ایرنا نوشت:روزنامه لبنانی السفیر به نقل از منابع عربی ادعا کرد که « محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در حاشیه نشست وین 2 بیش از سه ساعت ملاقات و گفت وگو کردند.

به گزارش ایرنا، السفیر نوشت: آیا رابطه ای بین روابط ایران و سعودی در هفته های گذشته و نامزدی ناگهانی سلیمان فرنجیه رئیس حزب جریان المرده در انتخابات ریاست جمهوری لبنان وجود دارد و آیا صحت دارد که نبیه بری رئیس مجلس لبنان درخواست کرده تا بعد ازامضای توافق هسته ای ، لبنان به پرونده اول منطقه تبدیل شود؟

این روزنامه لبنانی افزود: همه چیز از نشست وزیران خارجه کشورهای مرتبط با بحران سوریه در وین شروع شد زیرا تلاش های برخی طرف های بین المللی نتیجه داد و نخستین رابطه سیاسی بین ریاض و تهران بعداز بیش از یک سال قطعی کامل روابط به ویژه از بعداز شعله ور شدن آتش جنگ علیه یمن، برقرار شد.
السفیر به نقل از منابع آگاه عربی افزود: در نشست خصوصی بین عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بیش از سه ساعت طول کشید، دو طرف در باره توافق های گذشته بین مقامات ارشد دو کشور ، پرونده های منطقه ای و روابط دوجانبه گفت وگو کردند.
السفیر افزود: ظریف و الجبیر از این نشست با توافق در خصوص بیشتر محورها به ویژه دو پرونده یمن و سوریه خارج نشدند اما دو طرف بر ضرورت دستیابی به راه حل های سیاسی در بیشتر پرونده ها و بر این که خطر تروریسم هیچ یک از کشورهای منطقه را مستثنی نمی کند، تاکید کردند.
این روزنامه لبنانی به نقل از منابع عربی خود اضافه کرد: ایرانی ها به همسایه سعودی خود ابلاغ کردند که خواستار حمایت از ثبات در خلیج فارس به ویژه عربستان هستند زیرا پیامدهای ناگوار هرگونه تزلزل می تواند همه منطقه خلیج فارس از جمله ایران را تهدید کند.
السفیر همچنین از ملاقات یک مسئول ارشد سعودی با سفیر ایران در عربستان در آستانه نشست وین 2 خبر داد.
این روزنامه لبنانی ادامه داد: این مسئول سعودی به سفیر ایران گفت که کمیته سیاسی - امنیتی سعودی به ریاست محمد بن نایف ولی عهد و عضویت محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و عادل الجبیر وزیر خارجه و دیگران تصمیم گرفته است تا سفیر جدید عربستان در تهران تعیین شود.
این روزنامه لبنانی افزود: آیا در این نشست ها موضوع انتخابات ریاست جمهوری لبنان و سبد راه حل های تکمیلی در چارچوب توافقنامه طائف ( توافقی که در شهر طائف عربستان به دست آمد و به جنگ خانگی 15 ساله لبنان پایان داد) مطرح و بررسی می شود؟
السفیر به نقل از منابع عربی افزود: در این مذاکرات و گفت وگوها دو طرف ایرانی و سعودی بر دور ماندن لبنان از درگیری های در سطح منطقه تاکید کردند به ویژه این که آمادگی آنها برای شروع گفت وگوهای سیاسی، می تواند به سرد شدن آتش در بیشتر جبهه ها منجر شود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =