سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می گوید: طرح جرم سیاسی در نوبت بررسی در مجلس قرار گرفته است.

محمد علی اسفنانی در گفت و گو با خبرآنلاین در پاسخ به سئوالی درباره طرح جرم سیاسی در مجلس خاطرنشان کرد: این طرح در نوبت صحن علی قرار دارد و هفته گذشته نیز در دستور قرار گرفته بود، اما نوبت به آن نرسید. اما در آینده نزدیک در صحن بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کشور ما تاکنون جرم سیاسی تعریفی نداشته است، افزود: این طرح برای اولین بار این کار را انجام داده و جرم سیاسی را تعریف کرده است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی مجلس با بیان اینکه البته بسیاری از کشورها رغبتی ندارند که در قوانین خود جرم سیاسی را تعریف کنند، درباره دلیل این بی رغبتی گفت: جرم سیاسی به نحوی است که ممکن است دولتی، اعمالی را در قالب عناوین مجرمانه مطرح کند، اما دولت بعدی نه تنها آن اعمال را جرم نداند بلکه عین حقوق ملت بداند. معمولا به دلیل اینکه دایره فعالیت دولت‌ها محدود نشود، حکومت ها رغبت زیادی به تعریف جرم سیاسی ندارند.

اسفنانی یادآور شد: بسیاری از کشورها و حتی کشورهایی همچون فرانسه که مدعی مهد حقوق دنیا هستند هم هنوز نتوانسته اند، جرم سیاسی را تعریف کنند. در کشور ما نیز با اینکه 37 سال از پیروزی انقلاب می گذرد و علی رغم اینکه در قانون اساسی از جرم سیاسی نام برده شده است، اما تا کنون تعریفی از آن نداشته ایم.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: ما در قالب طرحی جرم سیاسی را تعریف کرده ايم. باید دید در صحن علنی چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا نمایندگان به آنچه که کمیسیون تصویب کرده، رای خواهند داد يا نه.

وی با بیان اینکه البته در خصوص این طرح مهم نظرات بسیار متفاوتی نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: در جلسات کمیسیون نیز زمانی که درباره این طرح بحث می شد، گاهی نظرات نمایندگان و کارشناسان تا 180 درجه با یکدیگر تفاوت داشت.

به گفته وی، در کمیسیون حقوقی مجلس نظرات اساتید دانشگاه، کارشناسان قوه قضائیه و مرکز پژوهش ها گرفته شد تا آنچه که ما حصل مصوبه کمیسیون است، تعریف منطقی و جامع و مانع باشد. از این رو، امیدواریم که نمایندگان در صحن علني نیز به آن رای دهد.

وی ادامه داد: البته هیچ تضمینی وجود ندارد که تعریف ارائه شده از جرم سیاسی در این طرح شده بي ایراد باشد؛ اما باید دید که در عمل و در اجرا به چه صورتی خواهد بود.

اسفنانی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا این طرح به گونه ای تنظیم شده است که مورد تاييد شورای نگهبان هم باشد؟، گفت: بله انشاء الله همین طور خواهد بود.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    10 0
    دولت ها نه بلكه حكومت ها
  • مسعود A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    4 0
    برای اینکه به این مسئله اگاهی ندارند.
  • بی نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    1 1
    آقای اسفنانی . تعریف جرم سیاسی رو فراموش کن . وضعیت کشاورزی منطقه نمایندگی تونو دریاب
  • بی نام US ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    6 0
    تا هزار سال دیگه همچین جرمی تعریف نمیشه چون اصلا جرم نیست