۰ نفر
۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
بازگشت نیروهای خودسر/ پرونده

فرقی نمی کند دولت اصلاحات باشد یا مهرورز و یا دولت تدبیر و امید؛ آنها همیشه هستند. نیروهای خودسر که خیلی ها معتقدند چندان هم "خودسر" نیستند.

زینب صفری: برای خودسرها فرقی نمی کند که هدفشان رییس مجلس باشد، یا نماینده ای همچون علی مطهری یا یک فعال سیاسی اصلاح طلب. کافی است تا نشانی برنامه مورد نظر را بدانند آن وقت برای بهم ریختنش به صف می شوند. نیروهایی که به قول رییس جمهور شناسنامه دار نیستند و مسئولیت اقداماتشان را هم هیچ گروهی بر عهده نمی گیرد. افرادي که روزگاري سخنراني نوه بنيانگذار انقلاب، روساي جمهور گذشته و رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس مجلس را به هم مي زدند، اين روزها دستور کار انتخاباتي دارند.

امسال ماجرا از کجا آغاز شد؟

آذرماه امسال با فعالیت های آنها آغاز شد. تندروها تلاش کردند تا گردهمایی قانونی و مجوز دار اصلاح طلبان در قرچک را بهم بریزند. جمعی که در میان آنها نقوی حسینی نماینده ورامین هم حضور داشت با سر دادن شعارهایی و البته حمله به حجت الاسلام موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات مانع از سخنرانی او شوند. (اینجا) و (اینجا) هرچند با ایستادگی فرمانداری قرچک شرایط آنگونه که تندروها پیش بین کرده بودند، پیش نرفت و در نهایت این برنامه با سخنرانی موسوی لاری برگزار شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بلافاصله در نامه ای به استاندار تهران دستور رسیدگی به این ماجرا را داد. (اینجا) امیری سخنگوی وزارت کشور هم اعلام کرد که حتما با قانون شکنان برخورد می شود. (اینجا) این در حالی بود که نقوی حسینی نماینده ورامین که حضورش در این حرکت غیرقانونی حاشیه ساز شد در گفت و گویی مدعی شد که عمامه موسوی لاری را تندروها از سرش نینداخته اند بلکه او خودش عمامه اش را برداشته! نقوی حسینی همچنین گفت کسانی که او در راس آنها قرار گرفته و  به این مراسم حمله کرده بودند به صورت خودجوش دور هم جمع شدند. (اینجا) هر چه بود پیگیری ها در این باره ادامه پیدا کرد. (اینجا) و (اینجا)

در نهایت هم هفته گذشته وزیر کشور گفت که مسسببان حادثه قرچک باید به قوه قضاییه معرفی شوند. رحمانی فضلی گفت که برای ما قابل قبول نیست هر جمعی با هر بهانه‌ای اجازه داشته باشند که خلاف قانون عمل کند و بعد صحت عمل خود را تایید کرده و حتی تهدیدات جدیدی مطرح کنند. انتظار ما از مسئولانی که این اقدامات را انجام می‌دهند، بالاست. (اینجا) اشاره رحمانی فضلی به سخنان نقوی حسینی است که در ماجرای قرچک با لحن تهدیدآمیزی گفته بود: "به مسئولان شهرستان قرچک اخطار می‌دهم در صورت تکرار دعوت از فتنه گران برای حضور در شهرستان و صدور مجوز برای نشست‌هایی که با حضور فتنه‌گران برگزار می‌شود، مردم پاسخ شما را می‌دهند". (اینجا)

یاسوج بعد از قرچک

اما در این میان شاید هیچ یک از اظهار نظرها درباره اتفاقات قرچک به اندازه این جمله سخنگوی دولت تامل برانگیز نبود. نوبخت در بخشی از سخنان خود درباره اتفاقات قرچک گفت "این حادثه همانطور که اولین مورد نبود، آخرین مورد هم نخواهد بود". (اینجا)

پیش بینی او البته خیلی زود رنگ واقعیت به خود گرفت. این بار یاسوج  و باز هم یک اصلاح طلب دیگر آماج حمله نیروهای خودسر بود.  هشتم آذرماه  مراسم سخنرانی آذر منصوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج به واسطه برخورد فیزیکی با این عضو حزب اتحاد ملت نیمه کاره ماند. (اینجا)  این بار هم  عده ای به بهانه حضور یک «فتنه‌گر» در دانشگاه، به مراسم هجوم آورده و کار را به جایی رساندند که مدیر روابط عمومی دانشگاه از این اتفاق به عنوان «حادثه نگران‌کننده‌» یاد کرد. به گفته او «خانم منصوری شانس آورد که به مشکل حادی برخورد نکرد.» اشاره او به حمله با چاقو بود که در برخی از گزارش ها از شاهدان در مراسم به آن اشاره شده بود. (اینجا)

نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی چه می گویند؟

شاید روزنامه جمهوری اسلامی در مطلب تحلیلی خود پربیراه نگفته بود که اگر وزارت کشور در حمله به علی مطهری با سرعت عمل می کرد، شاهد اتفاقات قرچک (یا به دنبال آن رویدادهای یاسوج) نبودیم. (اینجا)

گذشته از این، برخی چهر های سیاسی و نمایندگان هم اظهار نظرهای متفاوتی درباره چرایی وقوع این تندروی ها و البته راه مواجهه با آنها داشتند. از جمله غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران که در کانال تلگرامی خود دراینباره نوشت:"جریان تندرویی در کشور با زدن برچسب‌های خود ساخته اعم از فتنه‌گر و ساکت فتنه و ضد ولایت فقیه به سخنرانی‌ها قانونی مسئولان اعم از عالی‌رتبه تا فعالان سیاسی حمله می‌کند و آرامش روانی و سیاسی جامعه را بر هم می‌زند.این گروه که مدعی ولایتمداری هستند٬ چرا به سخنان مقام معظم رهبری که بار‌ها تاکید کرده‌اند که با این دست از تندروی‌ها مخالف هستند، توجهی نمی‌کنند و به رفتارهای خود ادامه می‌دهند و اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسند؛ سخنرانی وزیر کشور دولت اصلاحات را بر هم می‌زنند و در مراسم سخنرانی رییس مجلس در حرم حضرت معصومه(س) مهر پرتاب می‌کنند. او همچنین خطاب به دولت گفت:  از دولت روحانی انتظار برخورد جدی‌تری با این گروه‌های خودسر را داشته و داریم و درخواست داریم نهادهای قضایی و امنیتی نیز در این خصوص مماشات نکنند. (اینجا)

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم معتقد است که برخی افراطیونی که به سخنرانی‌ها و افراد حمله می‌کنند، به هیچ‌وجه خودسر نیستند و از گروه‌های سیاسی مشخصی دستور می‌گیرند. (اینجا)

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین نیز در مورد نوع ورود تندورها به انتخابات مجلس دهم گفت:‌ تجربه های انتخاباتی‌ اخیر نشان داده که تندروها برای رسیدن به اهداف خود حد و مرزی قائل نشده و به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند  و باید مراقب بود تا تندروها از کشتن دیگران برای خود پشته‌ای برای تکیه بر کرسی‌های مجلس ایجاد نکنند. او از شورای نگهبان نیز خواست تا یکی از معیارهای احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخاباتی را اخلاق‌مداری قرار دهد تا از این طریق افرادی که با نیش زبان و استفاده از تربیون‌های عمومی به جای رویش موجب ریزش می‌شوند، در معرض انتخاب مردم قرار نگیرند. (اینجا)

مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم معتقد است عده‌ای شگرد دارند رقبا را با ترفندهای مختلف همچون فتنه و نفوذ و ... حذف کنند. پزشکیان این را هم گفت که باید در چارچوب قانون افراد متخلف برخورد شود٬ اما به دلیل حضور کانون‌های قدرت که بعضی اوقات از این جریان‌ها پشتیبانی می‌کنند، برخورد با آنها سخت می‌شود و به سادگی نمی‌توان با آنها برخورد کرد.(اینجا)

محسن مهرعلیزاده هم با اشاره به اتفاقات قرچک گفت که این عده نگران هستند موقعیتی را که در مجلس فعلی به دست‌ آورده‌اند٬ با حضور رقیب خود از دست بدهند و این باعث از دست رفتن اقتدار آنها می‌شود؛ در حالی که باید بدانند آنها نمی‌توانند با تندروی‌های خود واقعیت‌های جامعه را عوض کنند. (اینجا)

احمد شوهانی عضو فراکسیون رهروان هم با انتقاد از تندروی هایی که نزدیک به بازه انتخابات در حال رخ دادن است اظهار  امیدواری کرد شرایط به گونه ای پیش نرود که تندروها بتوانند نقش تاثیر گذاری در انتخابات 94 داشته باشند و نبض فضای تبلیغات انتخابات را در دست بگیرند. (اینجا)

موید حسینی صدر نماینده خوي هم با اشاره به ورود احتمالی تندروها به انتخابات آتی امیدواریم که برخورد قانونی با تخریب کنندگان و اتهام زنندگان انجام شود. (اینجا) محمد دامادی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم دراین باره گفت متاسفانه با تندروها که گروهی اندک و قانون‌گریز در کشور هستند، تاکنون برخورد قاطعی صورت نگرفته است. (اینجا)

حسین سبحانی نیا نائب رییس کمیسیون امنیت ملی اما معتقد است اگر ما دست کم در یکی دو جا با تندروی ها و افراد خودسر برخورد قانونی و منطقی انجام می دادیم ، شاید جلوی این مسائل هم گرفته می شد. به عقیده او اگر محافظه کاری و ملاحظه کاری در برخورد با این تندروی ها صورت نگیرد و برخوردها بر اساس وابستگی به این گروه و آن گروه نباشد و هر کس که خطاکار بود با او محکم برخورد شود، بساط این قبیل رفتارهای خلاف قانون برچیده خواهد شد. (اینجا)

27214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    یاد شعبون بی مخ افتادم
    • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
      آنچه واضح است اینه که پشت این تندرو رو ها به یک جایی گرمه وگرنه الان دوره زمونه ای شده که کسی کاری رو مفتی انجام نمیده
    • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
      ملتی که ناسپاسی کرد در برابر نعم الهی همین روزگار هم به سرش می آید
    • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
      4 0
      حتی شعبون بی مخ هم خودسر نبود و از جایی دستور میگرفت.
    • بی نام A1 ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
      2 52
      هر 4 تصویر فتوشاپ به نظر میرسن
  • محمود IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    271 5
    بعضی از این اقایان که نه میشه اونها رو اصولگرا نامید و نه اصلاح طلب دونست وقتی که تو عرصه سیاست و منطق و اقبال عمومی تو زمینه ها ی مختلف کم میارند،مثل لاتهای قدیم دست به چاقو میشن و مانند شعبون بی مخ عمل میکنند البته در لباس و ظاهر دیگه ای میان که مثلا موجه به نظر برسند.ولی برادر من شما همون شعبونی ظاهر که ملاک نیست .عملت مثل اوناست بی منطق به یک سخنرانی حمله میکنید. اگر جواب دارید با زبان بگید نه با زور. اگر هم که مزدور هستید که فبها...وای بر ما.
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    377 7
    باید منابع مالی اینها رو هم مثل داعش قطع کرد تا پراکنده بشن. من نمی دونم چه ارگانی اینها رو دو سال تو آب نمک نگه می داره تا موقع انتخابات ازشون استفاده کنه. خرجشون خیلی زیاد می شه.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
      279 4
      یعنی واقعا نمیدونی چه ارگانی؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
      160 3
      دقیقا باید منابع مالی اینها و روزنامه های به اصطلاح خصوصی که با تملق و تعریف بیهوده از گند کاری های دوبت رانت میلیاردی می گیرند رو قطع کرد
    • محمد A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
      2 1
      ینی انقد وضعشون خوبه ؟؟:| منم برم عضوش بشم از بیکاری بهتره فقط میریم یه مجلسی رو بهم میزنیم خخخ
  • علی LT ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    اولا بنده قبول ندارم که حزب الله مراسم بهم میزنه هرکسی که با مراسمی مخالفه درقالب حزب الله وارد میشه حزبالله واقعی مردم متین و با شعور ی هستن که تحمل همه چیز را دارن و حاضره از مردم خودش سیلی بخوره و پای اورا هم می بوسه وجا ن خود را در راه مردمش نثار می کنه.و در صف اول خد متگذاری و مومنین قرار دارد.
    • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
      4 0
      حزب اللهی واقعی آره، اما این خودسرها حزب اللهی واقعی نیستند......... شک نکنید
    • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
      0 0
      تو تصاویر مشخصه که کدوم جناح هستن
  • مجيد A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    با عرض سلام خدمت دوستان محترم متاسفانه توي ممكلت ما هر كس قانون رو وقتي قبول داره كه بع نفع خودش باشه. دوستاني كه در سال 1388 اونطري مملكت رو به هم ريخته بودن كسي از طرفدارات شما بهشون نمي گفت بي قانون. بلكه ازشون حمايت هم مي شد. حالا چي شده كه دوستان ياد قانون افتادن. من دليلشو ميدونم، چون الان قانون به نفعشنه و به هر كه بخوان جوز ميدن و به هر كي بخوان نميدن. دوستان من مملكت اينطور درست نميشه. اگه قانون خوبه هميشه و همه جا و براي همه خوبه. اين چيريه كه بايد ياد بگيريم. اميدوارم نظر من هم تشر بشه. ممنون.روز خوش
    • بی نام DE ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
      1 1
      آقا مجید شما یه جوری در مورد قانون صحبت میکنی که انگار ما نابینا هستیم و نمیبینیم دور و اطرافمون چی میگذره ،مجید جان شمایی که دم مجلس تحص بی مجوز میکنید و تهدید به توپ بستن مجلس میکنید دم از قانون نزن ،شما که حرمت حرم حضرت معصومه رو نگه نمیدارید و مهر بسوی سخنران پرت میکنید دم از مجوز نزن اصولا رفقای شما چیزی به اسم مجوز نمیدونن چیه،ضمنا میتینگ سیاسی با عربده کشی و چاقو کشی زمین تا آسمون فرق داره شما این دوتا رو یکی نکن،یا حق
    • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
      1 1
      یعنی من الان کامنتی در مورد اتفاقات 88 که با اون چیزی که در رسانه‌ها رسمی بیان میشه متفاوت باشه بذارم خبرآنلاین اونو چاپ میکنه؟ حتی همینم شک دارم منتشر بشه
    • امین A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
      0 2
      عزیزم قربون قانون مداریت
    • مجيد A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
      1 0
      با احترام فراوان به دوستان متاسفانه شما برداشت اشتباه از نظر بنده كرديد. من از احمدي نژاد و ... طرفداري نكردم بلكه گفتم همه ما قانون رو تا زماني قبول داريم كه به نفع ما باشه. مثلا در سال 88 بدون مجوز تو خيابون اومدن براي بعضي ها اشكال نداشت كه الان همون ها اعلام مي كنند كه چرا اجتماعات بدون مجوز برگزار ميشه. برادران من قانون بايد هميشه و همه جا و براي همه يكسان حاكم باشه و ما بايد مروج اون باشيم. نه اينكه با آدمها خوبي و بدي كارها رو بسنجيم. حرف من اينه. ممنون.شب خوش
  • بی نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    1 1
    داعش ایرانی
  • فریبرز A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    3 3
    انسان های شریف ومردم با فرهنگ ما دیگر فریب این بیسواد های تند رو را نمی خورند /خواهیم دید این افراد چاقو کش از این به بعد باید با پول های کثیف شان زندگی کنن /مردم این ها را شناخته اند
  • سید علی رضا موسوی IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    0 0
    حزب الله پیروز است
  • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    0 0
    مطمئنم مردم تو انتخابات با آگاهي كه اين روز ها داذند چشم بسته عمل نمي كنند ، جواب دندانشكني به اين نيرو ها خواهند زد و دقيقا درست اتخاب خواهند كرد و كساني را به مجلس مي فرستند كه همدل مذدم هستند.
  • احمد A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    0 0
    نقوي حسيني ....عجب كار بدي كردي ....مرد قانون و قانون شكني ...؟؟؟؟بيشتر اصولگرا ها اصلا موافق اين رفتارها نيستند ...اين رفتارها سبب بدبيني به اصولگرايي شده است ...شايد ماموريت دارند اصولگرايي را بد رنگ كنند ..
  • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    1 0
    یغنی به وضعیت ظاهر این افراد نگاه کنی از صد کیلومتری میشه فهمید کدوم ارگانن جالا بماند که هممون خیلی خوب میدونیم کی هستن و با کدوم پشتوانه همچین کاری میکنن عقایدی از جنس داعش
  • کمال A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    1 0
    از ماست که برماست.
  • ناصر رسولی A1 ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    7 17
    اقداماتی از این دست زیبنده بچه حزب اللهی ها نیست...
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    کفنهایشان را شسته بودند چه زود خشک کردند
  • مجید IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    1 0
    خودسر من که میدونم از کی دستور میگرین بعید میدونم کسی تو ایران باشه که ندونه همه خودشون زدن به اون راهشعبون بی مخ از شاه دستور میگرفتاین جماعت از.......
  • دلسوز ایران A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    30 3
    این کمترین اتفاق برای ملتی هست که قدر نعمت ندانستن
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    1 0
    هيچ هم خودسر نيستن، خيلي هم با برنامه، با نفوذ و ثروتمند هستن هيچ كس هم جرات نداره جلوشون قدعلم كنه مملكت براي ايناست ما مهمونيم صرفا
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    به این شلوغ کاری ها باید به عنوان تبلیغات مجانی برای اصلاح طلبان نگاه کرد.تندروها و تمامیت خواهان باید از کانال تایید صلاحیت با اصلاح طلبان رو در رو بشن.چون فقط اونجا شانس و توان برخورد دارن.بگذریم که اصلاح طلبها هم هیچ آبی گرم نمیکنند اما حداقل انسانی تر و متمدن تر هستند
  • رضا IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 2
    اینا از داعش بدترند داعش ایرانی