ظاهراً گروهی از سران عربستان سعودی در تدارک اعدام روحانی بلندپایه‌ی شیعی شیخ نمر باقر النمر هستند تا راهپیمایی اربعین را به آشوب بکشند و شیعیان و ایران را متهم به خشونت، تروریزم، و دخالت در عراق کنند.

از نشانه‌های نبودن توان اداره در حاکمان یک کشور این است که مشکلات را به گردن همسایگان یا کشورهای دیگر بیندازند و حتی مشکلاتی بسازند و به پای دیگران بنویسند تا بی‌کفایتیشان آشکار نشود. متأسفانه حکومت عربستان سعودی از زمان مرگ ملک عبدالله با وجود تمام بزرگ‌منشی‌ها، ملایمت‌ها و محبت‌های ایران رویه‌ی دشمن‌سازی از ایران و شیعیان را در پیش گرفته است. گماردن عادل الجبیر سفیر فتنه‌گر پیشین عربستان سعودی در ایالات متحده به مقام وزارت خارجه که دشمنی آشکار و عمیقی با ایران دارد از نشانه‌های این رفتار زشت است.

اکنون نیز ظاهراً عربستان در پی زمینه‌چینی برای اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر است؛ روحانی شیعه‌ی میانه‌رو پر طرف‌دار و فعال حقوق بشر اهل عربستان که سال‌ها است به اتهام‌هایی اثبات نشده در زندان‌های عربستان سودی به سر می‌برد و در این مدت چهار بار نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

عربستان چه سودی از اعدام او می‌برد؟ اولاً از یک مخالف معتدل خلاص می‌شود. عربستان نیاز دارد وانمود کند مخالفانش از خودش تندروتر هستند تا بتواند حامیان غربیش را پشت سر خودش نگه دارد. دوم این که به شیعیان عربستان بقبولاند مبارزه‌ی قانونی و مسالمت‌آمیز راه به جایی نمی‌برد و آنان را به سوی خشونت هدایت کند تا بتواند پروژه‌ی «شیعه یعنی تروریست» را که عادل الجبیر در مصاحبه‌ی اخیرش کلید زده به مقصد برساند. سوم این که روی پتانسیل پیاده‌روی اربعین حساب باز کرده‌اند تا با پخش خبر اعدام، شیعیان را به واکنش احساسی وادار کنند و ایران را متهم به ایجاد آشوب و نزاع مذهبی در عراق کنند.

در چنین شرایطی عاقلانه‌ترین شیوه‌ی رویارویی با چنین توطئه‌ای سوق دادن دسته‌های شرکت‌کننده در راهپیمایی به سمت اعتراض باشکوه ولی کاملا مدنی و به دور از خشونت است. شیوه‌ی رویارویی با دشمنی آشکار بسیاری از سران سعودی نه انکار این دشمنی و نه گرفتار شدن در دام این دشمنی است. باید آگاهانه از درگیری پرهیز کرد اما باجی نیز به این گروه نداد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483868

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    10 9
    آیا وزارت امور خارجه و یا سایر نهادهای مرتبط با تقریب مذاهب اسلامی نمی توانند از طریق واسطه هایی به عربستان فشار بیاورند تا جلوی این اقدام غیر منصفانه گرفته بشود؟ اگر نمی توانند آیا بهتر نیست برای ایجاد چنین کانال های ارتباطی سرمایه گذاری بیشتری شود. به نظر می رسد سیاست خارجی ایران در برابر تغییر رویه سعودی ها بسیار منفعل عمل می کند.
  • شمس تبریزی A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    18 23
    عربستان در سوریه و یمن قافیه را باخته و در مسیر دشمنی با ایران افتاده. شیخ را هم فقط به خاطر نشان دادن نفرتش نسبت به ایران می خواد اعدام کنه. به نظرم فقط با اولتیماتوم میشه مانع این کار شد مانند همین اولتیماتوم اخیر رهبری درباره کشته شدگان منا.دل بستن به سازمان های حقوق بشری به نظرم مانع اعدام شیخ نمی شود. من به کارکرد دیپلماسی درباره کشورهای خاورمیانه معتقد نیستم. باید همان کاری را کرد که روسیه و آمریکا در قبال این کشورها به کار می برند. یعنی مشت آهنین و البته این مشت آهنین هم تقویت بنیه نظامی و فناوری را لازم داره. پوتین از دیپلماسی در مقابل اردوغان استفاده نکرده. با عرض پوزش فقط بهش گفته خفه شو و منتظر عواقب باش. به نظرم ایشان خاورمیانه ای ها را بهتر از ما می شناسه.