۰ نفر
۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

تسنیم نوشت: شواهد و قرائن حاکی از آن است بحران انتخاب رئیس جمهوری در لبنان در حال پایان است.

سعدالحریری در دیدا با سلیمان فرنجیه برای او شرط گذاشت که در مقابل نامزدی برای ریاست جمهوری، او باید در همه دولت‌های دوره ریاست جمهوری فرنجیه نخست وزیر باشد و صرف نظر از قانون انتخابات باید ضمانت حزب الله را نیز بگیرد. 

به گزارش روزنامه الاخبار، سعدالحریری رئیس حزب جریان المستقبل در دیدارش با سلیمان فرنجیه در پاریس برای او شرط گذاشت که در مقابل نامزدی برای ریاست جمهوری، او باید در همه دولت های دوره ریاست جمهوری فرنجیه نخست وزیر باشد و صرف نظر از قانون انتخابات در این خصوص باید ضمانت حزب الله را نیز بگیرد.

حمایت حزب الله  از عون 

این در حالی است که برای همپیمانان و رقبای حزب الله روشن شده است که موضع آن در قبال نامزدی ژنرال میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح پارلمان لبنان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نهائی و قاطع و «غیرقابل بازگشت» است.

نکته قابل ملاحظه اینکه در بین تفاهم با میشل عون و ایجاد برون رفت از مشکل ریاست جمهوری، حزب الله در تفاهمی که در طول سال های گذشته استحکام و قدرت آن ثابت شده است، کوتاهی نخواهد کرد به ویژه اینکه  حزب الله دستاوردهای میدانی جبهه های مختلف منطقه ای را به نفع خود می داند.

در این میان در جلسه اخیر گفت وگوهای دو جانبه حزب الله و جریان المستقبل  در عین التینة، نهاد المشنوق وزیر کشور و عضو تیم المستقبل به الحاج حسین الخلیل معاون سیاسی دبیرکل حزب الله در این گفت‌وگوها پیشنهاد کرد که حزب الله ژنرال عون و المستقبل سمیر جعجع رئیس حزب « نیروهای لبنانی» را برای همراهی با انتخاب فرنجیه به عنوان نامزد ریاست جمهوری قانع کنند.

اما پاسخ الخلیل روشن بود: «ما به ژنرال عون در پنهان و آشکار پایبند هستیم و این موضوع را به سلیمان فرنجیه هم اعلام کرده‌ایم».

نشست های پاریس و نقش سفیر سابق آمریکا

در این میان واقعیت های بیشتری روشن شد که در نهایت برگزاری نشست پاریس بین رهبر جریان المرده و سعد الحریری را رقم زد.

در همین ارتباط منابع آگاه تاکید کردند که «دیوید هیل» سفیر سابق آمریکا در لبنان در حقیقت «مبتکر» معرفی سلیمان فرنجیه به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری و ملاقات الحریری با او در پاریس بوده است.

بازارگرمی الحریری در ریاض

هیل مدتی بر نامزدی ژنرال عون تاکید داشت و به همین منظور قبل از درگذشت ملک عبدالله بن عبدالعزیز راهی ریاض شده و تلاش کرد که در این خصوص نزد سعودی ها بازار گرمی کند که نتیجه آن ترتیب دادن ملاقات سعد الحریری و ژنرال عون در پاریس وادامه آن مذاکرات چندماهه بین جبران باسیل و نادر الحریری بود.

اما اوضاع منطقه برای تحقق این هدف مهیا نشد، زیرا ریاض در صدد اعطای پاداش به حزب الله که در سوریه با آن می جنگید، برنیامد و به این ترتیب کارت قرمز را در مقابل ژنرال عون بالا برده و روند  امور به نقطه صفر بازگشت یعنی عون قابل قبول نیست و فرصت های جعجع نیز از بین رفته است و امین الجمیل و فرنجیه نیز در چارچوب نامزدی قرار ندارند.
در این شرایط دیوید هیل پس از مشورت با گروههای مختلف سیاسی متقاعد شد که امکان کنار زدن عون فقط با فرنجیه قابل تحقق است و حزب الله نخواهد توانست با چنین پیشنهاد وسوسه کننده ای مخالفت کند.

بنابراین این ابتکار را به ولید جنبلاط رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه ارائه کرد که او نیز آن را به خوبی بررسی کرده و اعلام کرد چه بسا در مقابل آنچه امروز عرضه می داریم در آینده ناچار شویم به دلیل تغییر اوضاع در سوریه بیش از آن را بدهیم.

پس از دیدار هیل و جنبلاط، نخستین پالس ها برای سلیمان فرنجیه ارسال شد و او پاسخ مثبت داد و سرانجام با وساطت الشیخ مالک الشعار مفتی اهل سنت شمال لبنان، ارتباط تلفنی یک ساعته ای بین الحریری و فرنجیه برقرار و پیشنهاد اولیه نامزدی و برگزاری نشست پاریس به او ارائه شد.

رایزنی فرنجیه با دمشق

فرنجیه بعد از دریافت این پیشنهاد با دمشق تماس گرفت و دمشق از طرح الحریری متعجب شده و اعلام کرد این طرح نمی تواند بدون حمایت سعودی ها باشد و پیشنهاد کرد که او باید با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله رایزنی کند.

فرنجیه سپس با یکی از مقامات ارشد حزب الله تماس گرفت و سوال‌هایی در مورد اهداف این طرح مطرح شد از جمله اینکه چه بسا این طرح مانور و یا تلاشی برای ایجاد شکاف باشد و در نهایت فرنجیه با این توصیه: آنچه مناسب می دانی  انجام بده، برای ملاقات با سعد الحریری عازم پاریس شد.

اطمینان دهی الحریری به فرنجیه و شرط گذاشتن برای او

الحریری در نشست پاریس به فرنجیه اطمینان داد که سعودی ها با ابتکارعمل او « در بالاترین سطوح» موافق هستند و ریاض آماده است فورا به منظور بررسی این موضوع او را به حضور بپذیرد، اما فرنجیه ترجیح داد در این خصوص صبر کند و گفت وگوهای این دو مسائل متعدد را شامل شد.

با این حال فرنجیه در خصوص هیچ قانون انتخاباتی تعهدی نداد هرچند حمایت و تایید خود از قانون شصت را پنهان نکرد و توافق شد که قانون انتخابات باید مورد رضایت همه باشد اما مهم ترین درخواست الحریری آشکارا مطرح کرد این موضوع بود: صرف نظر از قانون انتخابات، در مقابل ریاست  جمهوری شش ساله شما، من باید در این سالها نخست وزیر تمام دولت هایی باشم که در این شش سال تشکیل می شود و شما باید تضمین بدهی که حزب الله دولت من را سرنگون نمی کند. فرنجیه هیچ تعهدی نداد و دیدار این دو با توافق بر سر اینکه هر یک با تیم خود کار کند، به پایان رسید.

حزب الله از نامزدی عون عقب نشینی نمی‌کند

با بازگشت فرنجیه به بیروت و تاکیدش بر این که ابتکار الحریری مورد حمایت سعودی‌ها قرار دارد و بعداز چندین ملاقات بین حزب الله و جریان آزاد ملی، حزب الله بار دیگر تاکید کرد که ما از نامزدی ژنرال عون عقب نشینی نمی کنیم و به نقل از عون نیز گفته شد: به تضمین حزب الله اعتماد دارم و همین برای من کافی است.

بعداز آن تلاش ها برای جلوگیری از بحرانی شدن روابط بین رابیه و بنشعی( محل اقامت فرنجیه) آغاز شد و در این چارچوب فرنجیه جبران باسیل را ملاقات کرده و در هر مناسبتی تاکید کرد که روابط او با عون عمیق است و قرار شد فرنجیه و ژنرال عون خیلی زود یکدیگر را ملاقات کنند.

در این میان جعجع گفت که هنوز نمی تواند هضم کند این گروه چه طور از او به عنوان نامزد خود عبور کرده و به نامزدی یک عضو ارشد جریان 8 مارس رضایت داده است.

همچنین گفته شد که محمد بن نایف ولیعهد سعودی با جعجع تماس تلفنی گرفته و تاکید کرد : « این مسخره بازی و شوخی چندان طول نخواهد کشید و عربستان در صدد حمایت از نامزدی فرنجیه نیست».

به هر حال با توجه به افزایش فشارهای رسانه‌ای و روحی بر جعجع تحت عنوان « مسائل حتی بدون شما به جلو می‌رود » ، وی برای سفر به ریاض دعوت دریافت کرده است.

طرح  نقشه سیاسی لبنان

در این شرایط نقشه سیاسی لبنان دو هفته پس از ملاقات الحریری و فرنجیه در پاریس به شرح زیر است:

- ائتلاف مسیحی متشکل از ژنرال عون ، جعجع و سامی الجمیل ( سه رکن مسیحیت مارونی لبنان) آن هم پس از آنکه سامی الجمیل رئیس حزب الکتائب در دیدار اخیر با علی عواض عسیری سفیر عربستان در لبنان، مخالفت الکتائب را با نامزدی فرنجیه اعلام کرد.

- ائتلاف اسلامی حامی نامزدی فرنجیه متشکل از الحریری ، جنبلاط و نبیه بری رئیس مجلس لبنان که به نظر می رسد نبیه بری بیش از دیگران عجله دارد زیرا به نقل از وی  گفته شد که اگر در جلسه شانزدهم فرنجیه انتخاب نشود این موضوع بی حاصل می ماند.

- فرنجیه  متوجه است که اگر حمایت دو هم پیمان اصلی خود یعنی حزب الله و جریان آزاد ملی را به دست نیاورد، مسیر سختی را پیش رو خواهد داشت.

- فشار فرانسه و واتیکان بر بشاره راعی برای همراهی با ابتکار الحریری.

- ادامه حمایت حزب الله از نامزدی ژنرال عون و در عین  حال درنگ و ارزیابی بسیار دقیق روند تا هیچ یک از متحدان خود را از دست ندهد.

کلید حل بحران در دست ژنرال عون

کلید حل بحران در جیب ژنرال میشل عون است به این معنی که  چنانچه وی با نامزدی سلیمان فرنجیه موافقت کند، روند امور رو به جلو می رود اما در غیر این صورت  موضوع فوری وجود ندارد و روند امور در جا خواهد زد به اضافه اینکه در آینده نزدیک جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور تشکیل نمی شود.

308308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =