۰ نفر
۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸

ایرنا به نقل از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نوشت: یکی از نتایج اعمال تحریم های اقتصادی، فعال سازی بخش خصوصی بود و اکنون بنابر شرایط حاضر، توسعه اقتصادی ایران بر روی ریل بخش خصوصی حرکت می کند.

محسن جلال پور عصر روز دوشنبه در نشست مشترک هیات مجارستانی با تجار ایرانی گفت: توافق ایران و غرب فرصتی را برای کشورهای اروپایی ایجاد کرده که کاهش حضور خود در ایران را جبران کنند.

وی خطاب به کشورهای اروپایی گفت: اکنون زمینه های سیاسی برای گسترش همکاریها آماده شده و باید به حضور بلندمدت و برنامه ریزی شده در ایران بیندیشید.

وی سابقه همکاری ایران و مجارستان در حوزه سنتی مواد غذایی، دام و ماشین آلات کشاورزی را یادآور شد و افزود: اکنون علاوه بر زمینه های پیشین ، حوزه های جدید برای تجار دو کشور فراهم شده است.

وی افزود: علاوه بر این، موضوع تولید مشترک و صادرات به کشورهای همسایه یکی از ظرفیت های قابل توجه است.

رئیس اتاق ایران گفت : تکنولوژهای زیست محیطی، آبیاری، تولید و کشت گلخانه ای از جمله زمینه هایی است که طرف های ایرانی خواستار مشارکت فعالان اقتصادی دیگر کشورها شده اند.

وی اضافه کرد : تولید مشترک در زمینه قطعات خودرو، توریست و گردشگری و حضور در پروژه های نیمه تمام از دیگر زمینه هایی است که تجار مجارستانی می توانند برای آن برنامه ریزی داشته باشند.

وی گفت: امروز پنج یادداشت تفاهم بین اتاقهای ایران و مجارستان امضا شد، همچنین یادداشت تفاهم اتاق ایران با خانه ملی مجارستان و همچنین سه تفاهم همکاری میان دو کشور نیز به امضا خواهد رسید.

جلال پور اضافه کرد: اتاق ایران برنامه تشکیل شورای مشترک مجارستان و ایران را در برنامه دارد و انتظار می رود نهادی مشابه نیز در مجارستان تشکیل شود.

سال 1952 برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم یک موافقت نامه بازرگانی بین ایران و مجارستان امضا شد که اساس و پایه مبادلات بین دو کشور در سال های بعد قرار گرفت.

سال 1952 تا 1966 بطور کلی حجم مبادلات بین دو کشور چندان زیاد نبود و در مجموع از 11.5 میلیون دلار فراتر نرفت . در مه 1966 (اردیبهشت 1345 ) یک موافقت نامه بازرگانی و پرداخت برای مدت سه سال بین دو کشور به امضا رسید که براساس آن حجم مبادلات بازرگانی بین دو طرف برای سال اول 26 میلیون دلار و برای سال دوم 29.2 میلیون دلار و برای سال سوم 33 میلیون دلار پیش بینی شد.

مطابق موافقت نامه مزبور ،کالای صادراتی ایران به مجارستان خشکبار، دانه های روغنی، چای، توتون و فرآورده های آن، پنبه، روغن نباتی، ماهی ، کنسرو ، پوست و روده ، پشم و ابریشم طبیعی و فرش و پارچه های ابریشمی، منسوجات جوراب و زیرپوش و منسوجات نخی و نخ پنبه و سنگ های معدنی و سنگ های قیمتی مانند فیروزه، محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی و گوگرد و غیره که قریب چهل رقم کالای صادراتی بود.

سازمان توسعه تجارت ایران رقم فعلی مبادلات تجاری دو کشور را 35 میلیون دلار اعلام کرد.

22439 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =