لامپ گیاهی؛تامین روشنایی در نقاط دور‌افتاده از خاک گلدان

همشهری آنلاین نوشت: دسترسی به شبکه برق دربرخی از مناطق جهان، مانند مناطقی با بافت گیاهی متراکم به صورت مداوم امکان‌پذیر نیست و یافتن برق برای فعالیت‌های حیاتی مانند تامین روشنایی در تاریکی شب‌ها، کار دشواری خواهد بود.

گروهي از دانشمندان دانشگاه پرو براي رفع اين مشكل ابزاري به نام لامپ‌هاي گياهي را در روستايي به نام نوو ساپوزا در پرو به آزمايش گذاشته‌اند. اين لامپ‌ها دو ساعت در روز روشنايي دارند و مي‌توانند روشنايي LED را با كمترين ميزان مصرف انرژي در اختيار ساكنان روستا قرار دهند.منبع انرژي اين لامپ‌ها مواد معدني درون گياه و خاكي است كه گياه درون آن رشد مي‌كند. در اين تكنيك گياه و خاك درون گلدان‌هايي چوبي كه از سيستم آبرساني حفاظت‌شده‌اي برخوردارند، قرار مي‌گيرند. سپس درون گلدان سيستم مولد برقي قرار مي‌گيرد كه مي‌تواند مواد مغذي درون خاك و گياه را از طريق جذب الكترون‌هاي ريزارگانيزم‌هاي آزاد شده توسط گياهان در حين رشد، به برق تبديل كرده و چراغي كه درون گلدان‌ها كارگذاشته شده را روشن سازد.

دانشمندان 10 گلدان مولد برق را به روستاييان نوو ساپوزا اهدا كردند، روستايي كه در جنگل‌هاي باران‌زاي اوكايالي واقع شده‌است،‌ منطقه‌اي كه دسترسي بسيار كمي به برق دارد. اگرچه بافت گياهي متراكم اين منطقه خود به عاملي تبديل شده تا اين روستا از شبكه برق كشور محروم بماند، اما خاك غني كه در روستا وجود دارد، به منبعي مناسب براي توليد تعداد بيشتري از لامپ‌هاي گياهي تبديل شده‌است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    5 0
    تو ایران بود الان براشون قبض برق فرستاده بودند.
  • بی نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    2 0
    ای والله عجب ایده با حالی...
  • بی نام GB ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 1
    واکنش های شیمیای خاک باعث حرکت الکترون میشه و میشه باهاش مقدار کمی الکتریسیته از واحد سطح بدست آورد
  • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    8 0
    ممنون از دانشمنداني كه هميشه به فكر افراد محروم هستند. دستشان را مي بوسم.