محمد علی رحمانی گفت: بعد از جریان تسخیر لانه جاسوسی و حمله آمریکا از طریق صحرای طبس، امام بدین مضمون فرمودند که همه قوا باید در برابر آمریکای جهان خوار تجمیع شود.

حجت الاسلام محمد علی رحمانی از همراهان امام خمینی(ره) در دوران تبعید است. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از اعضای دفتر امام بوده و در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق فرماندهی بسیج مستضعفین و مسئولیت "ستاد جذب و هدایت کمک های مردمی به جبهه‌ها" را بر عهده داشته است. رحمانی که از اعضای مؤسس و عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز به شمار می رود، پس از پایان جنگ تحمیلی از سال ۱۳۷۰ و پس از تشکیل نیروی انتظامی تا سال 1386 به مدت 16 سال، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بود.


مهمترین نکات روایت محمد علی رحمانی از تشکیل بسیج را به نقل از جماران بخوانید:
** بعد از جریان تسخیرلانه جاسوسی و حمله آمریکا از طریق صحرای طبس و البته شکست آن، اعلام شد که آمریکا قصد دارد برای نجات گروگان ها در کشور نیرو پیاده کند و در حال حاضر نیروهای خود را از زمین و هوا در اطراف ایران مستقر کرده است و می خواهد به بهانه آزادی گروگان ها انقلاب را سرنگون کند، امام در آن زمان فرصت را برای تشکیل نیروی مهمی مناسب دیدند. وقتی صحبت از این شد که دشمن به دنبال چنین حرکت احمقانه ای علیه انقلاب اسلامی است. امام بدین مضمون فرمودند که همه قوا باید در برابر آمریکای جهان خوار تجمیع شود. (ن.ک. صحیفه امام،ج11،ص 118)
** امام جهت مقابله با این تهدیدها و از روی تدبیر بزرگی که داشتند، در 4 آذر سال 58 در جمع عده ای از پرسنل نهاد تازه تاسیس سپاه پاسداران با بیان قریب به این مضمون که مراقب باشید در درون کشور تشنجی صورت نگیرد؛ چرا که امروز روز اختلافات داخلی نیست و در راس همه مسائل اسلام است و در راس اسلام مبارزه با آمریکا است؛ خطاب به پاسداران فرمودند که در چنین شرایطی ملت ما باید سر و صداهایش در جهت مقابله با امریکا باشد و در جهت مقابله با این تهدیدها هم خود شما باید تعلیم ببینید و مجهز شوید و هم مردم را تعلیم دهید و مجهز کنید. در این راستا پایگاه های آموزشی ایجاد کنید؛ چرا که مملکت اسلامی باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی ببیند، مملکت اسلامی که 20 میلیون جوان دارد باید بعد از چند سال ارتش 20میلیونی داشته باشد، چنین مملکتی آسیب بردار نیست. (ن.ک.همان، 118و 119)
** البته در اوایل به دلیل نو پا بودن این سازمان مسائلی نیز در آن پیش آمد. در اوایل اندکی شرایط بسیج از آن چیزی که مد نظر امام بود، دور بود؛ یعنی در زمینه آموزش ها، فاصله گرفتن از جریان های داخلی و ... شرایط آن گونه نبود که امام می خواست. امام در مورد عملکرد بسیج گفته بودند که بسیج نباید وارد هیچ جریان داخلی شود و تنها هدف بسیج در مقطع حساس کنونی باید تحقق ارتش 20میلیونی، برای دفاع از اسلام و گسترش اندیشه اسلامی باشد.(همان،ج15،ص22و23) البته بعد از این مقطع کوتاه و با شروع جنگ تحمیلی، بسیج سد استواری شد در مقابل همه نیروهای متجاوز داخلی و خارجی.
** بنده در تمام دوران خدمت خودم در بسیج در کنار برادران بسیجی، تلاش کردیم بسیج ضمن این که در عرصه دفاع فعالیت دارد، بتواند در دیگر عرصه ها نیز تکامل و رشد داشته باشد که این چنین نیز شد. در روزی که من این مسئولیت را بر عهده گرفتم ما در کشور 7 هزار پایگاه بسیج داشتیم. در سال 65 علیرغم تبلیغات منفی که توسط رسانه های بیگانه علیه پیوستن مردم به بسیج می شد، ما توانستیم ارتشی 100هزار نفری را روانه جبهه ها کنیم.
** این دوران گذشت تا به دوران سازندگی رسیدیم. خیلی ها فکر می کردند هدف امام از تشکیل بسیج تنها مقابله با جهان استکبار و دفاع از تمامیت ارضی کشور بوده است. به عبارتی کسانی فکر می کردند بسیج همان کارکرد نیروهای مسلح را دارد، اما هدف حضرت امام ایجاد حرکت فرهنگی بزرگی بود که در صورت نیاز هم جنبه نظامی داشته باشد و هم کارکرد فرهنگی و علمی. ایشان در پاسخ به این افراد فرمودند(نقل به مضمون) که هدف ما از تشکیل ارتش 20 میلیونی مسئله جنگ نیست، بلکه هدف ما حفظ و گسترش دستاورد های انقلاب اسلامی است؛ لذا ما تنها به گسترش بسیج در داخل نباید اکتفا کنیم، ما باید توسط بسیج آرمان های بزرگ اسلام را در کشورهای دیگر اسلامی ترویج دهیم.(ن.ک.همان،ج21،ص195)
** بنابراین نظر حضرت امام تداوم این مسیر بسیج در صلح و جنگ بود. امروز نیز خوشبختانه بسیج مستضعفان با توجیهات و فرمان هایی فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای در همان سیاستی که امام مد نظر داشتند، حرکت می کنند.
17213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483333

برچسب‌ها