ایرنا نوشت: تحقیقات پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد که احتمالا ویتامین D قادر است مغز افرادی را که مستعد ابتلاء به ام اس هستند، محافظت کند.

به گفته این محققان احتمالاً رابطه ای بین میزان بالاتر ویتامین D در خون و حفظ ساختمان و حجم مغز در بیماری ام اس وجود دارد.تاکنون مطالب زیادی در مورد رابطه ویتامین D با ریسک بروز بیماری ام اس، با میزان پاسخ درمانی به داروهای ام اس (انترفران ها) و با سیر بیماری ام اس و حملات آن ارایه شده است.
مطالعه اخیر، رابطه این ویتامین را با حجم مغز در مراحل اولیه بیماری ام اس نشان می دهد و اگر این نتیجه تأیید شود به انبوه مطالعات قبلی که به نوعی نقش ویتامین D را در بیماری ام اس نشان داده بود، اضافه می شود.
حجم مغز اصولاً با توانایی های شناختی انسان رابطه مستقیم دارد (به هر دلیلی که این حجم کاهش یابد، بخشی از فعالیت های ذهنی فرد با اشکال روبرو می شود) می توان نتیجه گرفت که میزان ویتامین D خون در مبتلایان به ام اس از طریق محافظت از حجم مغز، مانع پیشرفت فعالیت های شناختی می شود.
بر اساس نتایج مطالعات اخیر، تجویز ویتامین D می تواند در بهبود فعالیت های ذهنی افرادی که کمبود این ویتامین را دارند موثر باشد.در صورتی که این ویتامین از طریق آفتاب و یا مواد غذایی تامین شود قادر است واکنش های التهابی بدن را پایین آورد و همچنین فعالیت های جسمی و ذهنی را نیز بهبود بخشد.
بر اساس این تحقیق در مغز گیرنده هایی برای جذب ویتامین D وجود دارد و همین امر نقش آن را در فعالیت های مغزی از جمله توانایی های شناختی، پررنگ تر می کند. البته توصیه می شود میزان ویتامین D را در خون خود اندازه گیری و تحت نظر پزشک معالج خود در صورت کمبود ویتامین D آن را جبران کنید.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =