ایسنا نوشت: نویسنده تقدیرشده در بخش نقد ادبی جایزه جلال آل احمد می‌گوید: اگر برای صرفه‌جویی در بخش اقتصاد، سکه‌های جایزه جلال را کم می‌کنند این موضوع باید در فوتبال و سایر بخش‌ها هم اعمال شود.

در هشتمین دوره جایزه جلال آل احمد در بخش نقد ادبی کتاب «روایت‌شناسی کاربردی» نوشته علی عباسی مورد تقدیر قرار گرفت. این نویسنده  در واکنش به این گفته برخی که معتقدند کم شدن مقدار جایزه جلال بر امید نویسندگان تاثیر منفی گذاشته است و در عین حال برخی بر ارزش معنوی جایزه تاکید دارند، اظهار کرد: نحوه برگزاری جایزه جلال بسیار عالی بود. در ابتدا لازم است بگویم نویسنده منتظر پول کسی نیست. معنوی بودنش معنوی است. برگزارکنندگان به خوبی این جایزه را برگزار کردند؛ اما پرسش اصلی این است که یک بام و دوهوا می‌شود؟

او افزود: گویا این کم کردن جایزه به علت صحبت‌های یکی از مقامات مسئول مبنی بر کم کردن هزینه‌ها از طریق کم کردن جوایز جشنواره‌ها بوده است. چطور این جایزه برای فوتبالیست‌ها کمتر نمی‌شود؟ فوتبالیست‌ها قراردادهای یک میلیارد تومانی می‌بندد. بعد همین افراد با چنین پول‌هایی در بازی‌ها می‌بازند، اگر هم بازی بعد را ببرند باز مورد تشویق قرار می‌گیرند.

عباسی ادامه داد: اگر بناست سکه‌ها را کم کنند چرا این کار را در حوزه‌ای انجام می‌دهند که تماما معنوی است و به فرهنگ کشور کمک می‌کند؟ فوتبال که حتی به صنعت تبدیل نشده و بر کشور تاثیری ندارد. من از کم کردن ناراحت نیستم و حاضرم برای کمک به اقتصاد کشور چنین تصمیماتی گرفته شود، خدا خیرشان بدهد. ما هم همراهیم و بچه‌های همین مملکت هستیم. اما به شرط آن که حواسشان به همه جا باشد.

این استاد دانشگاه درباره تاثیر جایزه‌های ادبی بر استقبال از کتاب بیان کرد: تاثیر جوایز مثبت است. این جوایز نویسنده را برای نوشتن تشویق می‌کنند. البته برخی معتقدند که جوایز دیده نمی‌شود اما هرکسی که اهل مطالعه باشد جوایز ادبی را می‌بیند و دنبال می‌کند. جوایز ادبی بسیار تاثیرگذار است و شخصا از تمام کسانی که جوایز ادبی برگزار می‌کنند تشکر می‌کنم. نشان تاثیرگذار بودن را می‌توانم در رفتار افرادی که مدام حضوری یا پیامکی تبریک می‌گویند ببینم. این نشان می‌دهد که مردم جوایز را می‌بینند.

عباسی همچنین درباره کتاب «روایت‌شناسی کاربردی» اظهار کرد: به نظر خودم یکی از بهترین کتاب‌هاست زیرا در این کتاب سعی کردم نظریه‌های غربی را بومی کنم. ویژگی اصلی این کتاب این است که در مرحله اول نظریه را ارائه کردم و در مرحله بعد به صورت کاربردی نشان دادم. به همین سبب برای دانشجویان، فرهیختگان و افرادی که می‌خواهند متنی را چه داستانی و چه غیرداستانی تحلیل کنند مناسب است.

او در ادامه گفت: سود دوم این کتاب بومی‌سازی است. من این نظریات را روی نقالی پیاده کرده‌ام. نقالی خاص کشور ماست و ویژگی بزرگ و اصلی کتاب در این است. این را به صراحت می‌گویم؛ چون تخصصم در حوزه نشانه‌شناسی و روایت‌شناسی است فکر نمی‌کنم کتابی معادل این کتاب پیدا شود. این کتاب حاصل حداقل 10 سال کار من است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =