سریال «معمای شاه» در پی برخی اظهارنظرهای اخیر نویسندگان در «وبلاگ‌های خبرآنلاین» توضیحی را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی معمای شاه، روز دوشنبه نهم آذرماه «سید ابوالحسن مختاباد» از روزنامه‌نگاران حوزه موسیقی در مطلبی با عنوان «سریال معمای شاه؛ وقتی روح‌الله خالقی ۳۵ ساله بالای ۶۰ سال می‌شود» نوشت: «سریال معمای شاه علاوه بر خطاهای فراوان تاریخی و نگاه جانب‌دارانه، حتی ظاهر ماجرا را هم رعایت نکرده است و پیرمردی بالای ۶۵ و ۷۰ سال را به‌جای روح‌الله خالقی ۳۵ ساله به خورد تماشاگر داده است.... مشکل در اینجاست که روح‌الله خالقی در آن تاریخ (سال ۱۳۲۰) بیش از ۳۵ سال نداشت و قالب کردن مردی با گریم بالای ۶۵ سال به‌جای خالقی عملاً نوعی دیگر از تحریف تاریخ است که به سراغ این سریال آمده است. ضمن آنکه روح‌الله خالقی فردی بلندقد بود و استفاده از هنرپیشه‌ای کوتاه‌قد به‌جای او هم باز تحریفی دیگر است.»
نویسنده در ادامه نتیجه گرفته «حال با چنین وضعیتی که دست‌اندرکاران سریال حتی ظاهر کار را هم رعایت نمی‌کنند چگونه می‌توان به محتوای آن‌ها اعتماد کرد؟»
روابط عمومی سریال معمای شاه ضمن دعوت از نویسنده برای بیان جزیی و دقیق «خطاهای فراوان تاریخی و نگاه جانب‌دارانه» این سریال، یادآوری می‌کند به کار بردن عبارت «تحریف تاریخ» درباره هر اثر هنری و رسانه‌ای، دارای «بار حقوقی» است که در صورت لزوم نسبت دهنده باید آن را با دلیل و مدرک اثبات نماید؛

تحریف در لغت به معنی «تفسیر سخن برخلاف مقصود، کج کردن و گرداندن سخن از معنای اصلی‌اش» است حال‌آنکه تغییر در جزئیاتی مانند: سن و سال، لباس، نوع آرایش و... در آثاری از جنس معمای شاه که در کنار وجه تاریخی قرار است «روایتی داستانی و دراماتیک» از تاریخ داشته باشند، امری مرسوم است و در دیگر آثار تاریخی و نمایشی نیز مسبوق به سابقه است و بارها نیز اتفاق افتاده که در صورت لزوم و تمایل نویسنده ذکر خواهد شد. تحریف در چنین موقعیتی زمانی معنا می‌یابد که امر ساخت آهنگ «ای ایران» در معمای شاه به فرد دیگری نسبت داده شود یا اینکه روایتی غیر صحیح از روند ساخت این اثر ارائه گردد اما معمای شاه به همه خبرنگارانی که از راه «دور و نزدیک!» پیگیر این سریال هستند، اطمینان می‌دهد سازندگان سریال هم در مرحله تولید و هم در شرایط کنونی که این اثر تاریخی آماده نمایش می‌شود، با دقت و حساسیت جزئیات این‌چنینی را زیر نظر دارند اما قطعاً سریالی این‌چنینی‌ با یک اثر مستند تفاوت‌هایی دارد.
روابط عمومی این سریال همچنین با ابراز تأسف از لحن ناشایست و توهین‌آمیز وبلاگ نویس دیگر این رسانه که در مطلب «مشکل اصلی سریال معمای شاه» اعلام کرده بود: «تا اینجا که ندیدم هیچ آدمی که سرش به تنش بیرزد از سریال معمای شاه خوشش بیاید.» اعلام می‌کند نقد این اثر تلویزیونی حق تمامی رسانه‌ها و مخاطبان است اما بهتر است این نویسندگان در طرح مباحث این‌چنینی، نقد و تحلیل را دستمایه توهین به توده مردم و علاقه‌مندان این اثر تلویزیونی قرار ندهند.
در پایان روابط عمومی این سریال تلویزیونی امیدوار است این‌گونه اظهار نظرها در خصوص این سریال تلویزیونی جایگزین نقد و تحلیل کارشناسی اثر نشود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    39 8
    خدا پدر سریال کیمیا رو بیامرزه
    • ستاره A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      35 3
      خداپدرسریال شهرزادبیامرزه خوبه حداقل پول ملت حروم نکرده
  • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    67 5
    این توده مردم رو نشانم بده؟ شمایی توده مردم؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    65 3
    اونوقت کارگردان سریال که همه مخالفانش رو شاه دوست خطاب کرده.لحنش چگونه بوده؟کور خودشونند وبینای دیگران.
  • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    40 3
    سریال سوتی ها...
  • مجتبا A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    20 3
    خوب بود آقای ورزنده هم مثل آقای مجیدی اول اثرشون عنوان کنند که این روایت شخصی ایشونه و خودشون رو از بار مسئولیت تحقیق و دقت در تاریخ و ساخت اثری قابل استناد رها می‌کردند. اون وقت قطعاً ایرادی به ایشون و سریالشون نبود و احتمالاً تعداد بیننده‌هاشون هم از اینی که هست کمتر میشد. اما ایشون باید بدونند در همه جای دنیا، وقتی میخوان اثری تاریخی بسازند تلاش میکنند اون اثر کاملاً منطبق بر تاریخ باشه. چون مردم قراره اون رو ببینند و به خاطر بسپارند. الان که معمای شاه، مرحوم خالقی رو در سال ۱۳۲۰، شصت‌و‌پنج ساله نمایش داده، مردم فکر میکنند همین درسته. این که به مردم به بهانه دراماتیک کردن داستان اطلاعات غلط داده بشه تحریف نیست؟ پس چیه؟ دراماتیک کردن؟ چیو دقیقاً دراماتیک کردن الان؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    38 3
    با دیدن قسمت اول این سریال ،از دیدن آن به کل منصرف شدم.
  • بی نام US ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    23 3
    رسما تهدید به پی‌گیری قضایی می‌کنند و کاش سر سوزنی با قضا و حقوق آشنایی داشتند و می‌فهمیدند توهین از منظر حقوقی چیست و تحریف از منظر حقوقی و قضایی چیست تا نروند برای «تفهیم اتهام» به تعریف‌های لغت‌نامه‌ای از تحریف متوسل شوند.
  • بی نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    30 3
    تاریخ بهترین محکمه است
  • arad EU ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    41 4
    اخه مگر از صدا و سيماي ميلي توقع هم داريد كه تاريخ را بيطرفانه بيان كند ..تاريخ همين 10 ساله رو سروته ميگه واي بحاله 60 سال قبل رو ..اصلا مگر توقع حرف راست هم از صدا و سيما داريد ...ما كه دندان توقع را كلا كشيديم .
    • بی نام IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
      17 4
      آقا یادش به خیر سریال های «روزگار قریب» و «در چشم باد» بدون تحریف گفتن. ولی دیگه فکر نکنم بذارن سریال اینطوری ساخته بشه.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    20 3
    عجب یعنی خفه بشن و هیچی نگن چون احتمالا با بار حقوقی میرن دادگاه؟این دیکتاتوری نیست؟بعد هم اینکه هرجوری بخواید نمایش بدید و بگین مستند نیست پس چی از داستانت مستنده؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    25 5
    درود به شرف این وبلاگ نویس
  • بی نام A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    20 3
    نسبت دادن تحریف تاریخ به این اثر بار حقوقی دارد خیلی جالبه تهدید هم میکنن
  • 9999 IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    40 6
    حیف از پول که صرف این سریال شد
  • بی نام IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    45 4
    شاه معما نداشت.
  • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    23 4
    حیف پول مردم که به باد رفته
  • ksr A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    19 4
    از کی تا حالا تغییر در سن و سال کاراکتر های تاریخی اونم در حد 3040 سال تغییرات جزئی حساب میشه؟ : خود لحن این جوابیه نشون میده عوامل فیلم چقدر کار نابلدن و به جای جواب منطقی دادن، شروع کردن به تهدید کردن به قول یکی از دوستان، اوج خلاقیت های فیلم ساز اونجا بوده که حسام نواب صفوی رو برای نقش نواب صفوی انتخاب کرده :
  • م ح ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    22 4
    واقعا حيف پول
  • مهندس IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    13 3
    تغییر ظاهر افراد بر اساس نظر نویسنده درست است اگر مثلا در باره نقش اسکندر مقدونی در فیلمی صحبت کنیم نه نقش هنرمند معاصری مانند خالقی که ده ها عکس از او وجود دارد.
  • یک اهل موسیقی US ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    21 3
    ببخشید اگر الان خانواده آقای خالقی بیایند و اعتراض کنند که شما چرا پدرشان را ۳۰ سال پیرتر نشان دادید عملا شما تاریخ را تحریف نکردید
  • فرهاد IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    7 3
    بله یه همچین اشتباهاتی ایرادی به اصل سریال وارد نمیکنه. نه قضیه استاد خالقی و نه شعر "یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد" و نه مطالب دیگه‌ای که این روزا عنوان شده. اما این اشتباها یه سؤال اساسی تو ذهن بیننده به وجود میاره: اینکه واقعا نویسندگان سریال درمورد اثر به این مهمی یه تحقیق کوچیک کردن یا نه؟ با یه سرچ خیلی خیلی ساده میشه فهمید استاد خالقی متولد 1285 هستن. اما آیا نویسندگان این سریال این کارو کردن؟ سؤالی که تو ذهن مخاطب ایجاد میشه اینه: چه بسا درمورد بقیه شخصیتها هم تحقیقی نکرده باشن؟
  • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    17 3
    من به عنوان یکی از این توده مردم چند سوال دارم تامیزان سطح تحریف تاریخ و میزان آگاهی من ازتاریخ مشخص گردد. 1نشان دادن چندبرش پراکنده و بی ربط به هم از سالهای آخردوره رضاشاه انهم باگذاشتن چند تا فحش آبدار برای این شخصیت و معرفی آن به اینگونه به جوانان این مملکت و عدم نشان دادن وضعیت ایران در قبل و بعد از دوره 20ساله رضا شاه تحریف تاریخ نیست؟ 2 پررنگ کردن نقش ارنست پرون در3 قسمت اول و فهماندن بعضی چیزها .. آنهم به صورت ناقص به مخاطبی که تاریخ نخوانده است واز این شخصیت اطلاعی ندارد تحریف تاریخ نیست؟مگر محمدرضا پهلوی در آن سالها فقط خلاصه میشد درارنست پرون؟ 3 سوال آخر اینکه اگر با دیدن این سریال به اندوخته و آگاهی تاریخی این ملت انقلابی به اندازه پولی که خرج شده است اضافه نشد مقصر کیست؟
  • روابط خصوصی A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    25 4
    الان روابط عمومی سریال همه کامنت‌گذاران رو به دادگاه می‌کشه به جرم توهین. مراقب کامنتاتون باشین. والا.
  • سید IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    3 41
    این سریال درسته که ضعف هایی هم داره، ولی در کل خوبه، اقای ورزی گفتن برای همه ی بخش ها مدرک و سند دارن ولی افرادی که مخالفت میکنن،هیچ مدرک و سندی ندارن،فقط میگن که دروغه،
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    8 1
    http://www.khabaronline.ir/detail/484503 خواندن این جواب هم خالی از لطف نیست.
  • مصطفی RU ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    24 2
    احیانا خاموش کردن تلویزیون موقع پخشش هم بار حقوقی داره؟ یا ممکنه کارمون به دادگاه بکشه؟
  • بی نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    4 1
    http://www.khabaronline.ir/detail/483504/culture/television و این مطلب : آیا منتقدان معمای شاه شاهدوستند؟؟