۰ نفر
۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۷

اقتصادنیوز نوشت : ظاهراً تولیدکننده‌های داخلی ماکارونی در زمینه تهاتر گندم با شرکت بازرگانی دولتی به توافق نرسیده‌اند و حالا متقاضیان خارجی برای خرید این گندم پیدا شده‌اند.

اخیرا علی قنبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که قرار است نیمی از گندم «دوروم» کشور برای تهاتر با گندم خارجی به کشورهای متقاضی تخصیص یابد. او از کشورهای ترکیه و ایتالیا به عنوان متقاضیان این تهاتر نام برد.

آن طور که ایرنا گزارش داده است، قنبری در نشست خبری اخیر خود تولید گندم امسال را استثنایی دانست و گفت: با توجه به میزان خرید و ذخایر موجود در یک سال آینده به طور قطع نیازی به واردات گندم نداریم.

او افزود: امسال هشت میلیون و 80 هزار تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده که بیانگر اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی از سوی دولت و مدیریت خرید است. به نظر می رسد ذخایر گندم تا پایان سال زراعی جاری مناسب باشد به طوری که خرید گندم در طول 10 سال گذشته رکورد زده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره گندم نوع دوروم گفت: «در مجموع 600 هزار تن گندم دوروم در کشور موجود است که 300 هزار تن آن مربوط به سال گذشته و 300 هزار تن آن مربوط به امسال است. 300 هزار تن از این میزان به واحدهای ماکارونی سازی برای تهیه پاستا و 300 هزار تن دیگر برای تهاتر با گندم خارجی به کشورهای متقاضی تخصیص می یابد؛ این تهاتر به شکل مزایده انجام می شود. تاکنون بخشی از این گندم به ترکیه داده شده و ایتالیا متقاضی بخش دیگر این تهاتر خواهد بود.»

در همین مورد کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران درباره جزئیات تولید و تجارت گندم دوروم گفت: گندم واریته‌های (گونه‌های) مختلفی دارد و یکی از آنها گندم دوروم است که بیشتر مصرف آسیابانی دارد. فکر می‌کنم ما امسال حدود 600 هزار تن برداشت گندم دوروم داشته‌ایم. در سال‌های گذشته معمولاً این گندم اختلاط و در بین سهمیه گندم کارخانجات آسیابانی توزیع شده است. امسال این نوع گندم به صورت مجزا برداشت شده است و شرکت بازرگانی دولتی به عنوان متولی خرید، قصد دارد آن را بفروشد. علیرغم اینکه نیاز داخلی هم وجود دارد، این شرکت تمایل داشته این گندم را به بالاترین تقاضا به فروش برساند. ظاهراً متقاضیان خارجی برای خرید این گندم پیدا شده‌اند. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =