ابوالفضل جلیلی: اگر شهید آوینی از من حمایت نمی‌کرد، معلوم نبود چه بلایی سرم می‌آوردند

ابوالفضل جلیلی می‌گوید که زمان ساخت فیلم «رقص خاک» اگر شهید آوینی از او حمایت نمی‌کرده، معلوم نبوده چه بلایی بر سرش می‌آورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم «رقص خاک« این کارگردان پس از گذشت 23 سال از زمان ساختش قرار است در گروه «هنر و تجربه» اکران شود. او درباره این اتفاق به خبرآنلاین میگوید: «چندی پیش تهیهکننده «رقص خاک» آقای دادگو خبر دادند که میخواهند برای اکران این فیلم تلاش کنند و با آقای علمالهدی مدیر گروه هنر و تجربه وارد گفتوگو شدند. سرانجام هم این گفتوگو نتیجه داد.» 

با این حال جلیلی میگوید اکران این فیلم مانند کمک به کسی است که زخمی عمیق داشته و تا لحظه مرگ هیچ کس به او یاری نرسانده است ولی حالا که میخواهد بمیرد به مداوای او پرداختهاند. 

او میافزاید: «من ۲۷ ساله بودم که این فیلم را ساختم. حالا همه از من میپرسند که چه احساسی داری؟ اتفاقا الان که میخواستم نماز بخوانم از خودم همین سوال را پرسیدم و بعد به خودم گفتم اگر این اکران مرا ۲۰ ساله کند خیلی هم خوب است ولی حالا بعد این همه سال دیگر چه فایدهای دارد؟ حالا اگر همه فیلمهایم اکران میشد باز یک چیزی، اما با یک گل که بهار نمیشود.» 

جلیلی ادامه میدهد:‌ «این طور اکرانها به نظرم بیشتر تبلیغی برای دولت است و برای او فایده دارد تا من. «رقص خاک» عارفانهترین فیلم من است که ۲۳ سال پیش ساخته شد و سر آن تهمتها و افتراهای عجیب و غریبی شنیدم. البته باید بگویم که من تهمتها را دوست دارم به خصوص اگر ناروا باشد. آن موقع یادم هست وقتی میخواستم این فیلم را بسازم سه چهار ماه روی فیلمنامهاش کار کرده بودم و برایش استوری برد کشیده بودم، اما شبی که میخواستم فردایش کار را شروع کنم همه آنها را دور ریختم و به خدا گفتم همیشه تو به من کادو دادهای و حالا من میخواهم به تو کادو بدهم.» 

او میافزاید: «به نظرم این فیلم را خدا ساخت. من فقط کارگری بودم که فرامین یک مهندس را گوش میکند. من تا به حال دو بار به خاطر سینما گریه کردهام که یک بار آن به خاطر فشارهای روحی دولت وقت هنگام ساختن این فیلم بود. چون آن زمان یادم هست کار به ناسزا هم کشید و یکی از فیلمسازان مذهبی که حالا برای خودش کسی است به من توهین کرد. آوینی هم به او اعتراض کرد و گفت حق نداری درباره این فیلم چنین سخن بگویی. بعدها یکی از عوامل فیلم به من گفت اگر آوینی این کار را نمیکرد، معلوم نبود چه بلایی سرت میآید.» 

با این حال ابوالفضل جلیلی که ۱۵ فیلم اکران نشده دارد، میگوید بعد از این همه سال امیدوار است فیلمش دیده شود و نسلهای بعد قضاوت کنند که آیا امثال او باید مورد چنین اتهامهایی قرار میگرفتند یا نه؟ 

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اکران فیلمهای دیگرش نیز در «هنر و تجربه» وجود دارد یا نه میگوید:‌ «آقای علمالهدی به من گفتند که فیلمهایت را بده تا برای شورای صدور پروانه نمایش بفرستیم و در صورت گرفتن مجوز آنها را نمایش دهیم اما من گفتم اگر قرار است دوباره من بعد از ۲۰ سال دوباره سر جای اولم برگردم اصلا نمیخواهم فیلمها اکران شود.»

5758

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =