ایرنا نوشت: رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: مهمترین نکته گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس عدم انحراف برنامه هسته ای ایران بوده و دراین گزارش به عدم پایبندی اشاره نشده است.

به گزارش ایرنا، نجفی روز چهارشنبه درباره گزارش منتشر شده از سوی یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایرنا گفت : بخش زیادی از گزارش 15 صفحه ای آژانس توصیفی است و سابقه موضوع را با تکرار بخش هایی از گزارش 2011 توضیح داده است.
وی یادآور شد: در این گزارش شاید حدود 50 بار به نوامبر2011 یا ضمیمه 2011 و یا سند 2011/65 اشاره شده است. در واقع مدیرکل خواسته بگویید ادعاها قبلا چه بوده و یک بخش هم سابقه قطعنامه های شورای حکام است.
نماینده ایران درآژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: بخش عمده ای هم تشریح همکاری های ایران بر اساس چارچوبی برای همکاری و نقشه راه است و در واقع ارزیابی ها بخش کمی از گزارش را در بر می گیرد.
نجفی ادامه داد: همانطور که مدیرکل گفته بود گزارشش نه کاملا سیاه و نه کاملا سفید است. البته همانطور که جناب آقای عراقچی گفتند به نظر بیشتر سفید است.
وی توضیح داد: مهمترین نکته گزارش عدم انحراف مواد هسته ای در ایران است. به همین جهت مدیرکل در هیچ جای گزارشش اعلام 'عدم پایبندی' نکرده است.
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: بسیاری از موارد مثل بحث سند 15 صفحه ای، معدن گچین، جابربن حیان و موارد اینچنینی که بنظر ما بسته شده بودند اما آژانس درگزارش های قبلی به آنها اشاره می کرد در این گزارش عملا بسته شده اند.
نجفی افزود: به طور خاص در مورد مریوان، گزارش اعلام کرده که منطقه مریوان منظور نبوده و به نوعی این موضوع را نیز مختومه کرده است. در برخی موارد مثل آغازگر نوترونی یا انجام تست یا سیستم فیوز این گزارش حرفی برای گفتن ندارد.
وی گفت: گزارش رسما اعلام کرده است که هیچ علامتی مبنی بر وجود چرخه سوخت هسته ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد. اهمیت این موضوع از آن جهت است که برخی ادعا می کردند ایران فقط در نطنز و فردو نیست که غنی سازی می کند و ممکن است جای دیگری هم غنی سازی داشته باشد.
نماینده ایران در آژانس اظهار کرد: آژانس همچنین رسما اعلام کرده که هیچ علامتی مبنی انجام فعالیت یا طراحی سلاح هسته ای بر مبنای سند اورانیوم فلزی پیدا نکرده است.
گزارش همچنین ادعاهایی که درمورد محاسبات نوترونی می شد را تلویحا رد کرده است زیرا آنها را'ناتمام و ماهیتا متفرق' توصیف کرده است.
نجفی ادامه داد: نکات قابل تامل گزارش اشاراتی است که به برخی مطالعات علمی درباره فناوری های دوکاربردی شده است و ادعا شده که قبل ازسال 2003 در ایران رخ داده است.
وی یادآور شد: البته دراین رابطه (جدای از اینکه ما نظر متفاوتی داریم) ادعای برخی کشورها مبنی بر تداوم اینگونه فعالیت ها را هم صراحتا رد و اعلام کرده است که هیچ علامتی مبنی بر وجود فعالیت های مربوط به توسعه سلاح هسته ای بعد از 2009 در ایران وجود ندارد؛ البته فناوری های دوکاربردی همانطور که از نامشان پیداست دو کاربردی هستند.
نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی تاکید کرد: اما درایران هر گونه مطالعه و یا فعالیت علمی در رابطه با فناوری های دوکاربردی تنها برای مصارف صلح آمیز و یا متعارف بوده و هستند. در مورد چاشنی های انفجاری و یا سیستم چند نقطه ای ، گزارش اذعان کرده است که کاربرد متعارف هم دارند بویژه درخصوص چاشنی های انفجاری به استفاده فزاینده برای مقاصد غیرنظامی و متعارف نظامی اشاره کرده است.
نجفی ادامه داد: با وجودیکه بخش زیادی از گزارش سفید است، انتظار می رود که مخالفان جمهوری اسلامی ایران بویژه رژیم صهیونیستی و رسانه های وابسته به آن ، با بزرگنمایی بحث فناوری های دوکاربردی و تحریف بخش هایی از گزارش تلاش کنند تا آن را کاملا سیاه جلوه دهند.
وی تصریح کرد: به هر صورت طبق برجام و نقشه راه ، ایران تنها متعهد به انجام برخی اقدامات بود که حالا تکمیل شده است و این گزارش یک راه منطقی برای شورای حکام می گذارد و آن بستن پرونده مسائل گذشته است.
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اینک نوبت گروه 1+5 است که به تعهد خود طبق بند 14 برجام عمل و موضوع را با ارائه قطعنامه ای به شورای حکام ببندند. تنها با بستن این موضوع در شورای حکام، راه اجرای برجام هموار می شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =