۰ نفر
۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱

ایرنا نوشت: محققان موفق به ساخت نانوزیست حسگری شدند که با قرارگرفتن در تلفن همراه می توان از آن برای شناسایی نوعی بیماری عفونی در مراحل اولیه استفاده کرد.

توبرکولوسیس (TB) نام نوعی عفونت است که معمولا روی ریه ها اثر منفی می گذارد؛ با این حال احتمال حمله به دیگر اندام های بدن نیز توسط این عفونت وجود دارد.
پیش بینی ها حاکی از این است که یک سوم جمعیت جهان حداقل یک بار به این مشکل دچار شده اند و هر سال یک درصد از این جمعیت دوباره به این بیماری مبتلا می شوند و این درحالی است که بیش از 80 درصد بیماری های عفونی در کشورهای عقب مانده یا درحال توسعه اتفاق می افتد.
برای شناسایی عفونت توبرکولوسیس لازم است آزمایش کشت باکتری انجام شود که نتیجه آن بین یک تا دو هفته طول می کشد، همچنین لازم است با استفاده از میکروسکوپ فلورسانس محیط کشت مورد بررسی قرار گیرد؛ از این رو نبود روشی سریع، دقیق و ارزان برای این آزمون موجب شده تا تشخیص این عفونت به عنوان یکی از مشکلات اصلی در مسیر درمان آن باشد.
یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کلمسون آمریکا موفق به ارایه نانوزیست حسگری برای شناسایی این بیماری شده که قادر است با استفاده از تلفن همراه این بیماری را در مراحل اولیه شناسایی کند.
این زیست حسگر ارزان قیمت با استفاده از لایه نازکی از جنس نقره و فولرین و قرار دادن آن روی سطح سلولز انعطاف پذیر ساخته می شود، در این حسگر از فلورسانس ایزوتروپیک و باکتری رنگ شده که با زیرلایه سلولز حاوی پوشش نقره جفت شده، استفاده می شود.
نشر نور از رنگ مورد استفاده در این نانوزیست حسگر نشأت می گیرد که قابل تصویربرداری با تلفن همراه است؛ شدت نشر نور ثبت شده با دوربین تلفن همراه حاوی اطلاعاتی درباره دانسیته باکتری ها است و از این اطلاعات می توان برای تعیین مرحله بیماری استفاده کرد.
نتایج این طرح پژوهشی نشان می دهد، زمانی که پلاسمون سطحی از نقطه نظر نوری با فولرین جفت می شود، موجب افزایش کارایی سیستم شده و می توان با این روش باکتری های منفرد را شناسایی کرد.
از این سیستم می توان برای شناسایی مجرم در صحنه جرم نیز استفاده کرد به طوری که با سیالات باقی مانده در صحنه جرم بررسی ماهیت مجرم امکان پذیر است.
نتایج این طرح پژوهشی در قالب مقاله ای در نشریه Physical Chemistry Chemical Physics منتشر شده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =