رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی از آمادگی برای افزایش میزان خرید شیر خام خبر داد و گفت: دفن سیب‌زمینی در استان فارس به چهار ماه گذشته برمی‌گردد که اجازه توزیع آن را براساس قانون نداشتیم و ناگزیر به امحاء آن شدیم.

حسین صفایی امروز در نشستی خبری که مختص تشریح دلایل امحاء سیب‌زمینی در استان فارس برگزار شد، اظهار کرد: برخی رسانه‌ها پیرامون امحاء سیب‌زمینی در استان فارس اخباری را منتشر و برخی مسوولان نیز نسبت به این موضوع اظهاراتی را مطرح کردند که بر مبنای اطلاعات نادرست بود، چرا که امحاء این محصول به چهار ماه گذشته بر می‌گردد و هیچ ارتباطی به تنظیم بازار محصولات کشاورزی ندارد، یعنی این سازمان با هدف جلوگیری از کاهش قیمت و برای تنظیم بازار این کار را انجام نداده است.

وی افزود: اوایل تیرماه امسال به سازمان تعاون روستایی گزارش شد که قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی به کمتر از 100 تومان رسیده است و با توجه به نرخ خرید تضمینی 360 تومانی این محصول سازمان تعاونی روستایی براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی موظف به جمع‌آوری و خرید آن از کشاورزان در راستای حمایت از تولید داخلی شد.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: از همان ابتدای خرید تضمینی سیب‌زمینی از کشاورزان در استان فارس صورت جلسه‌ای تشکیل شد که در آن ذکر شده بود تاریخ مصرف و قابلیت نگهداری آن نهایتا تا یک ماه است، چرا که به دلیل نوع این سیب‌زمینی که از رقم بامبو و با رطوبت بالاست، نمی‌توان بیش از این آن را نگه داشت و در ادامه با توجه به این‌که براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی اجازه فروش و ورود محصول خریداری شده در زمان برداشت محصول به بازار وجود ندارد، ناگزیر به نگهداری آن شدیم.

صفایی اضافه کرد: پس از مدتی گزارش شد که سیب‌زمینی نگهداری شده که حدود 1700 تن بود در حال فساد‌پذیری و آفت‌زدگی است، بنابراین براساس صورت جلسات انجام شده حدود 320 تن آن را به صورت رایگان در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی استان فارس قرار دادیم تا بتوانند در بین خانوار تحت حمایت خود به صورت مستقیم توزیع کنند و به بازار وارد نشود.

وی تصریح کرد: پس از این اقدام شاهد فاسد‌شدن سیب‌زمینی بودیم که با نظارت وزارت بهداشت و هماهنگی‌های انجام شده از طریق وزارت کشور، دادستانی و غیره، مجوز امحاء آن را گرفتیم.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: پس از چهار ماه از امحاء این محصول برخی واکنش و اظهار‌نظرها مبنی بر این بود که سازمان تعاونی روستایی از موضع تنظیم بازار محصول مازاد را جمع‌آوری و امحاء کرده تا سطح قیمت‌ها بیش از این کاهش نیابد، در حالی که این موضوع درست نیست و سیب‌زمینی امحاء شده به دلیل قابلیت ذخیره‌سازی و انبارداری پایین و نداشتن مجوز قانونی برای فروش یا عرضه در بازار فاسد شد و حتی قابلیت مصرف دامی هم نداشت.

ایجاد مشوق‌ برای صادرات سیب‌زمینی

صفایی اعلام کرد: مجموع صادرات 320 هزار تنی، مصرف بذری حدود 500 هزار تنی، مصرف صنعتی حدود 800 هزار تنی و مصرف تازه‌خوری حدود 2.7 میلیون تنی سیب‌زمینی به حدود پنج میلیون تن تولید می‌رسند و این نشان‌دهنده برنامه‌ریزی و وجود الگوی کشت است که در هر کشوری احتمال دارد با حدود 10 درصد نوسان مواجه شود.

وی با بیان این‌که 10 تا 12 درصد ضایعات انباری در زمینه‌ی تولید تا بازار سیب‌زمینی وجود دارد، ادامه داد: صادرات سیب‌زمینی حدود 60 درصد در هفت ماهه گذشته افزایش یافته و این نشان می‌دهد برای جلوگیری از فساد‌پذیری و اتفاقاتی مانند امحاء این محصول که در مرداد‌ماه امسال رخ داد، تدابیری اندیشیده شده است اما بیش از این امکان برنامه‌ریزی وجود نداشت و فسادپذیری حدود 1400 تن سیب‌زمینی اجتناب‌ناپذیر بود.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی از برنامه‌ریزی برای ایجاد مشوق‌های صادرات سیب‌زمینی خبر داد و گفت: مشوق صادراتی برای هر کیلوگرم سیب‌زمینی به میزان حدود 150 تن تصویب شد و هم‌اکنون در معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار در حال بررسی برای ابلاغ است.

در صورت نیاز خرید تضمینی شیر افزایش می‌یابد

صفایی اظهار کرد: خرید تضمینی شیر قطع نشده و میزان آن به دلیل ایجاد تقاضاهای جدید در بازار شیر مانند تولید شیر مدارس کاهش پیدا کرده و هر گاه احساس کنیم نیاز به خرید تضمینی بیشتر وجود دارد در حمایت از دامداران میزان آن را افزایش می‌دهیم.

به گفته وی براساس بررسی‌های موسسه پژوهش‌های وزارت کشاورزی دامداران پس از زمان اجرای خرید تضمینی شیر تاکنون بابت هر کیلوگرم فروش شیر خام 77 تومان سود کرده‌اند و این نشان‌دهنده تاثیر‌گذاری آن است.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار کرد: بزرگ‌ترین پایش باقی‌مانده و آلاینده‌ها بر روی محصولات کشاورزی در سازمان میادین میوه و تره‌بار، شهرداری تهران انجام شد، چرا که در آن زمان دو سال و نیم کار پژوهشی بر روی تعداد زیادی از محصولات کشاورزی انجام شد و حدود 23 آلاینده از باقی‌مانده سموم، کود، آفت‌کش و غیره مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از ارائه‌ی گزارش آن به وزارت بهداشت در شورای عالی سلامت به ریاست حجت‌الاسلام روحانی رییس جمهور ارسال شد تا مورد ارزیابی قرار گیرد، اما در حال حاضر مشکل افزایش مصرف کود وجود ندارد، چرا که در ایران تا سال 1389 حدود 4.5 میلیون تن کود وارد می‌شد اما هم‌اکنون به کمتر از 2.7 میلیون تن رسیده و مصرف انواع کود در هر هکتار در کشور 50 درصد کمتر از کشورهای همتراز ایران است. 

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =