سخنان مهم لاریجانی درباره وضعیت اقتصادی و فرهنگی،برجام،مجلس آینده،فسادمالی و...

علی لاریجانی، رئیس مجلس به مناسبت ۱۰ آذر، سالروز شهادت دکتر مدرس و روز مجلس، از قم با مجریان گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دو مجری برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما، محمدحسین رنجبران و امید قالیباف سئوالات خود را از رئیس مجلس پرسیدند.

لاریجانی درابتدای سخنانش با درود به شهید راه آزادی، آیت الله مدرس او را اسوه نماینده واقعی در کشور خواند و گفت: ایشان در شرایط پر فراز و نشیب کشورمان، مرحوم مدرس با نقش آفرینی های خود، راه درست را پیش پای نمایندگان کشور قرار داد.


شما در دو دوره اخیر، رئیس مجلس بودید. چقدر جایگاه مجلس را موثر می دانید؟
من با کار مجلس ناآشنا نبودم. در طول سالهای بعد از انقلاب در رادیو و تلویزیون و مسئولیتهای مرتبط با مجلس بودم و کارکردهای مجلس را می شناختم. در دوره های مختلف، شان و نوع رویکرد مجلس، متفاوت بود. ولی همیشه دو وظیفه مهم داشت، یکی تقنین بود که راه حرکت بخشهای مختلف حکومتی را مشخص می کند. در دوره های مختلف بر حسب نیازها، قانونگذاری انجام می شد و طبق قانون اساسی، تنها جایی که می تواند قانون وضع کند، مجلس است. وظیفه دوم نیز نظارت است.

در این دو بعد نظارت و تقنین عملکرد را چطور می بینید؟

مجلس نهم در برخی زمینه ها خوب عمل کرد. حساسیتی که روی مسایل اقتصادی داشتیم. ۶۰۰ طرح و لایحه، ۴۰۰ طرح و ۲۰۰ لایحه بررسی شد. از این تعداد، برخی در کمیسیونها رد شد و برخی در دست کمیسیونهاست و برخی نیز آماده برای طرح در صحن است. ولی ۲۰۰ فقره تبدیل به قانون شد که ثقل اینها مربوط به اقتصاد است. البته مسایل فرهنگی، سیاست خارجی و مسایل دیگر هم دارد. بودجه هر سال و تسهیل فضای کسب و کار در سالهای اخیر مورد حساسیت مجلس بود. قوانینی مصوب شد و گزارشهایی از کمیسیونها مطرح شد و بحث رونق تولید و جلوگیری از رکود که توسط دولت لایحه اش داده شد و در مجلس به آن خیلی افزوده شد. در مسایل هسته ای نیز برجام مطرح شد. در مسایل فرهنگی نیز همینطور. ولی ثقل قوانین اقتصادی بود.


سختترین روز کاری شما در مجلس چه روزی بود؟
در مجلس، کار کردن سختی ندارد. عصبانی شدن هم چیز عجیبی نیست. گاهی مسایل پیش می آید و گفتگویی صورت می گیردو ولی از مسایل مهم مجلس، لایحه جلوگیری از رکود بود که مشکل عمده کشور نیز است. از لحاظ اهمیت برای سرنوشت کشور هم موضوع برجام مهم بود. این موضوع ۳ سال در کشور کار شده بود و چالش هم درباره آن طبیعی است. در مجلس بحث خیلی داغ شد و نشان دهنده دموکراسی عمیق در کشور است. برخی می گفتند باید رد شود. این عجیب نیست. با تلقی خودشان این حرف را می زدند. لذت بخش ترین بخش کشور این است که افکار مختلف در مجلس بیان شود. این حسن دموکراسی است.

 

شما به عنوان رئیس مجلس فرصت چندانی برای ارتباط با جامعه ندارید. نوع ارتباط شما با جامعه چطور است؟ وضعیت اقتصادی مردم را چطور می بینید؟
ارتباطم با بخشهای مختلف مردم کم نیست. همین امروز با بازنشستگان تامین اجتماعی ملاقات داشتم و مشکلاتشان را از لحاظ بیمه تکمیلی و حقوق بازنشستگی بیان کردند. با مرغداران ملاقات داشتم و از مشکلات اخیر آنها مطلع شدم. با گاوداران ملاقات کردیم و مشکل شیر را مطرح کردند. غالبا به استانها که می روم با صنعتگران، اتاق بازرگانی و دیگران تماس دارم. ارتباطاتم کم نیست و علاقمندم با بدنه مردم ارتباط داشته باشم. این مسایلی که دارند را ببینیم.
عموما علاقه ای ندارم مردم را در مورد معیشت مایوس کنم. ولی وضع اقتصادی کشور خوب نیست. مهمترین مسئله قابل تمرکز مسایل اقتصادی است. این که رهبر معظم انقلاب فرمودند کار تولید، مجاهدانه است، حرف دقیق و بلندی است. با نگاهی به وضعیت ایران، چالش مهم را اقتصادی می دانیم. در این حوزه هم مشکل، رکود است. برخی جاها ۳۰ درصد بخشهای اقتصادی خوابیده و برخی جاها بیشتر. این مشکل هم با بزک کردن قابل حل نیست. لذا فکر می کنم دولت و مجلس امروز یک ماموریت بیشتر به جز اقتصاد مقاومتی ندارد. اگر بخواهیم مشکل بیکاری یا درآمد مردم حل شود تا از سختی دربیایند باید به تولید توجه کنیم. حتی برخی از آسیبهای اجتماعی نیز مربوط به عدم رونق تولید است. تحریمها نیز بی تاثیر نبودند. ولی همه مسایل به تحریم برنمی گردد.

 

برای نظارت بر اجرای قانون رفع موانع تولید چه می کنید؟
دولتها در اجرای قانون یک وضع ندارند. برخی دولتها سهل انگاری هایی در اجرای قانون داشتند و برخی بهتر عمل کردند. مصوبات دولت باید پیش رئیس مجلس بیاید و مصوبات با قانون تطبیق داده شود. در دولت قبل، خلاف قانون زیاد انجام می شد و می دیدید که رئیس مجلس مجبور به لغو می شد. ما یک نظر مشورتی به دولت می دادیم تا خودشان عمل به قانون کنند. این در دولت فعلی خیلی کمتر شده که نشان دهنده توجه به قانون است. ولی این که به وقت اجرا نمی شود یک مشکل است.


در این باره به دولت تذکر نمی دهید؟
تذکر داده شده. دیوان محاسبات تذکر داده. از مجموعه آیین نامه هایی که دیوان محاسبات احصا کرده ۲۰ و خرده ای درصد صادر نشده. به دولت گفتیم این را سریعتر تصویب کنید. در قانون بودجه فشار آوردیم که دستور العمل را نوشتند و دادند. برخی آیین نامه ها به موقع نوشته می شود ولی اجرا نمی شود. در قانون بودجه امسال اختیاری به دولت دادیم که برخی از طرحهای عمرانی متورم به بخش خصوصی واگذار شود. امسال هم دارد تمام می شود ولی این اجرا نشده. چندین بار با دولت مکاتبه و پیگیری کردیم ولی اجرا نشده. باید فشار بیاوریم اجرا شود.

 

راهکار دیگری هم هست؟
این حرف جدیدی است. حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زنی داریم . البته غلط بود ولی شده. کل بودجه عمرانی ما ۲۰-۳۰ هزار میلیارد بیشتر نیست. این ۲۰-۳۰ سال طول می کشد این پروژه ها محقق شود. اگر ۳۰ سال طول بکشد، یعنی این ساختمان کلنگی است. ما در مجلس گفتیم اینها به صورت تشویقی به مردم واگذار شود. دستورالعملش باید نوشته می شد. یکی از مشکلات این است که سیستمهای نظارتی اینقدر سخت می گیرند که مدیران می ترسند و می گویند اگر این پروژه را واگذار کنیم فردا می گویید یک ب ز جدید به وجود آمد. مدیر دست به عصا می رود. این باید در کشور علاج شود. رسانه ها می توانند خیلی کمک کنند مدیران شجاعتشان را از دست ندهند. مدیران موتور محرک دستگاه های اجرایی هستند. شجاعت را به مدیران زیردست و کارمندان القا می کنند.


البته شجاعت زیاد نیز فجایعی به بار می آورد که به کل اعتماد مردم لطمه می زند. در ب.ز هم جاهای زیادی شجاعت به خرج داده شده؟
نه این شجاعت نیست. جسورانه عمل کردن است. آن کار بی توجهی و حسورانه بوده که حتما غلط است. مبنای کار خوب بر عقلانیت است. پدیده باید باز شود و با متخصصان و کارشناسان بررسی شود. مدیر باید شجاع باشد. مخصوصا در شرایط فعلی حتما برای گذر از رکود، نیاز به شجاعت داریم. در این بخشها، مدیران این استدلالها را دارند. من این را قبول ندارم. مجلس اجازه داده که دولت این واگذاریها را کند. حتی برای بانکها اجازه دادیم ۱۰ هزار میلیارد طرح را واگذار کنند و پول را به افزایش سرمایه تبدیل کنند که این هم نشد.

 

سهم دولت و مجلس برای وضعیت اقتصادی فعلی چقدر است؟
نمی خواهم به این بخش نمره بدهند. همه ما بخشهایی از حکومت هستیم و نیاز داریم با همفکری کشور را از این گردنه عبور دهیم. آنقدر که می توانیم به دولت کمک می کنیم از موانع عبور کند. آنقدر که به ذهن مجلس می رسید کمک کردیم. لایحه عبور از رکود تصویب شد. قوانین صنعت برق و مالیات اخیرا تصویب شد. این اشکال در گذشته نیز بود. در بحث اصل ۴۴ هم سیاستهای اصل توسط رهبر معظم ابلاغ شد و قانون نیز تصویب شد ولی خوب اجرا نشد. شما رقابت را در بازار حس نمی کنید. این بد اجرا شد. وقتش است اینها تسهیل شود. دولت دنبال رفع این اشکالات است. شرایط آینده اگر این گردنه مشکل هسته ای تمام شود و درست اجرا شود، فضای کشور آماده برای سرمایه گذاری و رونق تولید خواهد شد. پیش بینی مجامع بین المللی و ظواهر نیز اینطور نشان می دهد. تحریمها جلوی پای تحریمها بند بود. قفل شدن سیستم بانکی مردم را به زحمت می انداخت. ولی تحریمها مانند سنگی در نهر اقتصاد کشور بود. اگر نهر آب داشته باشد این سنگ مانع است، ولی اگر آب نداشته باشد این سنگ مانع نیست. باید فضای حضور مردم در اقتصاد فراهم شود. همه بخشها باید کمک کنند. رسانه ها باید ثقل کار خود را روی فضای اقتصادی بگذارند و مردم را امیدوار کنیم به صحنه بیایند. دولت و مجلس نیز علاقمندند اینطور شود.


قبول دارید اوضاع فرهنگی خوب نیست؟
به شدت مسایل اقتصادی نیست. در کشور ما یک زیربنای فرهنگی خیلی خوب وجود دارد. نمی گوید مظاهر بی فرهنگی نیست ولی زیربنای فرهنگی ما به خاطر آورده قوی مردم و محبت اهل بیت خوب است. روز گذشته در مرز جنوب و غرب رفتم. این صحنه را می دیدم که جوان و پیر و مرد و زن با روحیه سرشار از معنویت گام برمی داشتند. مردم عادی روستا و شهر با تخصصهای مختلف بودند. این‌آورده بزرگی است. یک امر ساده نیست که یکروزه به وجود بیاید و از بین برود. قبول کنیم در کشور ما این وجهی بارز است.


به درستی از این پتانسیل استفاده شده؟
ممکن است جاهایی ضعف داشته باشیم و مدیریت فرهنگی ما با طراز ملت نتوانسته است کار کند. مقوله آسیبهای اجتماعی را مهمتر از فرهنگ می دانم. در کشور آسیبهای اجتماعی متنوعی داریم. طلاق رو به رشد است، ولی یکی از مولفه های آن، اقتصادی است. ممکن است اعتیاد نیز باشد. از روانشناسان پرسیدم گفتند کسانی که بیکارند و بعد هم اعتیاد دارند گرفتار طلاق می شوند. ریشه اینها در بعد اقتصادی قوی است. ریشه اقتصادی در اعتیاد هم قوی است. بیکاری، یاس باعث اعتیاد می شود. حاشیه نشینی در کشور وجود دارد و روند آن صعودی است. این به مشکل در روستا برمی گردد. وقتی تولید نباشد، مجبور به مهاجرت می شوند. یکی از طرحهای مجلس، مسئله مدیریت صحیح در روستاهاست. یکی از معضلات کشور این است که مدیریتی مسئولیت تولید در روستا را بر عهده ندارد. سابقا جهاد سازندگی بود که الان از سکه افتاده است. یک گزارش خوبی هم مرکز پژوهشها در عرصه بین المللی کرده بود که اگر انجام شود تحول ایجاد می کند. امیدوارم این را در مجلس این دوره داشته باشیم و در صورت نیاز به کمیسیون تفویض کنیم.

 

وجود خلاهای قانونی و قانونهای ناکارامد در زمینه جمع آوری معتادان متجاهر می گویند شهرداری نمی تواند وارد کند. می گویند خیلی از قوانین جواب نمی دهد. برنامه ریزی شما چیست؟
وقتی می گوییم خلا قانونی فکر می کنیم مربوط به مجلس است. خیلی ها، مقررات است که ربطی به مجلس ندارد. جمع آوری معتادان را شهرداری اجرا کند، کسی او را مواخذه می کند؟ اشکالی ندارد. قانون مجمع تشخیص برای مبارزه با اعتیاد، نسبتا سخت و سنگین است. کسانی که می گویند این قانون اشکال دارد بگویند چطور عوضش کنیم بهتر است. برخی می گویند معتاد را مجرم بدانیم مشکل دارد. ثقل قانون روی کسانی است که زمینه اعتیاد را گسترش می دهند مانند قاچاقچیان که با مجازات سنگین مواجه می شوند. برای معتادان جرم به تناسب در نظر گرفته شد.


جایی برای این مسایل بودجه گذاشته می شود، جمع کردن معتادان ساده است ولی شرایط نگهداری به خاطر بی بودجه گی فراهم نیست؟
این ربطی به قانون ندارد. کمبود بودجه در همه بخشها هست. در کشور ما ۹۰ درصد بودجه خرج ادارات می شود. یعنی مثلا ۱۸۰ هزار میلیارد سالانه به ادارات می دهیم و ۲۰ هزار میلیارد به فعالیتهای عمرانی. ساخت اردوگاه با همین ۲۰ هزار میلیارد باید صورت بگیرد. بدنه فربه دولت باعث این مشکل شده. در دولت قبل هم مدام بدنه دولت را افزایش دادند و فکر کردند کار درستی می کنند. این به قانون مربوط نیست. البته تردیدی نکنید ما کمبود داریم. همه جا کمبود هست. یک گشایشی در کشور باید از لحاظ اقتصادی و اصلاحات ساختاری به وجود بیاید.


در کشور فساد، رانت و عدم شفافیت اقتصادی داریم. ارزیابی شما از این وضعیت و راه حل شما چیست؟
فساد در کشور هست. برخی نمونه ها رسانه ای شده و عجیب و غریب هم هست. این نشان دهنده سهل انگاری در اجرای قانون است. مقوله اخیر که در رسانه ها مطرح است، معلوم بود که این مبلغ را در اختیار یک فرد قرار داده اند و طبیعی است فساد ایجاد می کند. این که قانون می گوید با شرایطی این کار انجام شود برای جلوگیری از فساد است. برخی نیز به ادارات مراجعه می کنند و بحث رشوه است. از مشکلات سیستمهای تنومند در نظامهای دیوانسالاری همین است. اگر حیثیت دولت را به هدایت و نظارت تبدیل کنیم و کار هم مکانیزه شود، فساد کمتر می شود.


در نظام بانکی که هیچ نظارتی نداریم چه می شود کرد؟
مگر می شود نظارت نداشت؟ روی بانکها نیز نظارت است. ولی مشکلات اقتصادی کشور به هم پیچیده شده. تک عاملی نیست. سراغ بانک می روید که چرا وام به تولید نمی دهید، می گوید دولت به من بدهکار است. البته برخی نیز محافظه کارانه عمل می کنند. برخی قسمتها درست عمل می شود. مثلا در قانون برنامه به بانک اجازه دادیم اگر معوقه ای در واحد تولیدی بود، این را تقسیط کنید. این کار درست است ولی باید سختگیرانه عمل شود. کسانی که معوقه دارند ممکن است خلاف کرده باشند برای تولید وام گرفته باشند ولی به کار دیگری رفته باشند. این باید به دادگاه برود و برخورد شود. برخی نیز معوقه پیدا کرده چون ارز از ۱۰۰۰ تومان شد ۳۰۰۰ تومان. قانونی گذاشتیم که اگر این تولید کننده واقعی است معوقه اش را تقسیط کنند. بیش از دلمشغولی به فساد باید به رونق تولید توجه کنیم. فساد را مکانیزمهای نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی دنبال کنند. سخن گهربار امام علی به مالک اشتر را به یاد داشته باشید که می فرماید بیش از دلمشغولی برای گرفتن مالیات به آبادانی کشور اهتمام کن. ما هم باید فضای تولید را در کشور رونق دهیم بعد
فضای کشوررا نباید در حوزه اقتصاد امنیتی کنیم. همه کاری که می شود اگر فضا را به سمت امنیتی کردن ببریم، ناامن می کند. کسی که ثروت دارد و هر روز ماجرا برایش درست می کنند، می برد ثروت خود را در دلالی ملک. این اقتصاد را زاینده نمی کند. ضمن جدی گرفتن مبارزه نباید فضای اقتصاد را امنیتی کرد.

 

برخی تلاش دارند مسئله برجام را به سایر عرصه های امنیتی و دفاعی تسری دهند. می گویند در زمینه های مختلف نیز مانند برجام مذاکره کنیم. نظر شما چیست؟
نمی دانم تسری برجام به این امور چگونه می تواند انجام دهد. جمهوری اسلامی در مسایل منطقه ای داهیانه عمل کرده و مسایل راهبردی زیر نظر رهبری معظم تصمیم گیری می شود و از پختگی برخوردار است. در سوریه به ما خرده می گرفتند ولی امروز دیدیم رفتار ما درست بود. پدیده شوم تروریزم را می بینیم که خود غرب به آن گرفتار شده. در مسئله عراق خیلی ها اشتباه کردند و به تروریزم در عراق کمک کردند. از جمله آمریکایی ها. یکی از عوامل گسترش تروریزم در منطقه، جنگهای دهه های اخیر بود. افغانستان و عراق اشغال شد و از دل آن جریان تروریستی درآمد. رفتار ایران از یک پختگی برخوردار بود. ضمن تحمل خرده ها، نتیجه اش این شد که ایران در منطقه از وزانتی برخوردار است که غرب نیز می گوید بدون ایران نمی شود مشکلات منطقه را حل کرد. مسئله برجام اختصاص به ایران داشت. البته برخی از کشورها، بازی درآوردند. از جمله قیمت نفت که وسط مذاکرات هسته ای ایجاد شد و خودشان هم ضرر کردند. مسایل منطقه ای ما به دلیل وضعیت ما بسیار حساس است. ما دچار به هم ریختگی امنیتی در منطقه هستیم. اکثر کشورها دچار این آفت شدند و عوامل نیز مختلف است. کشورهای قدرتمند بین المللی و منطقه ای و تروریستها که ماجرای جدیدی است نقش داشتند. مدتی غربیها به جای مهار تروریسم، با آنها بازی کردند. ائتلاف ۶۰ کشور باعث گسترش تروریسم شد. یک سال می گویند می خواهیم با داعش مبارزه کنیم. بیشتر ژست بود نه مبارزه واقعی. وضعیت روسیه متفاوت است و آنها جدی تر مبارزه می کنند. برخی کشورها نیز پشت صحنه کمک به تروریسم می کنند. در سوریه مقدار زیادی موشک تاو وجود دارد. اینها را در خیابان نمی فروشند. این پیداست از کجا آمده. نقش کشورهای منطقه مخرب بود. آیا می شود راه حل سیاسی برای منطقه یافت؟ حتما، از ابتدا گفتیم راه حل سیاسی است نه نظامی. اگر راه حل سیاسی بخواهد نقش اول با ملت سوریه است. درباره فلسطین نیز رهبری معظم طرح دادند که به آرای مردم مراجعه شود. در سوریه نیز از ابتدا معتقد به راه حل سیاسی بودیم. کشورهای دیگر می توانند تسهیل کننده باشند. اگر مذاکرات چند جانبه داشته باشیم که جلوی کشورهای مسئله ساز گرفته شود. غربیها نیز می گویند درد را حس کرده ایم و می خواهیم مشکل را حل کنیم. کنفرانسی که در وین تشکیل شد و ما شرکت کردیم می تواند دورنمای مثبتی داشته باشد. این می تواند تسهیل کننده باشد.


اجرایی شدن برجام به pmd گره خورده است. این ماجرا از زمان مسئولیت شما در شورای عالی امنیت ملی وجود دارد. همان زمان هم دبه کردند. با شرایط جدید، ماجرا چه می شود؟
PMD چیست؟ آژانس به ایران درباره مسایل هسته ای فهرستی از مشکلات داده بود. آن زمان طبقه بندی شد و قرار شد مشکلات دانه دانه حل شود و برویم سر موضوع بعدی. ۶ موضوع حل شد و پرونده ها بسته شد و ما از آژانس ورقه گرفتیم که تمام شد. یک موضوع ماند که برخی از کشورها یک دعوایی را مطرح کردند که ما اطلاعاتی داریم که ایران به سمت سلاح در دانش هسته ای رفته. اطلاعات ناقص بود و مطرح شد. استنادات را خواستیم. استنادات ضعیف بود. این پرونده هنوز ادامه یافت. این PMD این است که ادعاهایی با استنادات ضعیف است. در مذاکرات هسته ای نیز به این پرداخته شد. کار خوب دیپلماسی برجام این بود که گفتند باید این مسئله هم حل شود. قرار شد آژانس بگوید چه می خواهد. یکی اش هم بازدید آقای آمانو از یک مرکز ما بود.. همه این کارها انجام شد و قرار شد گزارش آژانس به شورای حکام برود و تکلیف روشن شود. در بحثهای شورای عالی امنیت ملی مطرح شد که گامهای بعدی وقتی برداشته می شود که این پرونده روشن شده باشد. در بیانیه رهبری معظم نیز دو موضوع به این منوط شد. کاری که ما باید انجام می دادیم دادیم. حالا موقعی است که آنها به وعده خود عمل کنند. اگر عمل کنند راه برای بقیه اقدامات مثلا کارهای راکتور اراک و مواد غنی شده باز می شود. نگاه من مثبت است و گامهای ایران و آنها نشان می دهد برجام حل شدنی است. دقت نظر زیادی شد و تا اینجا ما به وعده خود عمل کردیم و آنها نیز گامهای خود را نزدیک برداشتند. برای هر شق این موضوع فکر کردیم و سناریو داریم.

 


شما عضو کمیته نظارت بر اجرای برجام هستند. چه کسانی دیگری هم هستند؟
یک تعدادی افراد هستند. چقدر اصرار روی این موضوع دارید!


شما چقدر بحث نفوذ را جدی می بینید؟
بحث نفوذ خیلی به برجام مربوط نیست. یکی بحث منطقه ای است که رهبری معظم تحلیل کردند که استراتژی غربیها تقلیل جایگاه ایران در منطقه است. هشیاری سیاسی منطقه متاثر از رفتار عزتمندانه ایران است. این را غربیها درک کرده اند و می خواهند صحنه را با فشار روی مسایل منطقه ای عوض کنند. دیدید در بیداری اسلامی چند سال اخیر اینها موفق به انحراف در برخی جاها شدند. تروریزم و آشفتگی امنیتی برای به نتیجه نرسیدن بیداری اسلامی بود. باید خیلی مراقب بود این دستاورد مهم امت اسلامی هدر نرود. مسئله بعدی نفوذ است. وقتی کشوری از قابلیتی برخوردار شود که اینها نمی توانند مصاف سخت کنند، برای کشتی گرفتن راه دیگری پیدا می کنند. آنها نمی توانند و قدرت ندارند ایران را براندازی کنند. دشمنی دارند ولی ایران دژ مستحکمی شده که قابل نفوذ نیست. ایران به خواست خدا از امنیت پایداری برخوردار است.

پس چرا رهبری معظم بحث نفوذ را مطرح می کنند؟
وقتی اینها نمی توانند به صخره نفوذ کنند، باید از داخل نفوذ کنند. ارسطو می گوید عامل خارجی نمی تواند شی را از بین ببرد. فساد در درون می تواند این را نابود کند. مصاف بیرونی روی ایران جواب نمی دهد. از داخل نفوذ می کنند. ممکن است شبکه های جاسوسی ایجاد می کنند. قبلا بوده و الان نیز هست. جاسوسی یک راه است و بخشهای امنیتی در این باره دقت می کنند. مخصوصا روی جاهای حساس که دقت می کنند. بخش دیگر تاثیر گذاری روی تصمیم گیریهاست. تحلیلها اگر دقیق نباشد و سهل انگاری باشد، تاثیر می گذارد. بخش مهمتر وقتی است شکافهایی در داخل باشد. هر وقت تفرقه و اختلاف به وجود بیاید، نفوذ در این شکاف رخ می دهدولی وقتی همبستگی باشد، این نفوذ رخ نمی دهد. رهبری معظم فرمودند سال همدلی و همزبانی است. باید اختلافات را کاهش داد. اخیرا فرمودند حاشیه سازیها عاملی برای نفوذ است. این حرف بسیار دقیقی است. اگر ذهنها به مسایل حاشیه ای برود، اختلافات تبدیل به دشمنی شود، عده ای دوست دارند اختلافات را به شکافهای عمیق تبدیل کنند. اگر همبستگی باشد و روحیه اخوت و برادری، با حفظ اختلافات، از نفوذ جلوگیری می شود. عوامل زیاد است.


