چرا بعضی‌ها فکر می‌کنند با نمایش یک فیلم، همه چیز به هم می‌ریزد؟ فیلم‌ها چیزی را به هم نمی‌زنند فقط آگاهی به وجود می‌آورند.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی معلم این حرفها را شامگاه گذشته در خانه هنرمندان زد. در بین مردم و هنرمندانی که برای تماشای «خط قرمز» مسعود کیمیایی به ایرانشهر رفته بودند تا در کنار کارگردان این فیلم، فریماه فرجامی و سعید راد به تماشای آن بنشینند. 

جواد طوسی هم در این نشست همین پرسش را مطرح کرد: «نمایش این فیلم فرصتی را به وجود آورد که پس از ۳۴ سال بپرسیم چرا این فیلم نمایش داده نشد؟»

او کیمیایی را فیلمساز بزنگاههای تاریخی دانست که فیلمهایش در نقد قدرت تعریف میشوند و وقتی درباره دور بودن آثار کیمیایی از زمانه خود پرسید گفت:‌ «او در سینمایش مفاهیمی مثل رفاقت را مطرح میکند. به زنان در فیلمهایش توجه دارد ولی در این شرایط مگر چقدر میتوان روی این موضوعات مانور داد؟ وقتی فیلمساز نمیتواند دیدگاههای خودش را اعمال کند دچار سرگشتگی و تردید میشود و آثارش اوج و فرود پیدا میکنند.»

علی معلم اما از نخستین جشنواره فیلم فجر گفت. جشنوارهای که «خط قرمز» به همراه «حاجی واشنگتن» ساخته علی حاتمی، «اشباح» به کارگردانی رضا میرلوحی و «مرگ یزگرد» ساخته بهرام بیضایی به نمایش در آمدند اما سه فیلم از این چهار فیلم بعدها به خاطر مسئله حجاب توقیف شدند چون فیلمسازان نمیدانستند تکلیف این موضوع چیست و باید چه کار کنند.

او این چهار فیلم را هشداردهنده دانست که بر اساس یک نگرانی عمیق ساخته شده بودند و گفت: «نمیدانم چرا جامعه انقلابی آن زمان نتوانست این فیلم را هضم کند. چرا به این سنگینی با این فیلمسازان برخورد شد و سالها طول کشید تا فیلمهای دیگری بسازند؟ چرا کسی فکر میکند همه چیز با نمایش یک فیلم به هم می‌‌ریزد؟» 

معلم همچنین افزود: «کسی مثل کیمیایی هنوز هم باید برود و پشت در اتاق وزارتخانه بایستد تا اجازه بدهند فیلم بسازد در حالی که فیلمسازانی مثل او که خود را ثابت کردهاند دیگر نیازی به طی این پروسهها ندارند. این پروسه شاید برای فیلمسازان تازهکار لازم باشد اما الان برعکس شده و هر ننه قمری میآید و فیلم میسازد در حالی که برای بزرگان سینما که عمری را بر سر این هنر گذاشتهاند شرایط سخت است.» 

این تهیهکننده ادامه داد:‌ «آنها که جلوی اکران این فیلم را گرفتند امروز حال و روز خوشی ندارند و معلوم نیست کجا هستند. مشخص است که جلوی چیزی را گرفتن فایدهای ندارد و باید به آدمهای صاحب نظر اجازه داد کارشان را بکنند.» 

شرایط نمایش فیلم در خانه هنرمندان دیگر موردی بود که باعث گلایه علی معلم شد: «این فیلم باید در یک سینمای استاندارد دیده شود نه با این کیفیت تصویر و صدا. فیلم در دوره ساختش از ارزش تصویری بالایی برخوردار بود و هنوز هم قابلیت دیده شدن دارد و اگر یک نسخه خوب از آن نمایش داده شود میتوان آن را برای مخاطان امروز هم اکران کرد.» 

معلم در ادامه سخنان جنجالی خود کنایهای هم به بابک زنجانی زد: «اگر دست بازی که «ب.ز» داشت «م.ک» هم داشت شاید فیلمهای بهتری میساخت.»

او به محمد بهشتی و اصطلاح سینمای گلخانهای هم اشاره کرد و اظهار داشت: «کیمیایی یک درخت تنومند است نه بوتهای که آقای بهشتی کاشته باشد. فیلمساز گلخانهای با یک باد پاییزی از جا کنده میشود اما کیمیایی درخت تنومندی است که شاید گاهی میوههایش خوب نباشد.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =