مدیرعامل شرکت ملی نفت می گوید: ایران بزرگترین ذخایر هیدروکربنی جهان را داراست؛ ذخایر نفت ایران ١٥٨میلیارد بشکه است که این رقم ١٠درصد ذخایر نفت جهان را به خود اختصاص داده است.

ركن الدين جوادي كه در كنفرانس رونمايي از قراردادهاي نفتي جديد سخن مي گفت، عنوان کرد: ايران سومين كشور به لحاظ ذخاير نفت در اوپك و چهارمين كشور در دنياست. در گاز وضعيت ايران به مراتب بهتر است؛ ٣٤تريليون مترمكعب ذخيره گاز قابل استحصال نقش اول ذخاير گاز را در دنيا در اختيار ايران قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جوادي مي گويد: تنوع ذخاير ايران و شرايط ژئوپلتيكي ايران شرايط خوبي را پيش روي سرمايه گذاران قرار مي دهد تا بتوانند از اين ظرفيت استفاده كنند.
به گفته جوادي، ٣٤ميليارد بشكه مجموع ذخاير كشف شده ايران طي ١٠٧سال گذشته است كه اين رقم براساس آمار ٢٠١٤ تاييد شده است.
مديرعامل شركت ملي نفت (نیکو) تاكيد مي كند كه ايران طبق برنامه ششم توسعه كه هم اكنون نهايي و در مسير تصويب در مجلس است، برنامه دارد تا پايان برنامه ششم حجم توليد روزانه نفت خود را به ٢.٥ميليون بشكه در روز افزايش دهد و به سقف توليد ٤.٧ميليون يشكه در روز برسد؛ رقمي كه به گفته او براي رسيدن به اين هدف نياز است ٧٥٠دكل و ٣٥٠چاه جديد حفر شود.
جوادي قراردادهاي جديد را فرصت جديدي براي توسعه صنعت نفت و گاز با هذف گذاري جديد دولت عنوان مي كند و مي گويد: در صنعت گاز هم هدف گذاري توليد ١.٤ميليارد متر مكعب توليد گاز است؛ به طوري كه بايد به ظرفيت موجود ٧٠٠هزار بشكه اضافه شود.

وی همچنین عنوان می کند که در برنامه پنجم توسعه تا سال 1399 پیش بینی شده نزدیک به 650 دکل و 300 چاه را تکمیل کنیم و به کار بگیریم برای تحقق اهدف برنامه تا در بخش حفاری فرصت شغلی را ایجاد کنیم.

جوادی متذکر می شود: امیدواریم قراردادهای آی پی سی بتواند فرصت را ایجاد کند که توسعه با استفاده از فناوری روز، سرمایه گذاری خارجی و مدیریت پیشرفته تحقق یابد.

به گفته وی، با بهره گیری از دیدگاه های صاحب نظران و سوالاتی که طی این دو روز مطرح می شود، می توانیم قراردادهای شفاف، با برداشت صیانتی از مخازن اهدف ملی را محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با ذکر این نکته که بازار جهانی انرژی نیازمند تولید و عرضه فراتر در بلندمدت است، ادامه می دهد: مخازن ایران جزو مخزان کم هزینه در سرمایه گذاری و بهره برداری است، برای تولید 100 هزار بشکه یا 50 میلیون مترمکعب گاز سرمایه ای که لازم است کاملا قابل رقابت و به مراتب بهتر از کشورهایی از دنیاست که در حال سرمایه گذاری هستند، و این انگیزه را ایجاد می کند که با سرمایه گذاری کمتر به اهداف بهتر دست یابند.

جوادی تصریح می کند: یکی از ویژگی بارز کشور امنیت سیاسی، مالی و اجتماعی برای سرمایه گذاران است. در منطقه نفتخیز خاورمیانه با ثبات ترین کشور موجود ایران است و سرمایه گذاران می توانند با اطمینان کامل سرمایه گذاری کنند.

وی متذکر می شود: به دلیل تنوع گستردگی مخازن هیدروکربنی در کشور از خشکی تا دریا از پروژه های در حال تولید تا جدید از آبهای کم عمق تا عمیق از دسترس پذیری به بازارهای جهانی قدرت انتخابی برای سرمایه گذاران فراهم است تا پروژه های خود را با انعطاف بیشتر براساس تجربه و صلاحیت خود انتخاب کنند.»

مدیرعامل شرکت ملی نفت خاطرنشان می کند: ایران جزو کشورهای جوان به شمار می آید؛ از این رو در سال های پس از پیروزی انقلاب با افزایش فرصت های تحصیلی و نیروی انسانی توانمند و تحصلیکره زیادی دارد. به همین دلیل ضررتی ندارد نیروی کار متخصص از کشورهای دیگر به ای کشور آورده شود، این قابلیت یکی از مزیت ها برای شرکت های خارجی است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =