واحدمرکزی خبر نوشت: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد نشست بین‌المللی آتی درباره بحران سوریه در نیویورک برگزار خواهد شد.

نشست‌های پیشین درباره بحران سوریه در وین برگزار شده بود.
دبیر کل سازمان ملل به زمان برگزاری این نشست اشاره‌ای نکرد اما دیپلمات‌های وابسته به این سازمان اعلام کردند این نشست احتمالا هجدهم دسامبر برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، بان کی‌مون در گفتگویی مطبوعاتی گفت: کشورهای مربوطه، به هماهنگی‌های تنگاتنگ خود برای برگزاری نشست آتی درباره بحران سوریه ادامه می‌دهند.
وی افزود در ادامه سلسله نشست‌هایی که در وین برگزار شده است، نشست آتی در نیویورک برگزار خواهد شد و من بی صبرانه منتظر برگزاری آن هستم.
اواسط نوامبر گذشته، هفده کشور از جمله بازیگران اصلی تاثیرگذار بر بحران سوریه نظیر آمریکا، ‌ایران و روسیه نقشه راهی را برای انتقال قدرت سیاسی در سوریه تصویب کردند.
اعضای گروه بین‌المللی حمایت از سوریه تقویمی را تعیین کرده‌اند که بر اساس آن قرار است تا اول ژانویه آتی نشستی بین نمایندگان رژیم سوریه و مخالفان حکومت برگزار و ترکیب هیئت دولت انتقالی طی شش ماه آینده تعیین و همچنین انتخابات سراسری در سوریه تا هجده ماه آینده سازماندهی شود.
بان کی مون از سوی دیگر افزود فرایند صلح وین بار دیگر جهشی در روند پایان دادن به بحران سوریه ایجاد کرد.
وی افزود: ما همچنین طرحی را اوایل ژانویه مطرح خواهیم کرد که بر اساس آن علاوه بر گفتگوهای سیاسی بین سوری‌ها، در سراسر این کشور نیز آتش‌بس برقرار شود.
با این حال، همچنان اختلاف‌نظرهای شدید درباره آینده بشار اسد رئیس جمهور سوریه در چارچوب انتقال قدرت سیاسی در این کشور وجود دارد.
بنا به گفته دیپلمات‌ها، ممکن است آمریکا از فرصت حضور قدرت‌های بزرگ در نشست آتی در نیویورک استفاده کند تا نشستی را در سطح وزیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل به ریاست جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برگزار کند. قرار است محور اصلی این نشست بررسی موضوع تامین مالی گروه‌های افراطی باشد.
آمریکا در ماه دسامبر ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =