمعیت افغانستان تا 80 سال دیگر 242 درصد افزایش یابد، جمعیت عراق 344 درصد، نیجریه 400 درصد، مالی و نیجر هم بیش از 700 درصد. این فقط مشکل کشورهای در حال توسعه نیست انتظار می رود تا 80 سال دیگر جمعیت آمریکا هم 50 درصد افزایش یابد.

به گزارش دفتر آمار ملی، انتظار می رود تا 80 سال دیگر جمعیت انگلیس از 64 میلیون به 85 میلیون نفر برسد، این مانند اصافه کردن 20 برابر ساکنان شهر بیرمنگام به انگلیس.

با توجه به دفتر اطلاعات انرژی آمریکا، انتظار می‌رود نیاز به انرژی در پایان این قرن 3 برابر شود. با افزایش جمعیت و انرژی حتی با تحقق یافتن رویا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بازهم باید از سوخت های فسیلی استفاده شود.

افزایش جمعیت مشکل دیگری هم دارد؛ تا سال 2050 میزان نیاز به غذا 2 برابر خواهد شد، بعضی از خوش‌بین‌ها بر این باورند که این نیاز به راحتی و با استفاده از "معجزه" انقلاب سبز انجام خواهد شد.

این موضوع این واقعیت را که تخریب خاک روبه افزایش است را نادیده می گیرد، محصولات در خطر پاتوژن های قارچی هستند و پدیده های آب و هوایی روی مقدار محصولات تاثیر می گذارند.

در واقع، دلایل فراوانی وجود دارد تا نگران این شویم که در دهه های آینده دچار بحران های غذایی زیادی خواهیم شد، نتیجه این بحران هم در خطر بودن سلامت صدها میلیون نفر و شاید میلیاردها نفر است.

در مجموع، انگار ما می خواهیم همه اینها را تکذیب کنیم: اینکه ما عامل اصلی مشکلات هستیم و اینکه در حال ادامه دادن به بدتر کردن این مشکلاتیم. تغییرات اقلیم، پدیده های شدید آب و هوایی و ... به علت افزایش جمعیت ما است.

هیچ راه حل ساده ای وجود ندارد؛ اما رهبران در پاریس تا وقتی که متوجه افزایش جمعیتی که بحران های شدیدتری ایجاد می کند نشوند، نمی توانند کاری انجام دهند.

منبع: گاردین/ 4 دسامبر 2015/ ترجمه: نیو صدر

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    3 0
    یکیم رشد از جالب ترین مقالاتی بود که در چند سال اخیر خواندم تاثیر این موضوع در خاورمیانه قطعا بیشتر چون هم رشد جمعیت بالاتری دارد هم خشکسالی های شدید تر
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    3 0
    باید ده کشور جهان که رشد بالای جمعیت دارند رشد خود را به سرعت پایین بیاورند