باهنر: رای خریدن و سفره انداختن های آن چنانی در انتخابات خلاف قانون است/5

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت لایحه شفاف سازی هزینه های انتخابات را شتابزده تهیه و به مجلس فرستاد.

به گزارش خبرآنلاین محمدرضا باهنر در ادامه نشست خبری خود در کافه خبر خبرآنلاین، در واکنش به اینکه حزب کارگزاران خود را محور اصلاح طلبان دانسته، گفت: این درد مشترک ماست که همه دنبال محور می گردند، تا دور آن جمع شوند. در اصلاح طلبان هم همینطور است. کارگزاران می گوید ما مرکز هستیم و گروه های دیگر هم همین را می گویند. در میان اصولگرایان هم همین وضع است. این شرایط فقط مخصوص اصلاح طلبان و یا اصولگرایان نیست.

وی در پاسخ به این سئوال که لتصويب نهايي ايحه شفاف سازی منابع مالی کاندیداها -که با قيد دو فوريت به مجلس آمد و تنها يک فوريت آن به تصويب رسيد- به انتخابات مجلس دهم می رسد، يا نه؟ تصریح کرد: ما تلاش می کنیم برسد. دو فوریت اين لايحه به این دلیل رای نیاورد که متن لایحه دقیق نبود و دولت شتابزده آن را تهیه کرده بود. مجلس احساس کرد این موضوع خطیر است و باید یک دور به کمیسیون برود و در آنجا بررسی دقیق تر شود. به همین دلیل به دو فوریت رای نداد. کمیسیون اگر سریع به اين لايحه رسیدگی کند راه هایی داریم که خارج از نوبت مي توان آن را به صحن علني برگرداند. مشروط بر اینکه کمیسیون بتواند به جمع بندی برسد.

وی افزود: اما هزینه های نمایندگان در دوران انتخابات مجلس همیشه مسئله بوده است. سه گروه کشور در دنیا داریم. برخي کشورها «تک حزبی» هستند که می گویند خزانه و حزب یک جیب دارند و برای هزینه هم مشکلی ندارند. اما کشورهایی که رقابت احزاب در آنها جدی است، دو راه دارند یا باید حاکمیت به آنها پول دهد یا باید از بنگاه های اقتصادی پول بگیرند. هر دو نمونه آن هم موجود است.

باهنر خاطرنشان کرد: البته این هم ضابطه دارد و امتیاز بندی می کنند. به نسبت فعالیت و فراگیری که احزاب دارند، هزینه نامزدها را می دهند. اما یک روش  هم  روش غربی  است که بنگاهایی اقتصادی به احزاب کمک می کنند. به عنوان مثال در آمریکا شرکت های اسلحه سازی به جمهوری خواه‌ها و شرکت های نفتی به دموکرات ها کمک می کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما که خدا را شکر، سیستم تک حزبی نداریم و نباید هم داشته باشیم، دولت هم نمی تواند به طور رسمی به نامزدها کمک کند. از طرفی می گویند، اگر از کسی هم پول بگیرید، وام دار آن شخص می شود. این مسئله در کشور هنوز  به صورت ریشه ای حل نشده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلی انتخابات را تدوین کرده و در آنجا به موضوع هزینه های نامزدها پرداخته ایم که تقدیم رهبری شده است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: از سوی دیگر، عده ای معتقدند که نباید برای تبلیغات هزینه کرد. در حالیکه به نظر من مقداری از شور انتخابات با تبلیغات است. هر چند که رای خریدن و سفره انداختن های آن چنانی خلاف قانون است، اما اگر کاندیدایی بخواهد حداقل اسم خودش را به مردم معرفی کند، باید هزینه بالایی انجام دهد.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    4 0
    از حقوق مردم سیب زمینی پخش کردن چطور؟