در انتخابات ۷ اسفندماه، برخی تلاش می کنند اینطور القا کنند شما می خواهید جریان جدیدی در جبهه اصولگرایی، شاخه ایجاد کنید. این حرف درست است؟
مهمترین مسئله کشور این است که ببینیم مجلس کارامد چطور شکل می گیرد. تمام سلایق و زحماتی که می کشند و تشکلهایی که ایجاد می شود، باید قدردان باشیم. چه در اصولگرایی یا اصلاح طلبی اگر تشکل ایجاد شود، برای کشورمفید است. ولی سئوال اینجاست چطور می شود مجلس کارامد داشت. چند خصوصیت برای کارامدی مجلس وجود دارد. اولا باید قبول کرد مجلس باید یک نهاد مستقل باشد. اشکالی ندارد گرایشها مختلف باشد، ولی هر نماینده ای باید احساس کند نماینده کل ملت است و از حقوق همه دفاع کند. مستقل بودن مجلس در هر شرایطی امر مهمی است. این که با نهادهای نظامی، دولت و قوه قضاییه رفتار برادرانه داشته باشیم مطلوب است ولی به معنی از دست دادن استقلال نیست. نکته دوم، نگاه ملی است. هر قدر افق دید مجلس بالاتر باشد، کارامدی بیشتر می شود این ربطی به تخصص ندارد. نگاه باید ملی باشد. مسایل کشور در این مقطع، حالت خطی ندارد. معادلات چند مجهولی است و فرد باید از ورزیدگی ذهنی برخوردار باشدو بتواند مواجه با این مسایل باشد. هر چه نگاه ملی تر و فراگیر تر باشد، کارامدی بالا می رود. مخصوصا اگر تجربه خوب باشد. به عینه در مجلس می بینیم کسانی که از سابقه اجرایی قوی برخوردار هستند مواجهه شان با مسایل عمیق تر است. نکته سوم اینقدر دعواهای حیدری-نعمتی را عمده نکنند. موضوعات ملی زیاد هستند که همه نحله های فکری در آن همعقیده هستند. مثلا درباره برجام،  اختلاف نظر در تاکتیک وجود دارد ولی کسی تردید ندارد باید این موضوع حل می شد. برجام برداشتن سنگ از جلوی پای مردم است. راه عبور از رکود همین است. کسی نمی گوید باید رکود باشد. باید این همفکری را دامن بزنیم. پرهیز از مسایل خرد و حاشیه ای خیلی مهم است. نمی گوییم از عقاید خود دست بردارند. ولی بدانیم در گردنه ای قرار داریم که مختصاتی دارد و مسایل ملی زیاد است. عوامل کارامدی اینهاست. در مسایل انتخابات باید چطور عمل کنیم به این برسیم؟ باید تشکل داشت. هر چه تشکل عمیقتر و ریشه دارتر باشند و مسلکی تر باشند و دل در گرو مسایل عمده مردم داشته باشند می توانند کمک کنند. من از ابتدا طرفدار تشکل بودم و معتقدم اول انقلاب که حزب جمهوری اسلامی درست شد، کار درست و سنجیده ای بود. افرادی که تشکل ایجاد می کنند باید قدردان باشیم. حتما جریانی که بتواند به این کارامدی کمک کند، مفید است. بتوانم این کار را می کنم. تا حالا تلاش کردیم از نظر فکری این را به وجود بیاوریم که افراد کارامد در مجلس حضور یابند.

 

اقتصاد خانواده شما را خودتان شخصا اداره می کنید؟
نه همسرم خیلی نقش دارد و مقدار زیادی از بار این موضوع بر عهده ایشان است. بعد از نماز صبح که بیرون می روم تا ۱۰ شب مشغول کار هستم. همفکری زیاد داریم ولی کار اصلی بر عهده ایشان است.

 

۱۷۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484248

برچسب‌ها