یک روزنامه روسی مدعی شد در صورتیکه روسیه وارد بحران سوریه نمی شد ترکیه به هدفش که همانا سرنگون کردن حکومت بشار اسد بود می رسید.

به گزارش گروه بین الملل خبرآنلاین روزنامه نزاویسیمایا گازتا نوشت: اردوغان تا اواخر تابستانی که گذشت نزدیک بود به هدف خود یعنی سرنگونی اسد دست یابد ولی ناگهان پوتین ظاهر شد و این جایزه را از دستش گرفت.

گئورگی میرسکی در این گزارش اقدامات ضد ترکی روسیه را به فضای جنگ جهانی دوم درباره پیشروی نیروهای شوروی تشبیه کرده و به این نتیجه می رسد که ما شاهد بروز پدیده ای شبیه به جنگ هستیم.

نویسنده، اقدام مقامات ترکیه نسبت به سرنگونی هواپیمای راه گم کرده روسی را جنایت می داند ولی بمباران کامیون های حامل نفت داعش برای ترکیه را علت این اقدام نمی داند.

میرسکی همچنین با گمانه های رایج دیگر مبنی بر اینکه اردوغان از واشنگتن دستور حمله به هواپیمای روسی را دریافت کرده بود و اینکه ترک ها با کردها و نه با داعش می جنگند موافق نیست. میرسکی علت واقعی را در تنفر اردوغان از اسد به عنوان تنها شریک و متحد کشور نیرومند شیعه ایران در جهان عرب تشخیص داده و توضیح می دهد که مطبوعات روسیه اغلب درباره رویارویی بین ایران و عربستان سعودی می نویسند ولی رویارویی ترکی - ایرانی هم قابل پیش بینی است.

نویسنده بر این باور است که اردوغان تا اواخر تابستان سال جاری نزدیک بود به هدف خود یعنی سرنگونی اسد دست یابد ولی ناگهان پوتین ظاهر شد و این جایزه را از دستش گرفت. هم اکنون نیز پوتین نهایت تلاش های خود را به عمل خواهد آورد که جلوی سقوط اسد را بگیرد.

میرسکی در ادامه می نویسد: اردوغان، این شخص خودخواه، کینه توز و خشن، بر همین اساس دستورالعمل خلبانان ترکی را تهیه کرد. نویسنده، مسئولین بلندپایه و ژنرال های ترکی را مسبب این جنابت اعلام کرده و تأکید می کند که باید از ملاقات ها با آنها و دست دادن با آنها خودداری کرد ولی کارمندان هتل های ترکیه که بسیار مهمان نواز هستند و کارگران ساختمانی ترکی که در مسکو کار می کنند، گناهی نکرده اند. نویسنده همچنین معتقد است نباید روس ها را از امکان استراحت ارزان با کیفیت بالا در ترکیه محروم کرد. پیام میرسکی این است که نباید در اقدامات ضد ترکی زیاده روی کرد زیرا اردوغان هم فهمیده است چه دسته گلی به آب داده و الآن دچار سردرگمی شده است.

نویسنده پیشنهاد می کند که روسیه به جای تشدید مناقشه و اعمال تحریم ها، در مسیر حل مناقشه حرکت کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =