عضو شورای اسلامی شهر کرج از ارتقای سطح بازیافت پسماندها و استفاده از دانش روز و تکنولوژی های مدرن در این زمینه به عنوان یکی از الزامات و ضرورت های ارتقای سلامت محیط زیست یاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین البرز و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج ، داود وحیدی با بیان اینکه امروزه از پسماندها به عنوان «طلای کثیف» یاد می شود، گفت: در کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان میزان دفن زباله ها در طبیعت به صفر رسیده و پس از انجام فرایندهای مرتبط با مدیریت پسماند، زباله هایی که فاقد قابلیت بازیافت می باشند، در نیروگاه های زباله سوز تبدیل به بخار آب شده و به چرخه طبیعت باز می گردند.

وی با تاکید بر اینکه تهدید پسماندها به خصوص زباله های عفونی و بیمارستانی باید به جد مد نظر مسئولان و متولیان امر قرار گیرد، تصریح کرد: در صورت ادامه روند کنونی، دیر زمانی نخواهد بود که نیاز به مراکز جدید دفن خودنمایی خواهد کرد، حال آنکه میزان دفن کنونی نیز تهدیدها و چالش های خاص خود را به همراه داشته و سلامت عمومی جامعه را در معرض تهدید و آسیب قرار داده است.

عضو پارلمان شهری کرج اذعان داشت: البته سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در این ارتباط گام های موثری برداشته و آنطور که مسئولان مربوطه گزارش داده اند، به زودی عملیات اجرایی احداث کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی آغاز می شود؛ همچنین آغاز احداث نیروگاه زباله سوز نیز در مرحله دریافت زمین قرار دارد. در کنار این موارد، استحصال گاز متان از پسماندهای مدفون در مرکز حلقه دره نیز در دستور کار قرار گرفته است و مجموعا تحرکات خوبی به نسبت گذشته در جریان می باشد.

وحیدی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از الزامات ارتقای سطح مدیریت پسماندها، اشاعه فرهنگسازی و توسعه آموزش های شهروندی می باشد؛ به نحوی که شهروندان تفکیک زباله از مبداء و همچنین کاهش تولید زباله را یک آرمان اجتماعی قلمداد کنند و از این طریق، بتوانیم بخش قابل توجهی از دفن غیربهداشتی زباله ها را کاهش دهیم و مردم را از معرض بسیاری از بیماری ها و آلودگی ها در امان نگه داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار برنامه ریزی به منظور انتقال دانش و تجربه از کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان در حوزه مدیریت پسماند شد و اضافه کرد: برخی کشورها همچون سوئیس، آلمان و فرانسه در این زمینه به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کرده اند و با توجه به فضای مساعد اقتصادی پس از انعقاد تفاهم نامه هسته ای با گروه 1+5، می توان از شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری جهت احداث کارخانجات بازیافت زباله ها و نخاله ها دعوت به همکاری نمود.

این مسئول شهری در پایان خواستار همکاری مجدانه مسئولان استانی برای راه اندازی نیروگاه زباله سوز شد و با تاکید بر اینکه زنگ خطر افزایش دفن غیربهداشتی زباله ها در دامان طبیعت به صدا درآمده است، بیان داشت: اگر خواهان کمک به ارتقای سلامت محیط زیست می باشیم، باید برای کاهش تولید زباله ها و دفن بهداشتی پسماندها برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم و به حمد الهی، این مهم مد نظر مسئولان شهری کرج قرار گرفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =