ایسنا نوشت: وزیر آموزش و پرورش در حاشیه اختتامیه دومین کنفراس عدالت و توسعه آموزشی گفت: امسال ۴۰ هزار کلاس درس با بخاری‌های نفتی خداحافظی کرده و برنامه‌ریزی کردیم که ظرف یکی دو سال آینده سیستم‌های گرمایشی مدارس را به طور کامل استانداردسازی کنیم تا دانش‌آموزان دیگر نگرانی بابت سیستم‌های گرمایشی مدارس نداشته باشند.

علی‌اصغرفانی در اختتامیه دومین کنفرانس عدالت و توسعه آموزشی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اعلام کرده‌ایم همه کسانی که مایلند به آموزش و پرورش در زمینه‌های مختلف کمک کنند می‌توانند پرداخت‌های نقدی خود را به صندوق توسعه و عدالت آموزشی واریز کنند، گفت: همچنین می‌توانند همه پولی را که قصد کمک دارند در یک حسابی قرار بدهند تا سود حاصل از آن به نفع دانش‌آموزان و آموزش و پرورش مناطق کمتر توسعه یافته مورد استفاده قرار گیرد.

او ادامه داد: امیدواریم با توجه به روحیه خوبی که از مردم سراغ داریم بتوانیم کیفیت آموزش و پرورش را بخصوص در مناطق دور افتاده و محروم افزایش دهیم و شعار خود را مبنی بر توسعه عدالت آموزشی در برنامه ششم توسعه محقق کنیم.

کاهش شکاف آموزش دختران و پسران پس از انقلاب

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره عدالت آموزشی جنسیتی گفت: در سطح کلان کشور ۵۱ درصد دانش‌آموز پسر و ۴۹ درصد دانش‌آموز دختر داریم که این آمار و گزارش در سطح بین‌المللی نیز بازتاب خوبی داشت و از آن تقدیر شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفق شدیم شکاف بین آموزش دختران و پسران را کاهش داده و بخصوص در دوره‌های فنی و حرفه‌ای و بالاتر از مقطع ابتدایی هم توفیقات خوبی به دست بیاوریم.

فانی درباره سیستم‌های گرمایشی مدارس، گفت: امسال ۴۰ هزار کلاس درس با بخاری‌های نفتی خداحافظی کرده و برنامه‌ریزی کردیم که ظرف یکی دو سال آینده سیستم‌های گرمایشی مدارس را به طور کامل استانداردسازی کنیم تا دانش‌آموزان دیگر نگرانی بابت سیستم‌های گرمایشی مدارس نداشته باشند.

تعهد ۸۰۰ میلیاردی خیرین مدرسه ساز 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعهد ۸۰۰ میلیارد تومانی خیرین مدرسه‌ساز برای ساخت مدارس در سطح کشور امسال، گفت: آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اداره تعلیم و تربیت نیست و باید همه در آن مشارکت داشته باشند. تمام امید ما به این است که در برنامه ششم توسعه عنایت ویژه‌ای به آموزش و پرورش شود.

فانی با بیان اینکه عدالت آموزشی دارای دو بعد کمی و کیفی است، گفت: در بعد کمی بر این اصل تمرکز داریم که هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه نماند.

او افزود: عدالت کمی در دوره ابتدایی تقریبا به نتیجه رسیده است و ۹۹ درصد از کودکان ۶ تا ۱۰ سال در کشور در مدارس مشغول تحصیل هستند. همچنین در این زمینه موفق شدیم ۱۱۰ مدرسه تک دانش‌آموزی و ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه با کمتر از پنج دانش‌آموز را اداره کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش این وزارتخانه در توسعه کمی آموزش قابل توجه است، گفت: در دوره ابتدایی نزدیک به ۹۹ درصد، در دوره متوسط اول حدود ۹۴ درصد و در متوسطه دوم بیش از ۸۲ درصد از نوجوانان در سطح کشور در کلاس‌های درس هستند. البته در متوسطه به دلیل تخصصی‌تر شدن دروس، ساماندهی کمی مشکل‌تر است و ما دو روش روستامرکزی و مدارس شبانه‌روزی را مورد استفاده قرار دادیم تا هیچ دانش‌آموزی از مدرسه محروم نشود.

فانی افزود: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی داریم که اسکان آنها، تجهیزات خوابگاهی، هزینه‌های جاری و تغذیه آنها بسیار پرهزینه است و دولت در حد توان خود این مدارس را اداره می‌کند، اما حتما نیازمند کمک است تا دانش‌آموزان دچار مشکل تغذیه‌ای نشوند.

بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه

او در ادامه به عدالت کیفی آموزش اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند، اما آیا همگی از کیفیت لازم برخوردارند؟ کیفیت فضا، تجهیزات، توزیع متعادل امکانات، مدیریت مدارس، کیفیت و تجربه معلمان، پژوهش و پژوهش‌محوری در مدارس و ارزشیابی صحیح از خروجی‌های مدارس در حوزه عدالت کیفی جا می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه توزیع امکانات و کیفیت آموزشی در همه کشور یکسان نیست و مدارس ما از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. تفاوت سطوح آموزشی قابل توجیه نیست و بحث عدالت کیفی باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

فانی با اشاره به سیاست‌های اصلی آموزش و پرورش از جمله بهسازی منابع انسانی، گفت: در راستای سند تحول بنیادین، طرح رتبه‌بندی معلمان از امسال آغاز شده که ارتقای کیفیت آموزشی در بعد انگیزشی و مهارتی برای معلمان در قالب آن دنبال می‌شود.

او افزود: ارتقای مدیریت آموزشگاهی یکی دیگر از سیاست‌های ماست. اگر در راس هر مدرسه یک مدیریت توانمند قرار گیرد، با همین امکانات ناقص می‌توان مدارس را بهتر اداره کرد. سومین سیاست ما نیز توسعه مشارکت‌هاست. آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت، پرمخاطب‌ترین دستگاه کشور است و وزارتخانه‌ای است که به تنهایی قادر به اداره امور نیست. اگر همه درگیر آموزش و پرورش شوند به تدریج کیفیت لازم حاصل خواهد شد. در پایان این مراسم از صندوق توسعه و عدالت آموزشی رونمایی شد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مدیر مدرسه A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    این که چیزی نیست ما در وسط شهر با داشتن گاز طبیعی هنوز بخاری نفتی روشن می کنیم
  • بی نام RO ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    آقای فانی مگر حقوق و مزایای معلمین استاندارد است که مدارس ما استاندارد باشد ، مگر مسئولین ما استاندارد عمل میکنند که مدارس ما استاندارد باشد . دلت خوشه
  • بازنشسته فرهنگی IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    انتخاب آقای فانی برای آموزش و پرورش ایران فاجعه ای بود که سال ها بعد تبعات آن مشخص خواهد شد همان طوری که مردم چند سال بعد معنی تدبیر و امید را خواهند فهمید البته بازنشستگان فرهنگی به علت مسائلی که در سال 94 دولت محترم برای آنان بوجود آورد ماهیت این دولت برایشان روشن شده است خلاصه عملکرد دولت " تبعیض و بی عذالتی" است