ایسنا نوشت: همزمان با گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره نقض قوانین جنگی در حملات ائتلاف متجاوز عربی به یمن، منابع نظامی از استفاده مجدد بمب‌های خوشه‌ای در حملات جنگنده‌های عربستانی به استان لحج خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه رای الیوم، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود تاکید کرد که ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در حملاتش به یمن مرتکب نقض قوانین جنگی شده است.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده که نزدیک به 2500 شهروند در حملات ائتلاف متجاوز عربی به یمن از مارس گذشته تاکنون کشته شده‌اند.

ریاض بارها گزارش‌های قبلی این سازمان و دیگر نهادها مبنی بر بمباران بی‌هدف در یمن را تکذیب کرده است، اما گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر که روز جمعه منتشر شد مستند به تعداد زیادی سند و مدرک است.

طبق گزارش این سازمان، در حملات هوایی و بمبارانهای بی‌هدف عربستان علیه مردم یمن دستکم 309 شهروند کشته و 414 تن دیگر زخمی شدند که این تعداد کشته و زخمی تعهدات کشورهای همپیمان را در عدم ارتکاب جنایات جنگی نقض می‌کند.

در گزارش مذکور آمده است، دیده‌بان حقوق بشر هیچ نشانه‌ای از وجود هدف نظامی در یمن نیافته و این جنگنده‌ها تفاوتی میان اهداف نظامی و غیرنظامی قائل نیستند.

این سازمان در ادامه درباره اینکه آیا عربستان و یا دیگر کشورهای عضو ائتلاف عربی یمن درباره موارد ابلاغ شده تحقیقاتی را آغاز کرده‌اند یا خیر ابراز بی‌اطلاعی کرد.

10 حمله هوایی که در گزارش مذکور آمده است، مناطق تحت کنترل انصارالله یمن از جمله شهرهای صنعاء، عمران، حجة، الحدیدیه و إب انجام شده و خانه‌های مسکونی، بازارها، یک کارگاه و یک زندان را هدف قرار داده است.

آمریکا به شدت از حملات عربستان در یمن حمایت می‌کند به نحوی که ماه گذشته واشنگتن با فروش بمب‌هایی به ارزش 29 / 1 میلیارد دلار به ریاض موافقت کرد.

انگلیس و فرانسه نیز از جمله بزرگترین حامیان تسلیحاتی عربستان هستند.

دیده بان حقوق بشر در پایان گزارش خود شورای امنیت را به آغاز تحقیقات در این زمینه و تذکر به طرف‌های درگیر در مورد مسئولیت‌های قانونی‌شان دعوت کرد.

از سوی دیگر، شبکه "المسیره" یمن به نقل از منابع نظامی اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف عربی جمعه شب 12 حمله هوایی را به استان لحج انجام دادند.

به گفته این منابع جنگنده‌های ائتلاف عربی در حملاتشان از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کردند و مناطق مختلف در "الشریجه" را هدف قرار دادند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =