انتخابات اسفندماه بالاخره  الکترونیکی برگزار خواهد شد یا خیر؟/ پرونده

موضوع برگزاری انتخابات مجلس دهم به صورت الکترونیکی از مهر ماه امسال جدی شد.

زینب صفری: هر چند پیش از مهر سالجاری و در دور نهم انتخابات مجلس، رای گیری الکترونیک به صورت آزمایشی در 14 حوزه انتخاباتی انجام شده بود، اما این اعلام معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات مبنی بر اینکه" انتخابات امسال در یک سوم حوزه ها به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد"  (اینجا) این موضوع را وارد فاز جدی تر و عملیاتی تری کرد. هدف از برگزاری انتخابات الکترونیک به گفته معاون سیاسی وزیر کشور حفظ آرای  مردم و صیانت از اعتماد رای دهندگان است. (اینجا)

سه روز بعد از این اعلام، امیر شجاعان رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور اطلاعات دقیقتری از این موضوع داد و گفت " دولت یازدهم پیشنهاد برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در ۹ کلانشهر کشور را ارائه داده که اجرای آن مشروط به توافق نهایی با شورای نگهبان است". او توضیح داد که سامانه جامعي تهيه شده و در تمامي شعب كشور به كار گرفته خواهد شد تا از ۲۵ فرايند انتخابات الكترونيك، ۲۴ فرايند آن از جمله احراز هويت، تجميع آرا و فرايندهاي روز اخذ رأي در شعب به صورت الكترونيكي انجام شود. (اینجا) به دنبال این اظهارات، شانزدهم مهرماه نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان از ارائه جدول زمان‌بندی 70 مرحله‌ای برای برگزاری انتخابات الکترونیک از سوی وزارت کشور به این شورا خبر داد.(اینجا)

اما این سخنان در حالی بود که هفدهم مهرماه انتخابات سازمان نظام مهندسی به عنوان پیش درآمد انتخابات مجلس دهم برای اولین بار به صورت الکترونیکی برگزار شد. انتخاباتی پر حاشیه که البته در سه استان هم ناتمام ماند.(اینجا) این موضوع خلا های قانونی انتخابات الکترونیکی را بیش از پیش عیان کرد.

گام بعدی از آن مجلس بود تا تمهیدات قانونی برگزاری این نوع انتخابات را در نظر بگیرد. به همین جهت 22 مهرماه در جلسه علنی مجلس، نمایندگان تصویب کردند که انتخابات بصورت الکترونیکی برگزار شود. (اینجا) چند روز بعد هم امیری سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد که "شورای نگهبان تجهیزات فنی انتخابات تمام الکترونیک را تایید کرده است. او همچنین از مجلس به دلیل تصویب طرح قانون انتخابات و فراهم کردن بستر حقوقی انتخابات الکترونیکی تشکر کرد. (اینجا) حتی اعلام شد که آیت الله یزدی از مدافعان برگزاری انتخابات الکترونیک است. (اینجا) موضوعی که بیانگر نگاه مثبت برخی از اعضای موثر شورای نگهبان نسبت به انتخابات الکترونیک بود و امید به اجرایی شدن این انتخابات را افزایش می داد. به خصوص که مقیمی معاون سیاسی وزیر کشورهم  گفت که هم شورای نگهبان و هم وزارت کشور بر الکترونیکی شدن انتخابات اتفاق نظر دارند اما باید این اطمینان حاصل شود که در برگزاری الکترونیکی دچار مشکلی نخواهیم شد. مقیمی این را هم گفت که وزارت کشور سخت افزار ویژه انتخابات را تهیه و به شورای نگهبان داده و قرار است نرم افزار ویژه  آن را هم کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان با رایزنی های مشترک تهیه کنند.  (اینجا) به گفته مقیمی دولت اعتبار ماشینی کردن برگزاری انتخابات اسفندماه را در یک سوم از حوزه های انتخاباتی کشور را تامین کرده و حالا وقت آن است تا زمینه های سخت افزاری اجرای آن فراهم شود. (اینجا)

هفتم آبان ماه اما خبرهای بهتری از برگزاری انتخابات الکترونیکی شنیده شد. وقتی که سخنگوی وزارت کشور از تایید سخت‌افزار برگزاری الکترونیکی انتخابات در شورای نگهبان خبر داد و گفت: در حال تهیه نرم افزار انتخابات الکترونیکی هستیم تا آن را هر چه زودتر به شورای نگهبان تقدیم کنیم . (اینجا) سه روز بعد هم مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور از تامین 160 میلیارد تومان هزینه برگزاری انتخابات الکترونیک توسط دولت خبر داد.(اینجا)

این اما همه ماجرا نبود. در شرایطی که موضوع برگزاری الکترونیکی انتخابات در یک سوم حوزه های انتخابیه از سوی وزارت کشور جدی دنبال می شد و حتی مسئولین استان هایی نظیر چهارمحال و بختیاری و اصفهان اعلام کردند که آمادگی برگزاری این نوع انتخابات را در استان خود دارند، (اینجا) و (اینجا) رییس هیئت نظارت بر انتخابات استان تهران از مشکل بزرگ صندوق های رای گیری الکترونیک رونمایی کرد. تهرانی گفت که با تست دستگاه الکترونیکی تعبیه شده برای انتخابات مشخص شده این دستگاه در هر یک ساعت تنها از 10 نفر رای می‌گیرد. او گفت که بعید می‌داند که تغییر بیشتری نسبت به این سیستم در روزهای آتی ایجاد شود. (اینجا)

با این وجود اما وزارت کشور راه خود را می رفت. هفته پایانی آبان ماه، محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور از تهیه نرم افزار برگزاری انتخابات الکترونیکی خبر داد و گفت که این نرم افزار در اختیار کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان قرار گرفته است.(اینجا) فردای آن روز هم در حاشیه نشست وزیر کشور با اعضای ستاد انتخابات از صندوق های الکترونیکی اخذ رای در انتخابات مجلس و خبرگان رونمایی شد. (اینجا)

اما در حالی که رییس هیئت نظارت بر انتخابات استان تهران از سرعت پایین رای گیری در صندوق های الکترونیک (هر ساعت تنها ررای گیری از ده نفر) سخن می گفت خجسته رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس سهولت و سرعت در اخذ رای را یکی از ویژگی های صندوق های الکترونیکی عنوان کرد. به گفته او سرعت، دقت و عدم نفوذپذیری جزء مولفه‌های اصلی نرم‌افزار برگزاری انتخابات الکترونیک است. (اینجا)

در ادامه اما اظهارات مسئولین شورای نگهبان اما و اگرهای جدیدی را پیش روی برگزاری انتخابات الکترونیک گذاشت. از جمله شنبه گذشته سیامک ره پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت که برای برگزاری انتخابات الکترونیکی خلا قانونی وجود دارد. ره پیک گفت: "طبق جدول زمان‌بندی 70 مرحله‌ای برای بررسی روند برگزاری انتخابات الکترونیک که بین وزارت کشور و شورای نگهبان مورد توافق قرار گرفته، بنا بوده تا آبان‌‌ماه این مراحل تمام شود، البته بحث قانونی هم هنوز در این باره انجام نشده، لذا هم درباره بحث‌های فنی و هم بحث‌های قانونی در مورد انتخابات الکترونیک خلاهایی وجود دارد که باید انجام شود." به گفته ره پیک، موضوع قانون، شعب و تعداد حوزه‌‌های انتخابیه برای اعلام نظر شورای نگهبان باید زودتر تعیین تکلیف شده و به شورای نگهبان اعلام شود. (اینجا)

یکشنبه هشتم آذر نیز نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که "برای انتخابات الکترونیک از جدول زمان‌بندی عقب هستیم". ابراهیمیان گفت: بر اساس گزارش‌هایی که ما دریافت کرده‌ایم دوستان ما در وزارت کشور زمینه را برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی فراهم کرده‌اند، ولی اینکه انتخابات به صورت الکترونیکی در چه حوزه‌ها یا چه کلانشهرهایی با توجه به شکل و فرم روند جدید امکان برگزاری پیدا می‌کند نیاز به این دارد که جزئیات در مورد این موضوع به ما منتقل شود، کنترل‌های لازم انجام شود، مانورهای لازم صورت بگیرد و ما بررسی کنیم که آیا ما می‌توانیم فضای فیزیکی و نیروی لازم را در رابطه با اجرا و نظارت در این روند فراهم کنیم یا نه.

در همین حال سخنگوی وزارت کشور هم اعلام کرده است که از 25 مرحله برگزاری انتخابات الکترونیک، زیرساخت‌های 24 مرحله آن فراهم شده است. به گفته او فرآیند بیست و پنجم عبارت از جایگزین کردن صندوق‌های الکترونیکی کسب آرا به جای صندوق‌های دستی است. امیری با بیان اینکه ما با شورای نگهبان در خصوص اصل برگزاری انتخابات الکترونیک و حفظ امنیت داده‌ها و نفوذناپذیری سیستم هم عقیده هستیم، گفت که سیستم عاملی که در این زمینه طراحی شده بومی است و به هیچ شبکه‌ای وصل نیست و از شبکه داخل استفاده شده است.

با این همه اما هنوز معلوم نیست سرانجام برگزاری انتخابات الکترونیک چه خواهد شد. ظاهرا موضوع کند بودن سرعت رایگیری در صندوق های الکترونیک، خلا های قانونی در این زمینه و تهیه نرم افزار اجرای این مدل انتخابات مهم ترین چالش های پیش روی وزارت کشور و شورای نگهبان در برگزاری انتخابات الکترونیکی در اسفندماه است.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =