«روحانی برای حل مشکلات لایحه امر به معروف به رهبری نامه نوشت». این خبری بود که دبیر شورای نگهبان اعلام کرد و همزمان از احمدی​ نژاد به دلیل عدم توجه به این لایحه انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاين، صبح امروز اولین نشست ستاد امربه معروف و نهی از منکر صبح امروز با حضور فرمانده ناجا، وزیر آموزش و پرورش، وزیر ارشاد، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، معاون فرهنگی قوه قضاییه، آشتیانی نماینده مجلس، ‌ رئیس ستاد سیاستگذاری ائمه جمعه، راستی نماینده حوزه علمیه خواهران، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در شورای نگهبان برگزار شد. البته رئیس ستاد سازمان صداوسیما و وزیر کشور از جمله غایبان این نشست بودند.

آنگونه که خبرگزاري​ها نوشته​اند، آيت الله جنتي به عنوان « رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر» نخستين سخنران اين مراسم بود که سخنانش را با شرح اهميت امر به معروف در فقه اسلامي آغاز کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک واجب عمومی و الهی است که در روایات آمده که اگر این فریضه اقامه شد، همه فرایض سرپا می‌شود و اگر ترک شد، بقیه فرایض هم‌‌ رها می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه این فریضه به صورت پراکنده عمل شد، ادامه داد: بسیاری از معروف‌ها اجرا و بسیاری از منکرات دفع شد؛ اما بهای لازمی که برای این فریضه در قانون اساسی پیش‌بینی شده، مورد توجه قرار نگرفته است.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

**به دليل متروک ماندن اصل ۸ قانون اساسی؛ ستاد امربه معروف و نهی از منکر تشکیل شد و بدون اینکه رسمیت قانونی داشته باشد، با اتکا به اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر مورد عنایت امام و رهبر انقلاب بود، با زحمات دوستان بالاخص آقای زرگر فعالیت خود را آغاز کرد اما چون جنبه قانونی نداشت در ابتدا نظر ما این بود که زیرمجموعه رهبری باشد اما ایشان قبول نکردند.

** آقای زرگر لایحه‌ امر به معروف را تهیه کردند و به آقای احمدی‌نژاد دادند و ایشان همانطور آن را کنار گذاشتند و هر چه پیگیری می‌کردند توجهی نشد و همان گونه ماند. به اين ترتيب قانونی شدن امر به معروف و نهی از منکر بر زمین گذاشته شد و کسی به آن توجه نکرد. اما بالاخره در این دولت این طرح به صورت لایحه تقدیم مجلس شد و جنبه قانونی پیدا کرد؛ در عین حال مخالفت‌هایی با آن صورت گرفت و آقای روحانی نامه‌ای به رهبری نوشتند که این لایحه مشکلاتی دارد و انتظار داشتند که آقا جلوی آن را بگیرد. اما در ‌‌نهایت موضوع به هیات حل اختلاف سپرده شد و دوستان مخصوصا آیت‌الله شاهرودی، بسیار بر روی این طرح کار کردند تا اینکه امروز اولین جلسه ستاد ستاد امربه معروف و نهی از منکر به صورت رسمی تشکیل شد که البته همه اعضا در آن حضور ندارند.

 **اصل کار امر به معروف و نهی از منکر، اجرا و عمل آن است. در حال حاضر قوانینی داریم که با وجود زحمت زیادی که برای تصویب آن‌ها کشیده شده یا درست عمل نشده یا بی‌خاصیت هستند؛ ما نمی‌خواهیم فریضه‌ای که با زحمات بسیاری به اینجا رسیده در عمل و اجرا به مشکل برخورد.

** انتظارم از اعضای ستاد امربه معروف و نهی از منکر این است که اجرای این فریضه را جدی بگیرید، این فریضه در همه ادیان بوده و همه انبیا برای اقامه امربه معروف و نهی از منکر مبعوث شده‌اند. نباید این جلسه را برگزار کنیم و پس از آن برویم سر کار خودمان.

2727

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    11 0
    حضرت ایت الله ،تا وقتی که مصادیق منکر به برخی از موارد محدود شود این نهاد ها سازمان ها و قوانین کارکرد خاصی نخواهد داشت.
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    13 0
    امر به حجاب و صدای ضبط ماشینها کجا و امر به معروف مقابل صاحبان قدرت کجا اقای جنتی فحاشی و بی بند و باری سیاسی در جامعه ایران بی داد میکند یکی از دلایلش عدم اعتنای مسئولین امر به فحاشان جامعه اخلاق جامعه را به گند کشیده
  • بی نام AT ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 1
    کم کم داره از محمود خوشم میاد
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    5 1
    خدایا توبه بلاخره آقای روحانی مخالف بودند یا موافق؟ از یک طرفه میگی این لایحه در این دولت به مجلس رفت از طرف دیگه میگی دکتر روحانی مخالف بود و به رهبری نامه زد خب اگه مخالف بود که لایحه رو اصلاح میکرد و به مجلس می فرستاد یا مثل معجزه هزاره سوم خودتون اون رو بایگانی میکرد. فقط میتونم تشکر کنم که در انتخابات مجلس کبر سن رو ملاک احراز یا عدم صلاحیت قرار دادید.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    7 4
    هم ایشان و هم آقای یزدی چندبار تکرار کرده اند آقای روحانی در مورد لایحه به رهبری نامه نوشته اند.مگر آقای روحانی کار غیر قانونی کرده که نامه نوشته؟یا بی تفاوت بوده؟یا اینکه میخواهید او را ضد دین معرفی کنید؟خوب بود مثل احمدی نژاد رفتار میکرد؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    6 1
    .اینها باعث سر افکندگی اسلام می شوند .نکنید این کار ها را د وبهتر از خانم چرخنده نیست من زن ی که 3 تا بچه دکتر وتحصیلکرده به جامعه تحویل دادم نویسنده هم هستم منو وارشاد کنه .بتر نیست از بانوان تحصیلکرده استفاده کنید وتاتر وسینما وگفتار های سازنده .نه یک عده از ادم هایی که برای پول خودشون را عوض می کنند وبه قول جوانها تابلو هستند استفاده کنید
  • بی نام GB ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    2 0
    من هیچ نظری ندارم
  • ali A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    4 0
    خدا رحم کنه
  • فرید FI ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    9 1
    اختلاس و کم کاری کارمندان دولت و نهادها و رانت و فامیل بازی وحزب بازی و بورسیه بازی هم جز امر به معروف هست یا خیر .آیا میشود به یک روحانی اگراشتباهی کرد امر ونهی کرد .به یک نظامی چطور .حتی به یک بسیجی .یا اینکه امر به معروف مختص پوشش و حجاب باید خلاصه شود
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    8 1
    آیا مردم می توانند رجال را امر به معروف و تهی از منکر کنند؟ آیا مردم می توانند اعضای شورای نگهبان را به معروف امر کنند آیا مردم می توانند نیروی انتظامی را به معروف امر کنند.
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    7 0
    امیدوارم معروف و منکر فقط حجاب و روایط دختران و پسران در سطح جامع نباشد امیدوارم شامل برخورد با معتادان دزد ها و سارق ها هم بشود اگر چه این وظایف این نهاد های اجرایی است.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    11 0
    بزرگترین منکر بیکاری جوانان هست که دریغ از ذره ای توجه.
  • المستور RO ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    6 0
    وقتی بسیاری ازقوانین مصرح درقانون اساسی بدلایل واهی وجناحی اجرایی نمیشود افزایش مراکزوقوانین واصراربه اجرای آنها بی آنکه به اقتضائات آن والویتها توجه شود موجب خسران خواهدبود
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    6 0
    زنان نمیتوانند والیبال تماشا کنند۰۰۰ این امر به معروف است؟؟؟
  • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    8 0
    اصل امر به معروف ونهی از منکر در کشور ما به لباس و موی خانم ها خلاصه میشود وربطی به عملکرذ مسولین نظام بهخصوص عملکرد مالی ومدیریتی ندارد که باکمال تاسف وضع اینگوه شده است
  • احمد A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    4 0
    نظرات جناب روحاني قابل توجه بود و نقد منصفانه و نه .........شايد بد متوجه نظر ايشان شدند
  • محمدی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    6 0
    باسلام این کار هر چه زودتر باید به سرانجام برسد. برخی وقتی صحبت از امر به معروف و نهی از منکر می شود فورا به فکر برخورد با بی حجابی می افتند؛ که این درست نیست. منکرهای بزرگ و سازمان یافته ای مثل زمین خواری ، رانت خواری و دلالی و ... را علاوه بر مردم باید یک نهادی حکومتی و رسمی عهده دار باشد.
  • مجید A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    ایا این قانون عدم پرداخت هزینه های مساجد واسراف در روشنایی ومصرف گاز وآب جزئ منکرات نیست در حالیکه کشور با انواع کمبود ها در زمینه های سوخت وانرژی دارد
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    5 4
    یک ریاست دیگر برای آقای جنتی
  • صادق امینی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    2 0
    به نام خدای مهربان با احترام فراوان ای کاش همه یاد می گرفتیم امر به معروف کنیم تا کسی از امر به معروف بدش نیاید ای کاش روش های موثر و زیبای امر به معروف را در برانگیختن عواطف و احساسات طرف مقابل یاد می گرفتیم و ای کاش با این اصل زیبا ، یاد می گرفتیم ، چگونه وجدان خفته را بیدار سازیم. کاش مدل ادب سخن گفتن خدای متعال با کفار و مشرکان و برخی اهل کتاب معاند را در قران کریم به عنوان نمونه آیات 90 تا 100 سوره آل عمران به صورت کاربردی یاد می گرفتیم. چه زیبا واجبی را فراموش کرده ایم و بد می دانیم والسلام