علی لاریجانی، رئیس مجلس به مناسبت ۱۰ آذر، سالروز شهادت دکتر مدرس و روز مجلس، از قم با مجریان گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما گفتگو کرد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دو مجری برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما، محمدحسین رنجبران و امید قالیباف سئوالات خود را از رئیس مجلس پرسیدند.
لاریجانی درابتدای سخنانش با درود به شهید راه آزادی، آیت الله مدرس او را اسوه نماینده واقعی در کشور خواند و گفت: ایشان در شرایط پر فراز و نشیب کشورمان، مرحوم مدرس با نقش آفرینی های خود، راه درست را پیش پای نمایندگان کشور قرار داد.


شما در دو دوره اخیر، رئیس مجلس بودید. چقدر جایگاه مجلس را موثر می دانید؟

من با کار مجلس ناآشنا نبودم. در طول سالهای بعد از انقلاب در رادیو و تلویزیون و مسئولیتهای مرتبط با مجلس بودم و کارکردهای مجلس را می شناختم. در دوره های مختلف، شان و نوع رویکرد مجلس، متفاوت بود. ولی همیشه دو وظیفه مهم داشت، یکی تقنین بود که راه حرکت بخشهای مختلف حکومتی را مشخص می کند. در دوره های مختلف بر حسب نیازها، قانونگذاری انجام می شد و طبق قانون اساسی، تنها جایی که می تواند قانون وضع کند، مجلس است. وظیفه دوم نیز نظارت است.

در این دو بعد نظارت دارید؟

مجلس نهم در برخی زمینه ها خوب عمل کرد. حساسیتی که روی مسایل اقتصادی داشتیم. ۶۰۰ طرح و لایحه، ۴۰۰ طرح و ۲۰۰ لایحه بررسی شد. از این تعداد، برخی در کمیسیونها رد شد و برخی در دست کمیسیونهاست و برخی نیز آماده برای طرح در صحن است. ولی ۲۰۰ فقره تبدیل به قانون شد که ثقل اینها مربوط به اقتصاد است. البته مسایل فرهنگی، سیاست خارجی و مسایل دیگر هم دارد. بودجه هر سال و تسهیل فضای کسب و کار در سالهای اخیر مورد حساسیت مجلس بود. قوانینی مصوب شد و گزارشهایی از کمیسیونها مطرح شد و بحث رونق تولید و جلوگیری از رکود که توسط دولت لایحه اش داده شد و در مجلس به آن خیلی افزوده شد. در مسایل هسته ای نیز برجام مطرح شد. در مسایل فرهنگی نیز همینطور. ولی ثقل قوانین اقتصادی بود.


سختترین روز کاری شما در مجلس چه روزی بود؟

در مجلس، کار کردن سختی ندارد. عصبانی شدن هم چیز عجیبی نیست. گاهی مسایل پیش می آید و گفتگویی صورت می گیردو ولی از مسایل مهم مجلس، لایحه جلوگیری از رکود بود که مشکل عمده کشور نیز است. از لحاظ اهمیت برای سرنوشت کشور هم موضوع برجام مهم بود. این موضوع ۳ سال در کشور کار شده بود و چالش هم درباره آن طبیعی است. در مجلس بحث خیلی داغ شد و نشان دهنده دموکراسی عمیق در کشور است. برخی می گفتند باید رد شود. این عجیب نیست. با تلقی خودشان این حرف را می زدند. لذت بخش ترین بخش کشور این است که افکار مختلف در مجلس بیان شود. این حسن دموکراسی است.



شما به عنوان رئیس مجلس فرصت چندانی برای ارتباط با جامعه ندارید. نوع ارتباط شما با جامعه چطور است؟ وضعیت اقتصادی مردم را چطور می بینید؟
ارتباطم با بخشهای مختلف مردم کم نیست. همین امروز با بازنشستگان تامین اجتماعی ملاقات داشتم و مشکلاتشان را از لحاظ بیمه تکمیلی و حقوق بازنشستگی بیان کردند. با مرغداران ملاقات داشتم و از مشکلات اخیر آنها مطلع شدم. با گاوداران ملاقات کردیم و مشکل شیر را مطرح کردند. غالبا به استانها که می روم با صنعتگران، اتاق بازرگانی و دیگران تماس دارم. ارتباطاتم کم نیست و علاقمندم با بدنه مردم ارتباط داشته باشم. این مسایلی که دارند را ببینیم.
عموما علاقه ای ندارم مردم را در مورد معیشت مایوس کنم. ولی وضع اقتصادی کشور خوب نیست. مهمترین مسئله قابل تمرکز مسایل اقتصادی است. این که رهبر معظم انقلاب فرمودند کار تولید، مجاهدانه است، حرف دقیق و بلندی است. با نگاهی به وضعیت ایران، چالش مهم را اقتصادی می دانیم. در این حوزه هم مشکل، رکود است. برخی جاها ۳۰ درصد بخشهای اقتصادی خوابیده و برخی جاها بیشتر. این مشکل هم با بزک کردن قابل حل نیست. لذا فکر می کنم دولت و مجلس امروز یک ماموریت بیشتر به جز اقتصاد مقاومتی ندارد. اگر بخواهیم مشکل بیکاری یا درآمد مردم حل شود تا از سختی دربیایند باید به تولید توجه کنیم. حتی برخی از آسیبهای اجتماعی نیز مربوط به عدم رونق تولید است. تحریمها نیز بی تاثیر نبودند. ولی همه مسایل به تحریم برنمی گردد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    صبح بخیر چیه موقع انتخابات شد همه به فکر ملت افتادید ؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    وضع چي خوبه كه اين يكيش باشه
  • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    اقتصاد مقاومتی قدم اولش بازنگری در حقوق مسئولان کشوره
  • بی نام GB ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    حال اقتصاد خیلی وقته خرابه.
  • ابوالفضل IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    پیشنهاد میکنیم طرح فروش خدمت سربازی بگذارید ما حاضریم از این راه به وضع اقتصادی کشور کمکم کنیم حتی حاضریم با وجود خرید دوره سربازی مون، یک دوره شش ماهه یا هشت ماهه بصورت کاملا رایگان برای کشور خدمت کنیم.این طرح برای کسانی که تحصیلات تکمیلی دارند از نون شب واجب تره.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    البته یه راه راحتتر هم هست اختلاسها تعطیل شه و مجلس واقعن به معنی واقعی بدون رودروایسی نظارت کنه و قوه قضاییه هم هر کسی بود بازداشت و رد مال کنه
  • بی نام A1 ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    اگه جنگ سوریه تموم بشه وضعیت اقتصادی یه تکون اساسی میخوره. کاش داعشی وجود نداشت.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    3 2
    ما باید ... تولید ملی باید ... زیرساختهای کشور باید ... نقاط ضعف باید ... برنامه ریزی ها باید ... و هزار باید و نباید دیگر اما از همه مهمتر ، مردم باید همچنان مقاومت کنند .