حضور بزرگان فرهنگ و هنر ایران در آیین نکوداشت شمس در تبریز

نخستین آئین نکوداشت شمس تبریزی با حضور بزرگان فرهنگ و هنر ایران به همت بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، آئین نکوداشت این عارف قرن هفتم هجری در تالار پتروشیمی تبریز و با حضور ادبا، شاعران، مسئولین استانی، تولیت مقبره شمس تبریزی در خوی، همایون شجریان، استاد کریمی مراغه ای، سفیر بلاروس در ایران و نمایندگان رسانه ها برگزار شد.

حضور دکتر محمد علی موحد،عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار و حقوق‌دان ایرانی و همایون شجریان خواننده پرآوازه ایران در این آیین نیز زنگ و بوی هنری بسیار ارزشمندی به مجلس بخشید و ارزش ادبی و هنری مجلس را دو چندان کرد.

دکتر محمدعلی موحد در این آئین طی سخنانی گفت:: طبق پیشنهاد قبلی اکنون برگزاری این همایش با شکوه در زادگاه شمس بسیار مسرت بخش است.

وی با اشاره به مقام بزرگ شمس تبریزی و سیر و سلوک عرفانی او، گفت: شمس تبریز، آفتاب و مولانا مهتاب شمس تبریزی بود.

استاد موحد افزود: تاریخ تبریز سرشار از نام بزرگان بسیاری است که سرمنشاء تاثیرات فروانی در کشور بوده اند، البته مکان هایی در این شهر مثل مقبره شعرا و ربع رشیدی وجود دارد که آگاهی و آشنایی کافی از آنها نداریم لذا جایگاه علمی و فرهنگی تبریز باید همواره در حال توسعه باشد.

نکوداشت شمس تبریزی

این عرفان پژوه و تاریخ نگار نامی ایران همچنین با تقدیر از دست اندرکاران این همایش گفت: بسیار خوشحالم که مسئولان دولت در آذربایجان شرقی حسن نیت داشته و آگاه به مسایل، واقف به مشکلات هستند.

موحد با بیان اینکه تاریخ ایران نشان می دهد که باید همه وحدت داشته باشیم و قوه یکدیگر را خنثی نکنیم، خاطر نشان کرد: برای توسعه و پیشرفت ایران باید هم آواز باشیم و همگی تلاش کنیم.

این گزارش می افزاید، حضور همایون شجریان، استاد آواز و موسیقی ایران نیز در این مراسم که با استقبال حاضرین روبرو شده بود، طی سخنان کوتاهی اظهار کرد: من در 'قونیه' به پابوس حضرت مولانا رفته بودم، برای بازگشت به کشور و برای شرکت در این مراسم تفعل زدم. من بر اساس همین تفعل با چشم و گوش باز و دهان بسته در این همایش شرکت کرده ام و اجازه بدهید تنها شنونده بزرگان در این مجلس باشم.

یک استاد دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: بیان شمس ادیبانه است و یکی از ویژگی های تعلیمی شمس در معارف دینی و عرفان عینیت گرایی اوست.

استاد کریم زمانی اظهار کرد: شمس تبریزی معنویت را از زوایه و به خاطر بحرالعلوم شدن نمی دید بلکه برای رسیدن به مراتب بالای انسانی و اصلاح اخلاق و سلوک می دید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در حاشیه این مراسم گفت: این همایش پیش برنامه ای برای برنامه های آینده بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان است.

علی اکبر صفی پور افزود: سلوک شمس تبریزی رهیافتی برای رسیدن به احدیت است و هر فعالیتی که انسان را به معرفت نزدیک کند مقدس است.

نکوداشت شمس تبریزی

وی اظهار کرد: در این برنامه به احترام شمس تبریزی، مقامات رسمی سخنرانی نداشتند و گوش دل به بیان معرفت مولانا و شمس تبریزی از زبان استادان این حوزه پرداختند.

صفی پور یادآورشد: شمس تبریزی در طول قرن های متمادی عاشقان و دلباختگان زیادی پیدا کرده اما در این برنامه به علت نزدیکی به اربعین حسینی و احترام این ایام برنامه هنری نداشتیم.

گفتنی است این برنامه رسمی که توسط بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان ترتیب یافته بود، برای نخستین بار به طور رسمی به زبان ترکی آذربایجانی برگزار شد.

در این مراسم همچنین استاد کریمی مراغه ای به قرائت شعر پرداخت و از تمبر یادبود نخستین آئین نکوداشت شمس تبریزی رونمایی شد.

سردیس همایش نیز به استاد محمدعلی موحد، کریمی مراغه ای، همایون شجریان و سفیر بلاروس اهدا شد.

نکوداشت شمس تبریزی

تندیس بنیاد شمس خوی نیز توسط مسئولان این بنیاد به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اهدا شد.

محمد بن علی بن ملک داد تبریزی ملقب به شمس الدین یا شمس تبریزی در سال ۵۸۲ هجری قمری در تبریز دیده به جهان گشود و در سالٔ ۶۴۵ هجری قمری وفات یافت و مشهور سدهٔ هفتم هجری است و سخنان وی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده، مریدان گردآوری کرده اند که به نام «مقالات شمس تبریزی» معروف است.

شمس تبریزی عاشق سفر بود و بیشتر عمر خود را به سیر و سیاحت گذراند آنچنان که به روایت افلاکی جماعت مسافران صاحبدل او را پرنده خطاب کرده اند.

شمس تبریزی در ۲۶ جمادی الثانی ۶۴۲ (برابر ۶ دسامبر ۱۲۴۴ میلادی و ۱۶ آذر ۶۲۳ هجری خورشیدی) به قونیه ترکیه رسید و با مولوی ملاقات و با شخصیت نیرومند و نفس گرمی که داشت مولانا را دگرگون کرد.

در منابع قدیمی مزار او را در شهر خوی در آذربایجان غربی ذکر کرده اند. در مجمل فصیحی (تألیف شده در ۸۴۵) که در حوادث سال ۶۷۲ می نویسد: «وفات مولانا شمس الدین تبریزی مدفوناً به خوی».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =