حمایت شاعران جهان از شاعر فلسطینی که در عربستان به مرگ محکوم شده

پل مولدون، کارول آن دافی، آدونیس و بسیاری از شاعران سرشناس با انتشار یک نامه از عربستان خواستند، شاعر فلسطینی متهم به مرگ را آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اشرف فیاض شاعر فلسطینی چندی پیش از سوی دادگاهی در عربستان سعودی به جرم ارتداد به اعدام محکوم شد. اکنون شاعران سرتاسر جهان با او اعلام همبستگی کرده‌اند و با انتشار نامه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید از صدور حکم اعدام برای فیاض، خواستار آزادی این شاعر فلسطینی شدند که خود همواره اتهام ارتداد را رد کرده است.

دادگاه عربستانی با اتکا به مدارکی همانند شعرهای فیاض در مجموعه «راهنمای درون» که انتشار آن در عربستان سعودی ممنوع است، به علاوه‌ی پست‌های توئیتری او و سخنانش در یک کافی‌شاپ در شهر ابها حکم به ارتداد او داده است. او 30 روز برای اعتراض به حکم دادگاه فرصت دارد.

چارلز سیمیچ شاعر صرب آمریکایی، جان اشبری شاعر آمریکایی وغسان زقطان فلسطینی  از دیگر چهره‌های سرشناسی هستند که امضایشان پای این نامه‌ی اعتراضی دیده می‌شود.

در این نامه که انجمن جهانی قلم امیدوار است از طریق آن پیام حمایت خود را به گوش فیاض برساند، نوشته شده است : «ما شاعران سراسر جهان نگرانی خود را از تصمیم مقامات عربستان سعودی برای اعدام اشرف فیاض اعلام می‌کنیم. داشتن یک عقیده و ابراز آن به صورتی مسالمت‌آمیز جرم نیست.»

نویسندگان این نامه در ادامه نوشتند : «این یکی از آخرین نمونه‌های عدم تحمل آزادی بیان از سوی پادشاهی سعودی و فشار فزاینده آزاداندیشان در این کشور است.» آن‌ها در انتهای این نامه خواستار آزادی شاعر دربند فلسطینی شدند.

فیاض هفته گذشته در یک مصاحبه به گاردین با اشاره به این‌که کاری انجام نداده که سزاوار مرگ باشد، گفته بود : «آن‌ها مرا به خداناباوری متهم کردند و تفکراتی تخریب‌کننده در این باره را در جامعه منتشر کردند. شعرهای من درباره خود من به عنوان یک آواره‌ی فلسطینی است. درباره موضوعات فرهنگی و فلسفی است. اما افراط‌گرایان مذهبی آن‌ها را به عنوان مطالبی علیه خداوند تفسیر می‌کنند.»

فیاض در پیامی ضمن تشکر از حامیان خود گفت : «من برعلیه هیچ کس نیستم، من یک هنرمندم و تنها می‌خواهم آزادیم را پس بگیرم.»

منبع : گاردین / 27 نوامبر

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =